Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Aankomen in Plaats van Afvallen? Is Paleo Geschikt Voor Mij? 4 Tips om Er een Succes van te Maken

Oké, vandaag een artikel over een onderwerp waar wellicht een hoop mensen zich niks bij voor kunnen stellen. Maar niet iedereen die aan Paleo doet wil afvallen. Sommige mensen doen dit voor meer energie (de reden waarom ik gestart ben) en andere mensen gewoon omdat het gezond is. Dit zijn de mensen die bang zijn om af te vallen.

De aanleiding van dit artikel was een onderwerp op ons Paleo forum, een vraag van de vriendin van één van mijn beste vrienden en eigenlijk ben ik zelf nu ook wel op een punt gekomen dat ik niks meer wil afvallen.

Ja, ik denk van wel. Ik denk als je begint aan de Paleo levensstijl met het eten van meer dierlijke vetten, het laten staan van bewerkte voeding, het stoppen met constant snacken, gaan trainen op de Paleo manier, genoeg slaap krijgen etc. dat je dan inderdaad kan gaan aankomen.

Maar hoe kun je nou precies dezelfde methode om af te vallen, ook gebruiken om aan te komen?

Nou, mijn denkwijze is dat jouw lichaam zichzelf gaat realiseren wat zijn “ideale vorm” is. Blijkbaar ben ik van mezelf gewoon echt mager en tenger. (overigens denk ik dat niemand “gemaakt” is om vetrollen te hebben) 😉

Maar als jouw “ideale gewicht” hoger ligt dan dat je op dit moment weegt, dan zul je met Paleo eten waarschijnlijk gaan aankomen. Als je geen energie hebt, en de ribben steken uit je lijf dan kan een voedingspatroon met vlees, groenten, vis, fruit, noten en zetmeelrijke groenten je lichaam goed doen.

De 10 Redenen waar de Paleo Revolutie voor staat zijn niet speciaal voor “afvallen” of “aankomen”. Ze zijn er om optimale gezondheid te bereiken.

Hieronder wil ik je nog wat tips geven als je op zoek bent naar meer massa. Deze tips gaan ervan uit dat je al volgens de Paleo Revolutie leeft en dat je geen graan, en suiker meer eet. Geen plantaardige oliën neemt, de juiste groenten, fruit, vlees en vis eet en je voldoende slaap pakt. Je hebt je stress onder controle, je loopt wanneer je kunt en trekt ook af en toe een sprintje, doet een sportschool sessie of tilt andere zware dingen op. Daarnaast krijg je genoeg zonlicht (of neem je Vitamine D), maar op één of andere manier blijf je maar gewicht kwijtraken.

1. Calorieën tellen?!

Veel mensen denken dat ze veel eten, maar in werkelijkheid valt het allemaal wel mee. De voeding die je eet tijdens de Paleo Revolutie zitten barstensvol voedingsstoffen die ervoor zorgen dat je snel vol zit. Mooi als je wilt afvallen, maar niet als je wilt aankomen. Kijk gewoon eens een week of twee precies wat je eet. Eet vervolgens gewoon meer.

zoete aardappel

2. Eet meer koolhydraten

WAT?! Ja, je hoort het goed. Ik ben gek op vet. En ik ben blij dat ik nu zo’n effectieve vetverbrander ben. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat de meeste mensen veel te veel koolhydraten eten, maar dit geld niet voor iedereen. Veel mensen starten met Paleo en worden anti-koolhydraat. Ik doe / deed hier ook aan mee. Maar als je dun bent, kun je over het algemeen beter overweg met glucose en ben je dus ook in staat om meer koolhydraten te eten.

Probeer eens wat meer koolhydraten te halen uit zoete aardappelen, quinoa en andere Paleo-proof koolhydraten.

Een hoop Paleo-ers met ondergewicht gaan teveel low-carb waar dat helemaal niet nodig is. Ik bedoel, ik eet nog steeds veel minder koolhydraten dan de gemiddelde Nederlander, maar ik eet zeker ook een hoop fruit, af en toe een zoete aardappel en wat quinoa ga ik ook niet uit de weg.

* Ik wil hier absoluut nog bijzeggen dat 95% van de lezers van mijn blog last hebben van overgewicht, en dit blog lezen omdat ze van dit overgewicht af willen. Wanneer je overgewicht hebt, ben je waarschijnlijk al een soort van insuline resistent, en elk beetje insuline dat aangemaakt wordt is eigenlijk al teveel. Als je wilt afvallen is laag in koolhydraten NODIG.

3. Eet meer

Al kort gezegd bij punt nummer 1. Hoe makkelijk kan het zijn? Eet gewoon grotere maaltijden. Al helemaal als je erachter bent gekomen met het tellen van je dagelijkse inname, dat je te weinig eet.

Gooi overal kokosolie bij. Neem een extra portie zoete aardappelen, doe een extra ei bij je omelet. Neem wat noten als extra snack, en blijf gewoon eten.

4. Je bent mager maar ziet het zelf niet

Dit kan best aankomen, vooral als je voor langere tijd overgewicht hebt gehad. Mensen die overgewicht hebben gehad (zoals ikzelf een beetje had) kunnen soms psychologisch moeilijk omgaan met dat ze nu dun zijn, ook al zien ze het in de spiegel.

Je bent al zo lang bezig met afvallen, met het eten van kleine maaltijden, met sporten en wellicht nog meer van dit soort gewoontes dat je niet beter weet. Echter, je bent niet dik meer, en je moet je dat realiseren anders blijf je op deze manier je eigen resultaat in de weg staan en wordt je te mager.

Hoe zit dat met jou? Probeer jij ook gewicht aan te komen? Begin je je al zorgen te maken dat je teveel gewicht verliest? Wat werkt voor jou? Laat het weten door middel van een reactie.

Keep Paleo Rocking!

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

13 reacties Plaats reactie

  1. Wij zijn een echtpaar die maar blijven afvallen met Paleo.Mijn man is 1.80 en nu 61 kg wegend. 7 kg afgevallen door Paleo te eten. Wilde eigenlijk niet afvallen. Door darmproblemen Paleo gaan volgen en die problemen zijn over. Alleen heeft mijn man totaal geen hongergevoel, hij is verzadigd. Tot hoever mag het gewicht nog zakken zonder in de problemen te komen?
    Ik ben 1.60 en weeg nu door Paleo 49,5 kg.

    Beantwoorden
  2. Kijk, dit probleem heb ik ook, ben 176cm en woog 73kg zonder dik te zijn, nu volledig Paleo en, eet echt veel, vaak 2x warm op een dag, geen zuivel, granen en suiker, maar gisteren 68kg, terwijl 70kg mijn ondergrens is. Sport wel zeer regelmatig, wandel veel met de honden. Maar snack noten, fruit enz. enz. krijg opmerkingen dat ik zoveel eet…

    Zou een (ik weet het vloeken in de kerk) wey shake om op gewicht te blijven in mijn geval een optie zijn, en dan uiteraard aanmaken met water of kokosmelk?

    Beantwoorden
  3. Ik heb hetzelfde probleem. Ik eet nu 100% paleo en voelt heerlijk. Echter voordat ik aan paleo deed had ik eigenlijk al het ‘perfecte’ lichaam. Ik eet het alleen voor energie en om gezonder te zijn. Nu val ik af terwijl ik dat niet wil echt vervelend. Maar misschien ben ik inderdaad ook gewoon van mezelf ‘dun’

    Beantwoorden
  4. Mijn doel is om aan te komen. Ik ben vooral met paleo begonnen omdat het me energie geeft en mijn concentratie beter wordt. Ik studeer en merk namelijk dat ik altijd halverwege de dag zo een ontzettende inkakker had. Alleen vind ik het erg lastig aan te komen met paleo. Ik heb niet veel tijd om veel te eten en het allemaal klaar te maken. Ik grijp toch vaak snel naar speltbrood (niet paleo) omdat dit ook makkelijk mee te nemen is. Ik wil een shake of poeder om meer aan te komen (ik doe ook kracht training 3x per week). Ik vraag me alleen af welke shakes paleo zijn en geschikt zijn voor mij om aan te komen? Ben al een aardige tijd bezig met mijn weg hierin vinden maar kom er maar niet uit welke poeder ik het beste kan nemen.
    Heeft iemand tips of advies?

    Beantwoorden
  5. hey wat een interessant stuk, net waar ik vragen over had..
    zelf ben ik 173 lang en ben sinds ik 6 dagen paleo eet toch al 2 kg kwijt en weeg nu 54 kg .. meer afvallen is voor mij niet wenselijk, wel mag het wat gespierder…

    Beantwoorden
  6. Goeie tips!

    Ik ben zelf best dun en eet juist Paleo om aan te komen. Mijn lekkende darmen, waardoor ik geen energie opnam en alleen dunner werd, zijn hersteld door deze “nieuwe” manier van eten.

    Toen ik begon met Paleo, moest ik er wel mijn weg in vinden, omdat ik toen te weinig calorieën binnenkreeg. Intussen heb ik al heel wat handige dingen ontdekt:
    – Een banaan eten met op elke hap een flinke klodder sesampasta (overheerlijk!!)
    – Lekker veel kokosolie, -melk en -rasp verwerken in gerechten
    – Pitjes en zaadjes over alle maaltijden heen strooien
    – Goed bedenken wat je lekker vind en dat eten. Voorbeeld: als ik cashewnoten even rooster en er wat himalayazout en rozemarijn overheen doe, krijg ik in no-time een heel schaaltje leeg. Zoete aardappelfrietjes doen het bij mij ook erg goed =)
    – Veel baksels met notenmeel en cacao eten
    Zo is er van alles te bedenken.
    Het resultaat: na jaren in een zwak lichaam te hebben geleefd, kom ik eindelijk weer eens aan!

    Succes, mensen die aan moeten komen! Blijf doorzetten!

    Beantwoorden
  7. Hi,

    Ik wil heel erg graag aankomen.
    Ik ben een vrouw 24 jaar van 1,81 cm en ik weeg 60 kg.
    Mijn doel is om 10 kilo aan te komen, is dit te behalen met Paleo?
    Of is het Paleo dieet alleen om af te vallen?

    Met vriendelijke groet
    Jennifer

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest