Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Glucose, Suikers en Diabetes Type 2 Uitgelegd Hoe Je het Krijgt en Hoe Je er Vanaf Komt

We beginnen er met zijn allen achter te komen dat diabetes type 2 een flink probleem is in Nederland 1 maar ook in de rest van de wereld 2.

Je ziet krantenkoppen met een woord als sluipmoordenaar 3 en diabetes in één zin.

Voor zover ik daarover mag oordelen ben ik het daar volledig mee eens. De overheid doet niks aan het probleem en de farmaceutische industrie verdient goud geld aan medicijnen die suikerziekte kunnen controleren.

medicine_gyfzv4qd-1

Nee, die jongens van de farmaceutische industrie zitten niet in de business om mensen zo gezond mogelijk te maken, en de overheid weet dat (wellicht). Maarja, wat kun je doen tegen één van de grootste economieën van de wereld. De farmaceutische industrie.

In dit artikel wil ik het hebben over de hele insuline / bloedsuiker en diabetes kwestie.

Ik hoop dat je dit artikel een paar keer door kunt lezen voor jezelf, daarna kunt doormailen naar vrienden of bekenden of kunt delen op Facebook.

Ik ben er namelijk van overtuigd dat wij met z’n allen deze hele diabetes gekte serieus kunnen verminderen zonder het aanraken van medicijnen, en door alleen maar gezonde, echte en eerlijke voeding te eten. Dat we voeding weer gaan gebruiken als medicijn zoals Hippocrates ooit eens heeft gezegd in de mooie woorden:

“Let your food be your medicine and your medicine be your food”

Vet maakt niet vet

Nog een kleine uitleg…

Wanneer je voeding eet verteert jouw lichaam de macronutriënten uit de voeding. Dit zijn bijvoorbeeld koolhydraten, eiwitten (in de vorm van verschillende aminozuren) en vetten. Dingen die het lichaam niet kan verteren zoals alcohol, vezels of gifstoffen, lopen direct door je lichaam heen, of worden zodra deze in je bloedbaan terecht komen, gefilterd door de lever.

3

De maatstaaf voor deze macronutriënten kennen wij mensen als grammen en calorieën, maar voor je lichaam is het alleen maar brandstof. Wanneer jij meer brandstof neemt dan je lichaam nodig heeft – wat veel mensen doen – zal je lichaam de overige brandstof opslaan (als vet). Dit is een overlevingsmechanisme waar we duizenden jaren geleden blij mee waren toen het eten nog niet op elke hoek van de straat verkrijgbaar was.

Zoals ik al eerder heb uitgelegd in deze aflevering van PaleoTV wordt elke vorm van koolhydraten uiteindelijk omgezet tot een simpele vorm van suiker, namelijk glucose. Dus al je brood, pasta, cruesli, aardappelen, rijst, fruit, toetjes, snoep, frisdrank en meer worden allemaal omgezet tot glucose. En hoewel glucose ook een brandstof is, is het behoorlijk giftig in grote hoeveelheden. De enige manier waarop glucose niet giftig is voor je lichaam, is als het verbrand word in je lichaamscellen. Daarom heeft je lichaam een manier gevonden om de glucose snel uit je bloedbaan te krijgen en het op te slaan in cellen.

In eerste instantie zijn dit cellen in de lever en de spieren (glycogeen). Maar het probleem komt als deze cellen vol zitten (en dit gebeurd behoorlijk snel – voornamelijk bij mensen die niet actief zijn). Wat er dan gebeurd is dat de glucose opgeslagen wordt als vet.

Insuline is een hormoon welke gebruikt wordt om extra voedingsstoffen op te slaan. Het is een logisch hormoon wanneer je kijkt naar het leven van een paar duizend jaar geleden waarin er vaak voedselschaarste was voor langere periode. Ons lichaam is (helaas/of niet) enorm efficiënt met voedingsstoffen. Insuline wordt aangemaakt door glucose (koolhydraten), en dat is waar het voor een hoop mensen moeilijk te begrijpen is. Dit hele diabetes type 2 ding komt omdat mensen te dik zijn (teveel vet hebben). Maar het is niet het vet wat opgeslagen wordt als vet – het zijn de suikers.

Wij als mensen, hebben allemaal aanleg om diabeet te worden, het is inderdaad genetisch bepaald. Wij zijn niet gemaakt om die grote hoeveelheden glucose te verwerken.

Als we 10.000 jaar terug in de tijd gaan dan zien we dat onze voorouders niet zoveel suiker konden eten, omdat het er simpelweg gewoon niet was. Er was hier en daar wat fruit, misschien een wilde zoete aardappel of iets dergelijks, maar niks speciaals. Ons lichaam is gemaakt om gemiddeld zo’n 80 gram koolhydraten per dag te verwerken. Dat is niet te vergelijken met de dagelijkse 300~500 gram die we eten. De rest van het dieet van onze voorouders bestond uit vet en eiwit uit voornamelijk dierlijke producten. Nog sterker… onze voorouders aten zo weinig koolhydraten dat het lichaam zelf meerdere manieren heeft gevonden om extra glucose aan te maken!

Echter vandaag de dag eten we zo ontzettend veel koolhydraten, dat we insuline resistent worden. Onze alvleesklier blijft namelijk gewoon werken (die maakt insuline aan) maar de lever en de spiercellen zitten constant vol met glucose (in de vorm van glycogeen) dus die cellen worden resistent tegen de oproep van insuline. Het gevolg is dat deze cellen minder efficiënt worden en zelfs afbreken. Omdat de glucose niet in de lever of spiercellen kan komen blijft het in de bloedbaan. De alvleesklier merkt dat er teveel giftige glucose in het bloed zit, dus maakt nóg meer insuline aan wat ervoor zorgt dat de cellen nog meer resistent worden omdat teveel insuline ook giftig is. Uiteindelijk vind de glucose – met wat hulp van insuline – zijn weg naar de vetcellen, waar het wordt opgeslagen. Nogmaals, het is niet het vet wat opgeslagen wordt als vet, het zijn de suikers.

En wanneer wij veel koolhydraten blijven eten, en weinig aan beweging doen, blijft de mate van insuline resistentie oplopen. We kunnen dit alleen verhelpen door te schrappen in onze koolhydraat inname en onze lichaamsactiviteit te verhogen. Wanneer je niks doet, gaat dit elke dag erger worden, en het is denk ik onnodig om te zeggen… Maar medicatie helpt hier niet bij!

Ja, je zult wat symptomen bestrijden, maar de oorzaak pak je er natuurlijk totaal niet mee aan.

De Handleiding voor het krijgen van Diabetes Type II

  1. Je glucoselevels blijven voor langere tijd hoger omdat ze niet bij de spiercellen kunnen komen. Deze giftige glucose is niet best voor je bloedbaan en zorgt ervoor dat je aderen gaan dichtslibben.
  2. Meer suiker wordt omgezet in vet. En aangezien je spiercellen minder glycogeen krijgen (omdat ze resistent zijn) en minder goed functioneren is het ook nog eens moeilijker om het opgeslagen vet te verbranden.
  3. Maar het wordt nog mooier. Je insuline stijgt nog hoger en blijft nog langer hoog omdat de alvleesklier simpelweg denkt.. “Oohh, als een klein beetje insuline niet werkt, dan moet ik nog meer pompen”. Maar het probleem hiervan is dat insuline ook giftig is in grote hoeveelheden, en dit kan verstopte aderen veroorzaken (dit is ook de reden dat veel diabetici vaak last van hart problemen hebben).
  4. De insulineresistentie zorgt er niet alleen voor dat er geen glucose meer in de spiercellen terecht komt, het zorgt er ook voor dat er geen aminozuren meer naar binnen kunnen in je spiercellen. Dus nu kun je je spieren niet onderhouden of opbouwen. En als dat al niet erg genoeg is denkt je lichaam ook nog dat er niet genoeg glucose in je spiercellen zit (omdat het er simpelweg niet kan komen), en zal het signalen gaan afgeven om spieren om te zetten in glucose. Je wordt dikker en je verliest spiermassa. Je bent al goed op weg om diabeet te worden.
  5. Je energieniveau keldert, wat ervoor zorgt dat je trek krijgt in meer koolhydraten en dat je minder zin hebt om te bewegen. Je hebt meer zin in het gif wat je lichaam eigenlijk kapot maakt.
  6. Uiteindelijk is je alvleesklier zo uitgeput dat het geen insuline meer kan aanmaken, en dat je het bij jezelf moet injecteren om in leven te blijven.

Gefeliciteerd, je hebt succesvol Diabetes Type II geïnstalleerd in je lichaam.

Het klinkt slecht, en dat is het ook! Maar er is ook goed nieuws. Er is ook een manier om deze weg niet te bewandelen. En je lichaam is er klaar voor.

Tips.

Als eerste is het altijd goed om te bewegen aangezien je insuline gevoeligheid hiervan omhoog gaat. Je spierglycogeen raakt namelijk leeg doordat het gebruikt wordt als brandstof tijdens en na je training. Wanneer de gevoeligheid voor insuline langzaam stijgt is er weer meer ruimte voor aminozuren en andere voedingsstoffen om je spiercellen te bereiken. Op die manier kun je in ieder geval je spiermassa onderhouden, of zelfs opbouwen terwijl je tegelijkertijd werkt aan vetverlies.

img_9531_3-4564-1

Als tweede moet je schrappen in koolhydraten, vooral de koolhydraten uit bewerkte voeding, suiker, snoep, frisdrank en alle andere dikmakers waarvan je weet dat ze slecht voor je zijn. Zorg ervoor dat verse groenten de basis zijn van je voedingspatroon. Niet brood, pasta of rijst of iets dergelijks. Die brood-campagnes met “Brood, daar zit wat in” komen me echt mijn neus uit. Het maakt ons langzaam kapot, en de overheid stimuleert het ook nog.

Kijk om je heen wat er gebeurd, 60% van de Nederlandse bevolking heeft overgewicht. Wat we nu met z’n allen aan het doen zijn is waanzin.

Niet alleen diabetici moeten op hun koolhydraat inname letten – iedereen zou het moeten doen. We hebben allemaal aanleg om diabetici te worden. We zijn allemaal mensen en evolutionair gezien allemaal hetzelfde.

Ja maar… zeggen sommige mensen. Suiker is niet de oorzaak van diabetes, het is aanleg en genetisch bepaald. Dat klopt! Wij als mensen, hebben allemaal aanleg om diabeet te worden, het is inderdaad genetisch bepaald. Wij zijn niet gemaakt om die grote hoeveelheden glucose te verwerken.

Belangrijk: Laat vooral een reactie achter als je voelt dat je dat wilt doen en hier iets over te zeggen hebt, of deel dit bericht met vrienden / familie en andere mensen die je lief hebt.

Het is wat mij betreft te belangrijke informatie om níet te delen! En ik hoop dat jij er ook zo over denkt.

Media / Wetenschappelijke studies:

  1. http://www.diabetesfonds.nl/artikel/diabetes-cijfers
  2. http://www.nu.nl/gezondheid/2958567/recordaantal-mensen-met-diabetes.html
  3. http://www.nu.nl/algemeen/2648520/diabetes-sluipmoordenaar.html

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

68 reacties Plaats reactie

  1. Geachte Mitchel,
    Ik heb je verhaal gelezen en kan er mij in grote mate in vinden, met wat je schrijft!
    Waar ik echter grote moeite mee heb is om mensen die diabetes hebben, weg te zetten als hun ziekte! Ik ben geen diabeet, ik heb, helaas, diabetes!!!!!
    Je noemt iemand die kanker heeft toch ook geen kanker!!!

    Verder vindt ik de manier waarop je het verhaal schrijft over het ontwikkelen van diabetes kort door de bocht, je vergeet simpelweg genetische aanleg, te verwerken in je stuk!

    Wel ben ik ervan overtuigd, dat het volgen van dit Paleo dieet, mijn leven drastisch zou kunnen verbeteren!

    Groet

    Rob

    Beantwoorden
  2. Hallo Mitchell,ik heb een vraag ik ben 56 jaar ex bodybuilder en train nog vijf dagen in de week van maandag tot en met woensdag kracht training en donderdag plus vrijdag cardio vasculaire training ongeveer 100min per training en ik ben vegatarier en lactose intolerant mijn vraag hoe kan ik een paleo dieet volgen
    Mvg Ruud van Amelsfoort

    Beantwoorden
    • Hee Ruud, lekker bezig zeg!! Ik heb hier wat artikelen voor je om je weg wijs te maken:
      https://www.paleo.nl/vegetarisch-en-paleo/

      Wat betreft je intolerantie. Strikte Paleo’ers nemen geen zuivel omdat er vroeger niet aan de uiers van koeien werd getrokken 😉
      Dus in dat opzicht hoef je dan met zuivel geen rekening mee te houden in je van geval lactose intolerantie.

      Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!