Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Deze 4 Onderdelen Moeten Absoluut Voorkomen In Elke Paleo Maaltijd Kies de Juiste Voeding

Er is een vaste basis voor hoe een paleo maaltijd of snack eruit ziet, en hier is een hele simpele reden voor.

De bouwstenen van je lichaam zijn proteïne (eiwit), vet en koolhydraten. Natuurlijk hebben we ook vitamines en mineralen nodig – en nog andere voedingsstoffen maar…

Als je de juiste voeding kiest, krijg je al je eiwit, koolhydraten, EN voedingsstoffen in een enkele maaltijd binnen – zonder dat je perse supplementen hoeft te nemen. Hier is de manier waarop je dit doet.

1. Start met jouw bron van proteïne.

Het hangt een beetje af van je individuele behoefte, maar je hebt tussen de 90 en 250 gram proteïne nodig welke afkomstig kunnen zijn van vlees, vis, eieren of andere bronnen.

Als je gaat voor dierlijke eiwitten (vlees, vis) dan kun je als handige regel aanhouden dat elke maaltijd bestaat uit een proteïne item ter grote van je hand of iets groter.

2. Vervolgens voeg je groenten toe.

Je krijgt het liefste tussen de 250 en 500 gram groenten binnen tijdens elke maaltijd.

Ja, dit is veel!

Maar op deze manier krijg je ook een overvloed aan voedingsstoffen binnen, en zul je langer vol zitten. Als je net begint met paleo, gebruik dan een aantal aanloopweken om te wennen aan de hoeveelheid groenten. Daarnaast kun je ook een beetje fruit eten.

groente en fruit

3. Als laatste voeg je wat gezonde vetten toe.

Ook hiermee moet je weer rekening houden met je individuele behoefte, en de hoeveelheid vet die in je bron van proteïne zat.

Met mager vlees kun je gerust wat meer vet toevoegen. Vet is (word) je primaire energie bron, dus sla dit stuk absoluut niet over!

Je energielevel gaat veel stabieler worden wanneer je systeem gewend is om vet te gebruiken als brandstof. En ook belangrijk (voor een hoop mensen althans) is dat je ook sneller vet kunt verbranden.

4. Drink water.

Als laatste … drink geen dranken met calorieën. Probeer het puurste water te vinden wat er is, niet uit een plastic fles welke giftige stoffen afgeven, en liever niet uit de kraan aangezien dit vol met chlorine zit.

Laat dieet- en suikervrije dranken (light producten) ook staan, aangezien onderzoek heeft uitgewezen dat deze drankjes toch nog met je suikerspiegel rommelen. Dit zorgt ervoor dat je lichaam in de stand blijft staan waarop het vet wil opslaan in plaats van te verbranden. Niet goed.

Heb je interesse in voorbeelden van lekkere en snelle Paleo maaltijden, bekijk dan ons Premium Paleo Kookpakket:

101paleorecepten-banner

Succes! Onthoud goed dat voorzorgsmaatregelen nemen, en vooruit plannen de sleutel is tot succes met het paleo dieet.

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

35 reacties Plaats reactie

  1. Ga dit zeker proberen. Eet al een tijdje behoorlijk gezond maar kwam er onlangs achter dat ik mijn lijf niet vaak genoeg ontgif (beslagen tong) dus het kan nog beter.

    Beantwoorden
    • Heel veel succes! Wat is “gezond” voor jou? Want een hoop mensen denken dat ze gezond bezig zijn, met volkoren brood en een plakje kaas, een optimelletje en een appel. Maar zijn dit absoluut niet.

      😉

      Beantwoorden
    • Bijna alles wat NIET paleo-proof is, zit hierin:

      Ingredienten van Dr. Atkins Advantage Knackebrod:
      Tarwezemelen, roggebloem, zout.
      Bevat gluten, tarwe, rogge.
      Kan melk, soja, pinda’s, noten, zaden bevatten.

      😉 Dus beter laat je dit knackebrood staan!

      Beantwoorden
  2. Hé Mitch,

    Ik ben al een paar dagen begonnen met Paleo en ik voel me al beter! Mijn doel is om gewicht te verliezen en nu ben ik aan het twijvelen om naar de sportschool te gaan om inderdaad minuten lang op de loopband te gaan… is dit aan te raden? Ik heb er niet zo heel veel trek in, ik ben benieuwd naar je antwoord.
    Recentelijk heb ik gelezen dat je als tussendoortje een stuk Fair Trade chocolade mag van 76% cacao, is dit juist?
    Zou je een paar suggesties kunnen geven als tussendoortjes?

    Ik hoop dat je tijd vindt om mijn vragen te kunnen beantwoorden.

    Groetjes Sylvia.

    Beantwoorden
    • Nee, heeft weinig zin. Je lichaam wordt namelijk goed in het opslaan van de brandstof die het verbruikt tijdens die oefening. Juist. Vetopslag stimuleert het.

      Je kunt beter 60 sec rennnen, 60 sec lopen, 60 sec rennen etc. En dit 15 minuten ofzo.
      Of een andere HIT achtige vorm van training. Zie ook: https://www.paleo.nl/cardio-en-paleo-training/

      Voor tussendoortjes inderdaad pure chocolade (lovechock hmmm..) of zelfgemaakte koekjes e.d. van amandeelmeel etc. etc. Succes!

      PS: Misschien is het forum iets voor je? Daar krijg je ook antwoord op je vragen: https://www.paleo.nl/forum/

      Beantwoorden
  3. het klinkt allemaal zo logisch alleen wat doe je met je lunch?? als je altijd je boterhammetje in je trommel mee nam hoe ga je dat dan invullen en als je al een noten allergie hebt kan deze dan overgaan of is het risico te groot om dat uit te proberen? ik zet echt op als ik noten eet en dan valt er al een hele hoop af als ik de recepten zo lees. Ga het boek wat onderweg is goed doorlezen.

    Beantwoorden
  4. Is het noodzakelijk dat de snacks tussendoor ook eiwit bevat?
    En zou je dan ook een blokje eco geitenkaas kunnen eten tussendoor?

    Beantwoorden
  5. Mitch, ik ben twee dagen geleden begonnen met het Paleo Dieet, maar nu is mijn vraag: ik heb een yoghurtplantje maar kan ik deze ook blijven gebruiken aangezien je geen zuivel meer mag hebben of kan ik het planten ook laten staan met kokosmelk?

    Beantwoorden
    • Amandelmeel is te koop bij de reformwinkel.
      Woon je dicht bij de grens? het is ook te krijgen bij de Lidl in Belgie en Duitsland.
      Dan kost het maar de helft!
      gr. Hennie

      Beantwoorden
  6. Hoi Mitch.

    Pffff.. geen brood, zuivel, aardappelen etc. De hele schijf v 5 is dus niet relevant. Denk je gezond te eten, ahumm. Heel lastig om brood uit “mijn systeem” te krijgen aangezien twee maaltijden per dag brood bevatten. Overweeg je boek te bestellen voor meer duidelijkheid omtrent toepassing van een paleo leefstijl. Fijne dag, Wenda.

    Beantwoorden
  7. Avocado: Nergens te vinden. Smoothy: wat dat is, nergens te vinden. Allemaal accadfabra. Wie bekend is met Paleo kan er wat mee, wie eraan zou willen beginnen, kan er niets mee.

    Beantwoorden
  8. Heb nu zuiver water in heel het huis , heb het laten plaatsen door een woonbioloog in Muntendam (Groningen) hoef dus geen flessen of pakken meer te kopen , jippie !!!!!! wel even een uitgave maar de moeite waard ,ook voor de huid beter en je was, je dieren , planten leve de waterzuiveraar!!!!

    Beantwoorden
  9. Hey mitch , ik gebruik in mijn smoothie ’s altijd chia zaden afgewisseld met hennepzaden en s’avonds eet ik een hand vol goij bessen . Mijn vraag is nu past dat nu in mijn paleo dieet ? dank u op voorhand

    Beantwoorden
  10. het paleo dieet lijkt me eigelijk wel interessant. Maar wat dan eten s’morgens? want ik at altijd volkorenbrood met kippenwit..
    en slaatjes eet ik ook wel graag maar weet niet goed welke dressing dan te gebruiken, want wil vooral met het paleo dieet beginnen omdat ik veel last heb van acné en ik weet dat het bij mij gwn komt door slechte voeding..

    Beantwoorden
  11. Ontstaat er niet een frictie tussen de inname van overwegend dierlijke eiwitten en de calciuminname die niet uit zuivel komt?
    Als je 2 of 3 keer een dierlijke eiwitbron tot je neemt met een totaalhoeveelheid van gemiddeld 200 gram krijg je al snel 50 tot 60 gram dierlijk eiwit binnen. Als je al een kilo groenten en fruit inneemt per dag krijg je nooit 1 gram calcium binnen, hooguit 500 a 600 milligram en dan moet je al heel erg je best doen. Ik vraag me af of je dan niet juist botontkalking in de hand werkt, want men zegt dat dierlijke eiwitten verzurend werken en dat het lichaam daarom calcium uit het skelet aanwendt om het weer te neutraliseren. Per 10 gram extra dierlijk eiwit dient al snel 100 milligram calcium meer te worden ingenomen. Graag een reactie hierop, bij voorbaat dank.

    Beantwoorden
  12. De calcium in melk wordt weer afgebroken door andere stoffen in de melk. Als je calcium nodig hebt, kan je dit beter uit andere voedingsstoffen halen of supplementen. Je hebt ook rijstemelk met calcium trouwens. En acne kan komen door histamine aanmaak. Ik eet sinds kort een histamine vrij dieet en heb geen last meer van mijn huid. Ik vraag me af of het paleo dieet wel mogelijk is als je heel veel voedingsmiddelen niet meer mag? Ik reageer allergisch op heel veel fruit, groentes, kruiden en noten en ook granen. Eten zonder tarwe is trouwens echt aan te raden!

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest