Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Cortisol, Stress en Paleo Hoe Werkt Stress en Hoe Ga Je er Mee Om

De laatste dagen krijg ik nogal wat e-mailtjes in mijn inbox en PB’s via de paleo.nl Facebook. Ik vind het super om te zien dat deze paleo movement ook in Nederland langzaam begint op te komen en ben apetrots dat ik hier onderdeel van kan zijn door het schrijven van waardevolle artikelen, het faciliteren van het paleo forum en een paleo nieuwsbrief.

Dat gezegd hebbende wil ik mensen er wel op wijzen dat ik alles schrijf op basis van persoonlijke ervaring, en zelfstudie. Op geen enkele manier wil ik beweren dat ik dingen beter weet dan mensen die hier voor gestudeerd hebben. Het enige wat ik probeer is om moeilijke wetenschappelijke materie, makkelijk te maken voor een grote groep mensen. Ik doe dit op mijn eigen manier, en vind het super dat er grote groep mensen is die dit appreciëren. Thanks, nogmaals ik ben apetrots.

Nu terug naar het onderwerp van dit artikel. Zoals ook aangegeven in het laatste artikel over cardio, is stress geen goede staat om in te zitten als je vet wilt verliezen. Het kan er zelfs voor zorgen dat je gewicht aankomt, ook al leef je volgens de paleo regels. Daarom is het belangrijk dat we wat dieper in het onderwerp stress duiken.

Hoe werkt stress?

Zodra je in de stress raakt ontstaat er een zogenaamde vecht- of vluchtreactie http://nl.wikipedia.org/wiki/Vecht-_of_vluchtreactie in het lichaam. Dit betekend dat we of agressief worden, of we laten de situatie rusten met de staart tussen de benen. De keuze die je maakt verschilt naarmate de omstandigheden, en ons oordeel over welke keuze de meeste kans op succes heeft.

Deze reactie begint in ons brein en uiteindelijk zorgt de hypothalamus http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypothalamus ervoor dat deze reactie op gang komt en een seintje stuurt dat ons lichaam moet reageren. Het zenuwstelsel en adrenaline worden in werking gezet.

Fysieke symptomen van stress

Met het aanwakkeren van deze reactie kun je last krijgen van een zweetaanval, hartkloppingen en aangespannen spieren. Dit alles zorgt ervoor dat je meer alert bent. Je lichaam zit vol adrenaline. Je pompt verschillende hormonen je lichaam in (zoals cortisol, testosteron DHEA http://nl.wikipedia.org/wiki/Dehydroepiandrosteron en vele andere) om met de stressvolle situatie om te gaan, en je immuunsysteem wordt uitgezet zodat je lichaam om kan gaan met al dit natuurlijke gereedschap om je uit deze pijnlijke situatie te halen.

Dit alles werkte heel goed voor onze voorouders, maar helaas minder voor ons. Tegenwoordig zitten we dagelijks in zoveel stressvolle situaties dat ons lichaam hier vaak geen raad mee weet.

Zelfs stress van laag niveau, bijvoorbeeld elke dag 2 uur file rijden, zorgt er al voor dat onze vecht- of vluchtreactie aangewakkerd wordt en dat de adrenaline opgepompt wordt. Cortisol doet zijn werk, en zorgt er bijvoorbeeld voor dat er glycogeen uit de spiercellen gebruikt wordt voor directe energie om om te gaan met de situatie. Het loslaten van cortisol op regelmatige basis zorgt er echter voor dat vele gezonde mechanismen in ons lichaam worden uitgeschakeld zoals al eerder gezegd het immuunsysteem, maar ook spijsvertering, je sexhormoon etc. Je lichaam denkt dat het moet overleven, maakt niet uit hoe en dus zal het ook krampachtig vet blijven vasthouden.

Hoe kunnen we omgaan met deze stress?

Het omgaan met stress, is net zo’n uitgebreid topic als het omgaan met de gezonde paleo levensstijl. Ik zou hier een heel aparte blog voor kunnen beginnen. Dingen die invloed hebben op stress zijn bijvoorbeeld het dagelijkse nieuws, televisie, moeilijke relaties, schulden, etc.

Hieronder zal ik een paar algemene tips geven om stress te verminderen:

Eet dagelijks voeding met anti-oxidanten zoals fruit en groenten. Je kunt ook een goede multivitamine nemen met een rijk anti-oxidanten profiel. Probeer lege calorieën uit junkfood, snacks en bewerkte voeding in zijn geheel te vermijden.

Eet goede vetten om de vitamines, enzymen en anti-oxidanten uit het eten maximaal te kunnen benutten. Voeding zoals bijvoorbeeld wilde zalm, pure visolie, olijfolie, noten, kokosolie en avocado’s zijn goede bronnen om mee te beginnen.

Probeer je verwachtingen realistisch te houden. Zowel van jezelf, als van anderen. Ambitie en motivatie zijn goede drijfveren maar zijn ook direct een springplank naar stress. Maak geen beloftes naar jezelf en anderen die in eerste instantie onmogelijk lijken. Niemand kan in de toekomst kijken.

Beweeg en train dagelijks. Training geeft endorfine af en reguleert goede hormonen in je hersenen.

Trek je dagelijks even terug. Iedereen is heel de dag bezig met allerlei dingen in zich op te nemen, maar we geven ons nooit de tijd om dit allemaal te verwerken. Ik begin de dag persoonlijk altijd met een uur te lopen in het bos en in dat uur bedenk ik me waar ik allemaal dankbaar voor ben, en ook wat ik gisteren allemaal gedaan heb, en wat ik vandaag wil bereiken. Ik luister hierbij naar “the hour of power” van Tony Robbins.

Ook tijdens het koken van nieuwe paleo gerechten blaas ik mijn dagelijkse stoom af. Je kunt dit soort dingen ook doen, of je kunt gewoon iets voor jezelf vinden wat voor jou werkt om stoom af te blazen. Ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar.

Wat doe jij dagelijks om stress af te blazen? Laat hieronder een reactie achter zodat ik, maar ook andere paleo-ers hier van kunnen leren.

PS: Ook ik leer. Op dit moment ben ik twee weken in Amerika (California) om stoom af te blazen na vier weken maximaal te werken. Ondanks mijn dagelijkse anti-stress routine was ik na die vier weken echt hélemaal op. Nu dus even bijkomen, surfen, natuurparken bezoeken, hiken, maar ook wat business bezoekjes brengen aan bedrijven die mij kunnen helpen om prachtige biologische producten op de Nederlandse markt te brengen voor een maximale gezondheid van al mijn klanten.

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

12 reacties Plaats reactie

  1. Ik denk dat je altijd werk wat stress hebt die je niet kunt voor komen.,
    Ont stressen die ik op de sport school, hardlooen op een zeer lage
    Intensiteit….heerlijk….de weg, muziek en ik.verder ni.
    Maar ook na het werk op de bank met den lekker kopje kruiden
    Thee ont strest.het zijn sinds ook de kleine dingen.

    Beantwoorden
  2. Ik ben zelf burnout-coach en psychodynamisch therapeut en bezig met een campagne : BEFORE STRESS

    Ik ben het absoluut eens met de essentie van goede verantwoorde voeding, en ga de tips van het Paleo dieet zeker gebruiken op mijn volgende 2 daagse before stress – workshop d.d. 21-22 juni

    Inzicht in je levenspatronen, ben jij je al bewust van je gezondheid?

    Beantwoorden
  3. Ik werk maar 5 uur per dag, maar in die 5 uur moet vaak voor 10 uur werk verricht worden, dus ja, ik heb veel stress. Wat ik in de loop van de jaren wel geleerd heb is om het makkelijker los te laten. Het lukt niet altijd, sommige dingen blijven malen, maar ik doe mijn best.

    Ik begin om 7.00u en sta vaak rond 5.00u al op. Ik ben namelijk een dieseltje, ik heb even tijd nodig om op te starten. Dus geen gehaast op de vroege ochtend 🙂

    Maar ik ga standaard iedere dag te laat naar bed, ik krijg het niet voor elkaar om om 21.30u al te gaan slapen. En om mijn slaaptekort en de stress-uren op mijn werk te compenseren, neem ik vrijwel iedere dag een siesta-moment. Heerlijk even een uurtje dutten op de bank. Ik voelde me in het begin schuldig en lui, maar ik weet dat het me goed doet, dus die schuldgevoelens heb ik inmiddels niet meer.

    Beantwoorden
  4. Ook ik kom op het moment weer aan.ondanks volledig paleo
    Ik sport 2x per week. Ik houdt vocht vast. Heb erg veel stress te verwerken de laatste 4 jaren. Weet niet wat ik moet

    Beantwoorden
  5. Hoi,
    Ik kom sinds een paar maanden ook weer aan. Mijn gewicht schommeld tussen de 59 en 64. Ik ben 1.71m en weeg momenteel dus 64. Voel me hier niet goed bij.
    Ik heb veel stress op het werk en weet ook niet hoe ik mijn eetpatroon moet aanpassen. Ik begin om 11.30 en heb om 15u pauze, daarna werk ik weer van 18.30 tot middernacht. Wanneer kan ik het beste eten? Als ik om 10u ontbijt heb ik om 13/14 enorme honger en op het werk geen pauze en mogen we niet eten. Wat ik af en toe doe is stiekem een stukje stokbrood met boter in mijn mond stoppen. (Slecht!) Als ik om 15u thuis kom heb ik enorme honger maar moet om 17u weer een hoofdmaaltijd eten. En ook na het werk 23/24u heb ik echt trek. Dit in combinatie met stress en steeds denken wat/wanneer/hoeveel ik mag eten. Hoop echt dat je tips hebt .. alvast bedankt!

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest