Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

De Paleo Revolutie: Waar Paleo voor staat! Paleo in een Notendop

Het opbouwen van het meest gezonde lichaam wat je maar kunt bedenken met behulp van “de Paleo Revolutie”.

Er is veel bewijs voor handen (ik heb het zelf ervaren) van mensen die hun leven positief hebben zien veranderen door het aanhouden van de principes van paleo.
Maar er zijn ook veel mensen – en ik krijg regelmatig e-mailtjes – die niet weten waar ze moeten beginnen.

In dit artikel wil ik je laten zien waar “de Paleo Revolutie” voor staat, en zul je de basis vinden voor een positief en gelukkig leven. Volg deze stappen en je zult weer meer mens worden. Zoals je bedoeld bent om te leven. Gebruik deze stappen om belangrijke beslissingen te maken in je levensstijl.

Mijn uitgangspunt voor “de Paleo Revolutie” is om een simpel te volgen stappenplan af te leveren zodat jij weer controle krijgt over je lichaam en deze sterk, slank en gezond kunt maken op een manier die afgekeken is van onze voorouders (paleo).

Tegenwoordig zijn we zo verdwaald in de wetenschap dat we tussen de bomen het bos niet meer zien. We kijken vaak over de simpele oplossingen heen, omdat ze te simpel lijken.

Het leven wat we tegenwoordig leven is moeilijk, druk en complex. Elke dag doen we weer nieuwe ontdekkingen. Technologie, medicijnen … noem het allemaal maar op.

Maar elke dag worden we ook dikker, en daar hebben onderzoekers nog steeds geen pil tegen gevonden. We zoeken constant naar farmaceutische oplossingen met z’n allen, maar het enige wat nodig is (naar mijn mening) zijn een paar lifestyle veranderingen.

Natuurlijk ben ik niet tegen medicijnen en ben ik het ermee eens dat er echt genetische ziektes zijn die het best bestreden kunnen worden met moderne medicijnen. Maar er zijn zo ontzettend veel minder erge chronische ziektes die allemaal verholpen kunnen worden met de manier waarop je eet, hoe je beweegt, welke lucht je inademt, hoe je denkt – kortom de omgeving waarin je leeft.

De farmaceutische industrie wil ons maar wat graag laten geloven dat het moeilijk is om onze ziektes te bestrijden, en dat er pillen voor nodig zijn. Terwijl de oplossing gewoon in ons lichaam te vinden is.

De kern van “de Paleo Revolutie”

Ons leven is gemakkelijker dan de moderne wetenschap en medicijnen ons willen laten geloven. Je kunt een ontzettend grote invloed hebben op hoe je genen zich uitdrukken, door simpelweg je lichaamscellen de juiste leefomgeving te bieden.

Het enige wat je nodig hebt is de basiskennis over hoe het lichaam werkt, en de kracht en mindset om lifestyle keuzes te maken die goed zijn voor je lichaam. Met deze simpele strategie ben je voor altijd klaar om de juiste keuzes te maken als het gaat om voeding, training of een andere keuze die impact heeft op je genen. Wanneer je besluit te gaan voor de “slechte keuze” is dat ook goed, maar je weet in ieder geval waarom het minder goed is…

Waarschijnlijk weet je wel hoe ons lichaam is gevormd naar wat het vandaag de dag (of eigenlijk 10.000 jaar geleden) is geworden. Als mensen leven wij al miljoenen jaren op deze aardbol. Duizenden wetenschappers hebben de afgelopen 100 jaar hun best gedaan om puzzelstukjes bij elkaar te zoeken over hoe wij als mensen zijn gegroeid naar wat we nu zijn.

Hieruit kun je een simpele lijst halen met algemene dingen die onze voorouders deden en welke hun lichaam heeft gevormd tot gezond, krachtig, slank en sterk. Ik wil nogmaals benadrukken dat we ongeveer 6 miljoen jaar geleden een andere structuur kregen in onze benen en botten, een miljoen jaar later gingen onze knieën zich aanpassen, en ongeveer 3 miljoen jaar geleden gingen we rechtop lopen.

Ons lichaam veranderd heel langzaam. Wij hebben voor 99,9% de genen van onze voorouders die floreerden met de onderstaande levensstijl.

Misschien past ons lichaam zich aankomende duizenden jaren wel aan op de manier waarop we nu leven, maar jij en ik gaan dat niet meer meemaken.

Dus ik kies ervoor om NU energiek en gezond door het leven te gaan.

De Paleo Revolutie van onze voorouders

Hoe leefden onze voorouders, hieronder vind je 10 basisregels die onze slimme voorouders ten harte namen.

1. Eet veel dieren, insecten en planten

verse-vis

Dit is ongeveer de beschrijving van alles wat onze voorouders aten om hun porties met eiwit, vetten, koolhydraten, vitamines, mineralen, anti-oxidanten, vezels, water en andere voedingsstoffen binnen te krijgen die we nodig hebben om in leven te blijven. Deze voeding zorgde voor de brandstof waarop onze voorouders elke dag konden bewegen, rennen, jagen, gezonde kinderen konden opvoeden, hun immuunsysteem op pijl kiende houden etc. Daarnaast aten ze niet op vaste tijden. Als er veel eten wat, dan aten ze meer dan ze nodig hadden (en sloegen ze vet op). Als er weinig eten was dan overleefden ze op hun vetreserves.

2. Beweeg veel met een lage hartslag

caveman-lopen

We weten dat onze voorouders uren per dag bezig waren op een laag verbrandingsniveau. Ze jaagden, speelden, liepen, verhuisden, klommen en klauterden. En natuurlijk allemaal zonder comfortabele schoenen. Merk op dat deze mensen niet aan het joggen waren op 80% van hun maximale hartslag voor een langere periode, zoals nu vaak word beweerd om te doen.

3. Til zware dingen

oermens-met-rots

Vrouwen tilden hun kinderen en babies overal mee naartoe, mannen hadden speren bij zich, of dieren die ze net gevangen hadden, of tilden zware stenen of bomen op op om schuilplaatsen te bouwen. Ook klommen ze in bomen om te ontsnappen aan gevaar of om een nieuwe route te ontdekken. Deze korte krachtige inspanningen zorgen ervoor dat er groeihormoon werd afgegeven aan het lichaam waardoor de spieren sterker werden en gingen groeien.

4. Zo nu en dan een sprintje

bang-voor-de-beer

In een wereld met constant gevaar op de loer, was soms rennen de enige optie om te overleven. Ontsnappen aan een beest, of juist achter een ander beest aanrennen. Maakt niet uit, het ging allemaal om overleven.

5. Slaap veel

prachtige-zonsondergang

Onze voorouders sliepen veel. Zelfs nadat ze vuur hadden ontdekt. Na zonsondergang tot een nieuwe zonsopgang was het gewoon veiliger om bij elkaar te zijn en te rusten. Lange dagen van jagen en verzamelen waren ook vermoeiend.

6. Spelen

worstelen-met-tribe

Net zoals in de moderne tijd, kun je niet alleen maar werken. Je moet ook vrije tijd / speeltijd hebben, anders is het leven niet fun. Na het jagen en verzamelen van noten, bessen, vlees en groenten was het tijd om te “spelen”. Jonge mannen gingen achter elkaar aan om te stoeien en om een hogere ranking te krijgen binnen de tribe. En vrouwen gingen elkaar verzorgen. Dit zorgde voor een afgifte van endorfine (een stof waardoor je je goed voelt) welke een balans bracht tussen de levensgevaarlijke stress situaties.

7. Elke dag zonlicht

zonnetje

Holbewoners zaten echt niet heel de dag in hun “hol”. Het merendeel van de tijd waren ze in de buitenlucht. Hierdoor kregen ze genoeg vitamine-D binnen, een belangrijke vitamine die je niet uit voeding kunt krijgen en die je lichaam ook niet zelf aan maakt.

8. Probeer letsel te vermijden

tijger-op-de-loer

Onze voorouders waren altijd op de uitkijk, aan het ruiken, luisteren naar de omgeving, altijd in opperste staat van concentratie en paraat om direct actie te ondernemen. Of ze nu moesten rennen voor een tijger, een vallende rots of een giftige slang moesten ontwijken, altijd was er gevaar. En een gebroken enkel of een verdraaide knie kon de dood betekenen. Het vermijden van letsel was een goede manier om te overleven.

9. Het vermijden van giftige dingen

giftige-bessen

Door het trekken naar verschillende gebieden konden onze voorouders genieten van veel verschillend eten. Maar nieuw eten, betekende ook altijd het gevaar voor giftige stoffen. Gelukkig kunnen onze lever en nieren een hoop giftige stoffen opvangen als onze maag het niet kan verteren, maar ons goede reuk en smaakvermogen heeft ons veel geholpen in het verleden om het goede van het slechte te onderscheiden. De reden dat we tegenwoordig zo van zoet houden, is omdat we in het verleden de gedachte hadden dat bijna alles wat zoet is, veilig is om te eten.

10. Gebruik je verstand

muurschildering

Een van de meest belangrijke dingen dat ons mensen van andere dieren onderscheid is de mogelijkheid om te denken. Jager-verzamelaars van over de gehele wereld hebben manieren gevonden om te jagen zonder dat ze dit hebben afgekeken van andere stammen.

En dat is het.

Dit is de lijst met dingen die ons gevormd heeft tot wat we nu zijn. Wellicht als je dit leest dan is er nog twijfel of we met z’n allen onze voorouders moeten navolgen (alleen dan op een moderne manier), maar als je kijkt naar de voordelen die het heeft dan hoop ik dat die twijfel er niet langer is. Ik denk dat hetgeen wat jij wilt dichtbij het volgende komt:

  • Gezondheid
    Het meest ideale zou zijn als we nooit meer ziek zijn. We willen de beste gezondheid in elke periode.
  • Energie
    We willen veel energie om alle leuke dingen te doen in het leven die we maar kunnen en dat we niet voelen dat we op een bepaald punt in de dag door de grond zakken van vermoeidheid.
  • Gelukkig
    Niemand wil sich depressief voelen. Het is geen manier om door het leven te gaan. We willen een reden hebben om elke dag voor uit bed te springen en elke dag de nieuwe kansen aangrijpen die zich voordoen.
  • Slank
    We willen een gebalanceerd lichaam hebben waar ons vet ons niet in de weg zit, waar we genoeg vet hebben om gezond te zijn, maar (bijna) nooit meer extra vet opslaan.
  • Sterk
    We willen niet alleen spieren omdat dit er leuk uitziet op het strand. Nee we willen de spieren ook omdat ze ons helpen in het leven om te spelen met onze kinderen, om tijdens oefeningen jezelf goed te voelen en omdat het handig is om af en toe kracht te hebben.
  • Helder
    We willen volledige mentale focus, om creatief te zijn, om dingen te bedenken, om herinneringen terug te halen, etc.
  • Productief
    We willen voelen dat we bijdragen aan onze familie, vrienden, de rest van onze samenleving maar vooral ook onszelf.

Nu dat we weten dat alles wat we eten, denken en ademen een direct effect kan hebben op onze 10.000 jaar oude genen is natuurlijk de vraag hoe de paleo handleiding dit vertaald naar de moderne levensstijl.

De Paleo Revolutie in onze huidige maatschappij

Hieronder vind je de 10 basisregels uitgewerkt in de hedendaagse maatschappij. Ik laat je zien op welke manier wij de vertaalslag kunnen maken en volgens de regels kunnen blijven leven die onze voorouders voor ons uitgestippeld hebben.

1. Eet veel dieren, insecten en planten

steak

Leg de focus op kwaliteit eiwitten verkregen uit vlees, gevogelte en vis, gekleurde groenten, wat fruit (het liefste bessen), en gezonden vetten (noten, avocado’s, kokosolie, olijfolie). Kijk naar je inname van week tot week, en niet van maaltijd naar maaltijd. Neem geen granen, suikers, en transvetten meer op in je voedingspatroon. Yummieeee, steak!

2. Beweeg veel met een lage hartslag

hiking-mitch

Doe 2 a 5 uur per week aan wat lage aerobic activiteit. Of dit nu wandelen, hiking, fietsen of zwemmen is maakt niet uit. Deze manier van activiteit is echt nodig (vooral als je een zittend beroep hebt). Dit heeft gunstig effect op je vetverbranding, je spieren en flexibiliteit.

3. Til zware dingen

gewichten-in-sportschool

Ga 2 a 3 keer in de week naar de sportschool en til 30-45 minuten zware gewichten op. Focus op oefeningen die je gehele lichaam trainen – niet op isolatie training.

4. Zo nu en dan een sprintje

martina-sprint

Probeer een aantal keer per week wat uitspattingen te doen in de vorm van sprintjes tijdens het lopen, of fietsen. Dit voor zes of acht keer achtereenvolgens (of meer). Deze korte hevige inspanningen zorgen dat er HGH (groeihormoon) word afgegeven aan het lichaam. Dit groeihormoon word afgegeven naar gelang de inspanning van de activiteit, niet de duur.

5. Slaap veel

slaap-kindje-slaap

Slaap veel. Ons leven zit vol hectische momenten en zodra de zon onder gaat gaan we nog veel te lang door en krijgen we te weinig slaap. Echter slaap is zo belangrijk voor je gezondheid, energie en een sterk immuunsysteem.

6. Spelen

tennissen

Maak tijd vrij om lekker actief te zijn. Dit zorgt voor het afvoeren van je stresshormoon.

7. Elke dag zonlicht

lekker-zon

Elke dag zou je bloot moeten worden gesteld aan wat direct zonlicht. Niet zoveel dat je verbrand, maar wel genoeg dat je lichaam de belangrijke Vitamine D aanmaakt die ervoor zorgt dat je je goed voelt.

8. Probeer letsel te vermijden

gordel-om

Zorg ervoor dat je geen activiteiten onderneemt die slecht voor je zijn. Veel van dit soort dingen zijn vanzelfsprekend (niet roken, geen drugs, gordel om, etc.) maar voor velen van ons ligt er toch constant gevaar op de loer. Probeer dit op te merken, en zorg ervoor dat het jou niet overkomt.

9. Het vermijden van giftige dingen

mcdonalds

Vermijd giftige en chemische stoffen in je voeding en op je huid. Maar probeer ook de verborgen giftige stoffen zoals suiker, graan, bewerkte voeding etc. te vermijden.

10. Gebruik je verstand

house

Train dagelijks je hersenen zoals onze voorouders dit ook deden. Wees creatief en alert. Wanneer jouw werk je niet stimuleert zorg er dan voor dat je leest, schrijft of bijvoorbeeld een instrument bespeeld (kan ook als je werk je wel stimuleert natuurlijk).

Dit is puur een lijst om je te laten zien dat alles wat onze voorouders deden, ook door ons in onze huidige maatschappij positief toegepast kan worden.

Het enige wat anders is, is dat wij dit kunnen doen voor ons plezier, en onze voorouders veel van de dingen deden om te overleven. In aankomende artikelen (en vooral ook in mijn Paleo Revolutie boek) treed ik een stuk meer in detail over waarom dit werkt en welke voeding je precies moet eten, welke oefeningen je kunt doen en andere dingen om je weer superfijn en gezond te maken.

Wanneer je dit een leuk artikel vond, laat dan een reactie achter! Ik waardeer het!

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

6 reacties Plaats reactie

  1. Hoi Mitch, dank u wel voor goeie motivatie, het is een goeie advies ik ga zeker deze stappen nemen maar een vraag, ik ben laatste jaren al bezig met Proteine (bereid zonder gentechniek) van Functional food en vroeger Protivar van nutricia.
    Er zijn veel producten op het markt/natuurwinkels.

    Met vriendelijk groeten,
    J. Marin.

    Beantwoorden
  2. Ik vind het heel erg goed klinken en wil er zeker verder mee aan de slag. Maar ik bemerk mij wel meteen het gevoel dat het heel veel tijd kost: 2 tot 5 uur bewegen per week, 2 a 3 keer in de week naar de sportschool 30-45 minuten zware gewichten tillen, aantal keren per week sprintjes, spelen, zonlicht vangen en ook nog veel slapen. Als full-time werkende met een behoorlijke reistijd woon-werk en een huishouden…..wordt er bij voorbaat al moe van… 😉

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!