Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Probeer Deze 7 “Zure Voedingsmiddelen” Te Vermijden (Als Je Lichaam Je Lief Is) Het Zuur Base Evenwicht in Je Lichaam

Eet jij een typisch westers dieet vol granen, zuivel, gezouten en bewerkt voedsel? Wist je dat je hiermee het zuur base evenwicht in je lichaam uit balans kunt brengen? Dit kan leiden tot allerlei ziektes, zoals diabetes, Parkinson en hart- en vaatziekten. Hoe zorg je voor een gezond zuur base evenwicht in je maaltijden? Verwijder in ieder geval deze zeven zure voedingsmiddelen uit je dieet:

1. Frisdranken

Waarom zou je cola’s, limonade, sportdranken en andere koolzuurhoudende dranken moeten laten staan? Ze zitten vol zure ingrediënten ‒ zoals suiker, cafeïne, HFCS en zoetstoffen ‒ die het zuur base evenwicht uit balans brengen. Ook om andere redenen zijn deze stoffen schadelijk voor onze gezondheid:

  • Suiker: de meeste frisdranken bevatten meer dan 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) suiker. Vaak gaat het om wel 10 theelepels suiker per 330 ml. Het is bewezen dat suiker het insulineniveau in ons bloed verhoogt, wat kan leiden tot onder meer diabetes, een hoge bloeddruk, hoog cholesterol, hart- en vaatziekten, gewichtstoename en vroegtijdige veroudering. Zo heb je 85% meer kans op diabetes als je één glas cola drinkt per dag. In een onderzoek onder 12-jarigen blijkt dat zij 60% meer kans hebben op obesitas als ze twee jaar lang dagelijks frisdrank drinken.
  • Fosforzuur: deze stof beperkt het vermogen van het lichaam om calcium op te nemen en te gebruiken. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom het drinken van frisdranken zo nauw verband houdt met botontkalking (osteoporose).
  • Cafeïne: werkt vocht afdrijvend en veroorzaakt zo uitdroging van ons lichaam. De meeste frisdranken zouden ongeveer 55 mg cafeïne bevatten. Dit is veel cafeïne voor een drank die geen koffie is! Van cafeïne is aangetoond dat het onder andere de volgende klachten kan veroorzaken: slapeloosheid, hoge bloeddruk, onregelmatige hartslag, hoog cholesterol en vitamine- en mineralenuitputting.
  • HFCS oftewel glucose-fructosesiroop uit mais heeft een duidelijk verband met onder andere obesitas, diabetes type 2, hart- en vaatziekten, kanker, dementie, leverfalen en nierfalen.
  • Andere willekeurige chemicaliën: hoewel de maximale toegestane hoeveelheid benzeen in drinkwater 0,001mg/kg is, vonden onderzoekers maar liefst 0,079 mg/kg benzeen in sommige frisdranken. Van de 100 geteste merken bevatten de meesten op zijn minst een kleine hoeveelheid benzeen. Uit een onderzoek van de Sheffield University blijkt dat de chemische stof natriumbenzoaat ‒ die in bijna alle frisdranken zit ‒ schade aan het DNA veroorzaakt. De onderzoekers stellen dat ‘er een hele reeks ziekten verban houden met beschadiging van het DNA, zoals Parkinson en andere ziekten van het zenuwstelsel waarbij in de loop van de jaren zenuwcellen afsterven.’
  • Aspartaam: deze zoetstof heeft meer dan 90 verschillende negatieve bijwerkingen, waaronder diabetes, emotionele stoornissen, aangeboren afwijkingen en hersentumoren.

2. IJs

Alle zuivel is zuur en leidt tot een verstoring van het zuur base evenwicht. IJs is wel het slechtst van alle zuivel, omdat het naar verhouding veel zuivel bevat. Om een sterk zuur te neutraliseren is maar liefst twintig keer de hoeveelheid basische voeding nodig. Zo zijn er twintig kopjes basisch water nodig om één glas melk te neutraliseren. Voor één ijsje zijn dit echter 240 kopjes basisch water! Het kost immers ruim vijf kilo melk om 450 gram ijs maken. Om maar niet te spreken over de kunstmatige toevoegingen in ijs, zoals kleurstoffen, zoetstoffen en andere chemische en zure stoffen die ijs zo zoet en verslavend maken.

3. Suiker

Suiker is rampzalig voor een gezond zuur base evenwicht. Voor de zuren in ons lichaam is suiker namelijk wat benzine is voor vuur. Dit geldt voor alle suikers: wit, bruin, rauw, suikerriet, maïs, honing, melasse, sucrose, fructose (in fruit), lactose, maltose, glucose en elke andere stof die eindigt op -ose. Allemaal zorgen ze voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Dit zorgt op zijn beurt voor een omgeving waarin bacteriën, gisten en schimmels welig tieren. Met als resultaat: Candida, spijsverteringsproblemen en een slechte opname van voedingsstoffen.

Hoe meer suiker je binnenkrijgt, hoe zuurder je lichaam en hoe meer je naar suiker verlangt. Omdat suiker zo verslavend is, kun je deze stof het beste stap-voor-stap uit je eetpatroon verwijderen.

suiker4. Gehydrogeneerde en gedeeltelijk gehydrogeneerde vetten/transvetten

Zo gezond als kwalitatief hoogwaardige oliën zijn (omega 3, 6 en 9), zo ongezond zijn gehydrogeneerde vetten. Goedkope plantaardige oliën, margarine en transvetten zijn allemaal schadelijk voor onze gezondheid.

Transvetzuren ontstaan wanneer plantaardige oliën worden gehard tot margarine of bakvet. Juist deze vetten zorgen voor verstopping van onze slagaders (en niet de gezonde verzadigde vetzuren in volle melk, roomboter, vlees, vis en kokosolie). Transvetten zijn te vinden de meest zuurvormende voedingsmiddelen: afhaalmaaltijden, gefrituurd voedsel, geraffineerde voedingsmiddelen, gebak, koekjes, chocolade, chips en pizza.

Transvet is één van de belangrijkste oorzaken van obesitas en diabetes. Transvetten verhogen namelijk het slechte cholesterol in ons bloed (LDL) en verlagen het goede cholesterol (HDL).

5. Mononatriumglutamaat (MNG of MSG)

Deze smaakversterker, ook wel bekend als E621, is het natriumzout van glutaminezuur, een niet-essentieel aminozuur. Volgens neurochirurg dr. Blaylock is mononatriumglutamaat een excitotoxine. Dit betekent dat de stof schade toebrengt aan je lichaamscellen en zelfs kan leiden tot de dood van cellen (net zoals aspartaam en andere zoetstoffen). Zo veroorzaakt E621 hersenschade en mogelijk zelfs leerproblemen, Alzheimer en Parkinson.MSG zit niet alleen in Chinees eten.

MSG was altijd bekend als een stof die alleen in Chinees eten zit. Het zit echter in veel geraffineerde voeding en fastfood om dit meer frisheid en smaak te geven. Denk aan crackers, chips, magnetronmaaltijden en blikvoeding.

In veel voedingsmiddelen zit MSG als verborgen ingrediënt. Op het etiket kun je de stof herkennen als geautolyseerde gist, calciumcaseïnaat, gelatine, glutamaat, glutaminezuur, gehydrolyseerde eiwitten, monopotassium glutamaat, natriumcaseïnaat, TVP, gistextract, gistvoeding en gistnutriënt. Daarnaast zit het vaak in geur- en smaakstoffen, kruiderijen, natuurlijke aroma’s en smaakstoffen, sojasaus, bouillon stock, malt extract, maltodextrine, maïszetmeel, citroenzuur en melkpoeder.

6. Gist

Gist in bijvoorbeeld brood, pasta, alcohol en gebak kan bacterie overgroei veroorzaken. Hoe meer gist we binnenkrijgen, hoe meer het zuur base evenwicht verstoord raakt en hoe meer gisten (schimmels) er in ons lichaam ontstaan. In een zure toestand wordt ons lichaam voortdurend aangetast, waardoor we op een gegeven moment vermoeid raken of ziek worden. Zo kunnen we last krijgen van nierstenen, artrose, reuma, nierziekten, hart- en vaatziekten, diabetes en Candida.

7. Zoetstoffen

Kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam (E951), sacharine (E954), neotaam (E961), sucralose (E955), acesulfaam-K (E950) en cyclamaten (E952) zijn allemaal zeer zuur. Aspartaam wordt bovendien in ons lichaam afgebroken tot het giftige formaldehyde en sucralose kan het aantal gezonde maagbacteriën met maar liefst de helft terugbrengen. Daarnaast zijn zoetstoffen kankerverwekkend en kunnen ze de volgende klachten geven: migraine, duizeligheid, vermoeidheid, slapeloosheid, gewichtstoename en verlies van smaak. Ook worden zoetstoffen in verband gebracht met Alzheimer, schildklierziekten en de verslechtering van fibromyalgie bij de ziekte van Parkinson.

Hoe herstel je het zuur base evenwicht?

Je kunt het volgende doen om het zuur base evenwicht in je lichaam te herstellen en daarmee te werken aan een betere gezondheid:

  • Verwijder de zeven meest zure voedingsmiddelen (zie hierboven) geleidelijk uit je eetpatroon.
  • Eet dagelijks de zeven meest alkalische voedingsmiddelen: spinazie, boerenkool, komkommer, broccoli, avocado, selderij en paprika.
  • Zorg voor een goede vochtbalans door een goede kwaliteit basisch water te drinken.
  • Beweeg dagelijks, zelfs al loop je slechts 15 minuten per dag.
  • Eet iedere dag omega 3-vetzuren, te vinden in vette vis.
  • Zorg voor voldoende alkalische mineralen, zoals magnesium, calcium, natrium en kalium.
  • Ga de zon in en lach!

Meer tips voor een gezond zuur base evenwicht? Schrijf je gratis in voor de Paleo cursus en ontdek in 11 dagen hoe Paleo bijdraagt een gezonde verhouding zuren en basen in je lijf.

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

8 reacties Plaats reactie

  1. Oei, al die tegesntrijdige verhalen steeds….Ik heb een tekort aan maagzuur en vul dit naar volle tevredenheid aan met appelciderazijn (verdund met water uiteraard 😉 ) maar ja, ik drink dus heel veel zuur en heb dus geen last meer van oprispingen….en nu lees ik dat je niet te veel zuur moet nemen….het is toch wat allemaal 😉

    Beantwoorden
    • Hoi naomi,

      Ik zou het zeker blijven dringen. Appelcider azijn, zeker biologisch natuurtroebel, heeft heel veel gezondheidsvoordelen.
      En ik geloof idd niet dat dit verzurend werkt. Er staat vast wel een artikel over op deze zelfde site ?

      Beantwoorden
  2. Wat kan je dan t beste drinken als je uit eten bent?
    Drink nu cola light omdat ik geen alcohol drink maar zijn er nog andere mogelijkheden dan alleen water?

    Beantwoorden
    • Hi Sandra,

      Water met een citroentje is dan wellicht nog de beste keuze.. of spa rood.
      Verder wil ik je even meegeven dat cola light (alle light drankjes) wel tot de slechtste keuze behoren.

      Gr, Simone -Team Foodie

      Beantwoorden
  3. Hallo,

    Ik ben aan het minderen met het consumeren van vlees. Ik eet ongeveer 4 keer per week vlees momenteel. Is het gezond dit tijdens dit dieet voort te zetten?
    Verder ben ik begonnen met 16/8 intermittent fasting, kan dit geen kwaad dit te combineren met Paleo?

    Met vriendelijke groet,

    Denise Nijenhuis

    Beantwoorden
    • Hi Denise,

      Hoeveel vlees jij wilt eten tijdens paleo is echt helemaal aan jou. Alles kan 🙂
      Ook het vasten kan gewoon in combinatie met paleo.

      Gr, Simone -Team Foodie

      Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest