Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Zijn Bonen en Peulvruchten Paleo? Waarom Wel en Waarom Niet

Om je direct het antwoord te geven als je haast hebt… Nee 😉

Bonen, peulvruchten, erwten etc. zijn niet Paleo. Het is ook niet direct de slechtste voeding die je kunt eten zoals graan, en andere bewerkte voeding wel zijn, maar het hoort ook niet thuis in een dagelijks voedingspatroon.

Voor mij vallen bonen in de OK categorie bij producten zoals chocolade, sommige vormen van zuivel etc. Binnen de 80/20 regel kun je bonen met mate eten.

Voor- en nadelen.

Een positief ding van bonen is namelijk dat ze eiwitten bevatten, en dat ze een bron zijn van diverse mineralen zoals potassium en magnesium. Een negatief ding aan bonen is dat ze in verhouding met andere voeding heel weinig eiwitten bevatten, dus dat je het voor de eiwitten ook eigenlijk niet hoeft te eten. Ik zou eerder “zondigen” met zuivel voor de eiwit, of toch gewoon gaan voor een heerlijk stuk vlees. Daarnaast bevatten bonen behoorlijk veel koolhydraten.

Omdat peulvruchten wel vol met vezels zitten zal je door het eten hiervan niet een directe piek krijgen in je suikerspiegel. Weer een klein voordeel voor de bonen.

Maar toch… Hoewel bonen of peulvruchten wat voordelen hebben, denk ik dat je deze voordelen ook kunt vinden in andere producten met minder koolhydraten.

Echt een liefhebber van bonen?

Niet alle bonen en peulvruchten zijn gelijk aan voedingswaarde. Linzen bijvoorbeeld, hebben meer eiwit. En erwten hebben bijvoorbeeld weer minder koolhydraten. Maar dit allemaal gezegd hebbende… Van bonen wordt je toch ook gewoon niet echt blij? Het is toch niet echt een soort voeding dat je denkt … “Aarghh, dat moet ik hebben” zoals je dat bijvoorbeeld bij zuivel wel zou kunnen hebben.

Wie neemt er liever een bord bonen als een frisse heerlijke salade?

Mocht je nou toch bonen willen eten, let dan op de wijze waarop je de bonen gaat klaarmaken. Bonen kun je het beste laten weken om ervoor te zorgen dat ze goed verteerd kunnen worden door ons lichaam, en dat we ook van de voordelen in de vorm van mineralen kunnen genieten.

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

35 reacties Plaats reactie

  1. Misschien ook goed, als het over peulvruchten gaat, om pinda’s te noemen ivm omega 3:6 disbalans en toxische eigenschappen?
    Verder, helemaal mee eens, bonen mis je niet

    Beantwoorden
  2. Mmmm ik ben het wel eens met wat je zegt hoor Mitch maar zo heel af en toe trakteer ik mezelf op zelfgemaakte hummus die ik dan ook nog stop in een halve rode paprika….blijft voor mij horen bij de 20/80 regel 🙂

    Beantwoorden
  3. Ik hoor (lees) het je niet zeggen maar bonen bevatten fytinezuur,
    bonen beschermen zichzelf om opgegeten te worden met dit stofje, wat nogal agressief is in de buik.
    Plus fytinezuur bindt mineralen en onttrekt deze aan je lichaam.

    Beantwoorden
  4. Bonen missen?
    Wat denk je van af en toe een heerlijke chili con carne, bonensoep, erwtensoep, mexicaanse bonenschotel, etc. etc.
    Dat zal ik zeker missen…..
    Pinda’ s mis ik niet, pasta’s …..ik ben dol op Italiaans eten.
    Kan Speltbrood? En rijst?
    Ik eet nu af en toe een rijstwafel ipv brood….

    Beantwoorden
    • Hi Renate,
      Ik eet ook spelbrood, maar pas op, ook hier wordt gesmokkeld. Vraag in elk geval altijd om 100% spelt. Bij Jumbo krijg je 82.5%. En om te snacken pak ik zelf inderdaad ook wel eens een rijstwafel of walnoten.
      Greetz, Corné

      Beantwoorden
    • Had je liever iets anders willen lezen over bonen dan? Er staat een bronvermelding onder, en als je het liever in het Engels leest is het geen probleem, dan ga je naar MDA. Daarnaast heb ik toestemming van MDA om hun teksten te gebruiken.

      Beantwoorden
  5. Wie neemt er liever een bord bonen als een frisse heerlijke salade, vraag je?

    Ik dus! 🙂 Zo lust ik toch wel chili con carne, en als we het over salade hebben: een witte bonensalade is ook best lekker. Zuivel is makkelijker te vervangen dan bonen: tot hiertoe nog geen bonenvervanger gevonden, moest iemand een idee hebben, hoor ik het graag.

    Smakelijke en gezonde groeten,

    Stef

    Beantwoorden
  6. Ik eet geen vlees (max 1x per week vis) en geen zuivel. Daarentegen wel erg veel bonen en dat bevalt erg goed. Als ik de bonen laat staan, wat kan ik dan wel eten om gevoelsmatig ook een voedzaam maaltje te hebben. Met alleen een salade, wordt ik toch vrij snel flauw…

    Beantwoorden
    • Geen domme vraag 🙂 met sperziebonen eet je de peulvrucht in z’n geheel op, wat een hoop vezels meelevert. Als je toch voor bonen kiest, zijn sperziebonen geen verkeerde optie.

      Beantwoorden
  7. Me dunkt dat je helemaal niet alles aan de Paleo-maatstaf moet afmeten. Ik kan niet nagaan hoe de Paleomens reageerde op het eten van peulvruchten. Wel is in principe na te gaan hoe de huidige mens reageert. De huidige -steeds vordeeringen makende- wetenschap als maatstaf lijkt mij veel beter. Die komt er wellichtm (maar indirect dus) achter hoe de paleomens op bijv. peulvruchten geregaard moet hebben -indien ongekookt waarschijnlijk niet gunstig- maar ik hoef geen paleo-individu in leven te houden. Wel mijzelf.

    Beantwoorden
  8. Hallo,

    ik ben geïnteresseerd in de Paleo voedinsstijl, zou me graag fitter willen voelen, maar ik eet geen vlees en ik zie dat je ook geen bonen mag eten. Is er een mogelijkheid om Paleo te eten zonder vlees te nuttigen?

    Groeten

    Sophia

    Beantwoorden
  9. “Aarghh, dat moet ik hebben” zoals je dat bijvoorbeeld bij zuivel wel zou kunnen hebben.

    Ehm…. eigenlijk heb ik dat wel soms hoor! Ik maak hummus van diverse soorten bonen en dat is toch dermate lekker, dat ik er echt van moet watertanden 😀

    Beantwoorden
  10. Beter is om peulvruchten niet te vermijden, maar slechts in kleine porties te nemen. Wel jammer dat er heel stellig wordt gezegd dat dit niet hoort, alleen maar omdat er koolhydraten inzitten. De voordelen zijn hier best groot. Je krijgt lekker vezels, mineralen, vitamines en eiwitten mee. Dat kleine beetje extra koolhydraten hoort niet uit te maken. Het zijn geen ‘lege’ koolhydraten.

    Beantwoorden
  11. Dit artikel gaat echt volledig voorbij aan de vele (heerlijke vind ik) gerechten die je met bonen (bv. witte, black-eyed, bruine) en erwten kunt maken. Bonen gaan geweldig samen met allerlei soorten vlees, vis en groenten. Gebruik gedroogde bonen (niet uit pot, blik en weet ik veel wat al meer) en laat deze tenminste een uur of 4 weken in ruim water alvorens gebruik.
    Erwten (of linzen) kunnen een geweldig lekkere “side dish” zijn als je bv rijst eet (ik eet doorgaans “brown rice; met vlies). Vooral de indiase keuken heeft tientallen gerechten met erwten (of linzen) die makkelijk te bereiden zijn en waarvan de hoofdingredienten gewoon bij de AH te koop zijn. Het assortiment aan verschillende soorten linzen is echter helaas beperkt bij de supermarkt. Hiernaast zijn bonen en linzen geen aanslag op de portemonnee, voedzaam en vullend en makkelijk te combineren en te bereiden. Ik zou bonen en linzen zeker niet weglaten uit welk “dieet” dan ook.

    Beantwoorden
  12. Naar mijn idee doen de Paleo goeroes een beetje al te spastisch over bonen.

    We hoeven bonen niet direct van het menu te schrappen. De meeste voedingsmiddelen die rijk zijn aan fytinezuur bevatten daarnaast namelijk ook een enzym met de naam fytase, dat het fytinezuur mettertijd afbreekt tot een serie onschadelijke stofjes. Daar heeft dat enzym echter wel even tijd voor nodig. Het effect van fytinezuur op de mineralaalhuishouding in het lichaam is in de praktijk te verwaarlozen bij normaal gebruik van deze voedingsmiddelen.

    Er is geen enkele wetenschappelijk onderbouwd bewijs dat bonen een negatief effect zou hebben op de mineralaalhuishouding en vind ook dat ze onterecht als niet Paleo worden bestempeld. (Wie bepaald trouwens eigenlijk wat Paleo is en wat niet). Maar goed het staat iedereen vrij om dingen wel of niet te eten maar geef dan wel de juiste informatie en niet het halve verhaal. Anders maken mensen beslissingen op basis van onjuiste of onvolledige informatie.

    Beantwoorden
    • Natuurlijk moet je bonen eten! Ze zijn het meest milieu-vriendelijk van alle gewassen en dat fytinezuur verdwijnt bij het wassen en weken van gedroogde bonen. Ze zijn bovendien heerlijk, veelsoortig, makkelijk in de keuken, te combineren met zowat al het andere dat eetbaar is en als onze verre voorouders ouders nou iets aten, dan waren het …. bonen inderdaad.

      Beantwoorden
  13. Ik vind het nogal vreemd dat bonen geschrapt moeten worden maar zuivel zo aangemoedigd wordt. Als je weinig tot geen vlees nuttigt en vrijwel geen andere complexe koolhydraten eet maar wel veel beweegt en sport dan zijn peulvruchten je beste vriend. Dat fytinezuur argument klopt ook niet, Sjoerd legt dat hierboven uit. Ondertussen zit ik aan een overheerlijke salade met geroosterde kikkererwten, tonijn en paprika. Hier wordt je niet gewoon blij van, het water loopt je hiervan in de mond! ?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!