Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Waarom je Chocolade met veel Cacao Zou Moeten Eten Snoepen Zonder Schuldgevoel

Mijn laatste artikel over verzadigd vet waaruit blijkt dat je heerlijk kunt genieten van bacon, kokos en andere heerlijke vette dingen, was wellicht een openbaring voor een aantal mensen. Dit artikel over cacao en chocolade zal niet veel anders zijn.

Donkere chocolade is gezond, heel gezond zelfs en wij paleo-ers kunnen er best was van eten voor ons eigen bestwil. Het zit vol met polyfenolen, en cacao boter is een prima bron van verzadigd- en mono-onverzadigd vet. Daarnaast is het ook nog eens erg lekker. Een soort van gezonde snoepreep. Wat wil je nog meer?

In dit artikel zal ik een aantal van de vele voordelen van (rauwe) cacao opsommen en uitleggen waarom rauwe cacao een prima onderdeel kan zijn van je dagelijkse eetpatroon.

Donkere chocolade bevat gezonde vetten

Klik op de foto voor het recept.

Cacao boter of rauwe cacao, wat gemaakt word van de cacao boon en wat verwerkt word in de beste chocolade repen die te koop zijn, bestaat voor het grootste deel uit mono-onverzadigde en verzadigde vetzuren. Daarnaast bevat het erg weinig poly-onverzadigde vetzuren. Omdat het meeste van dit verzadigde vet – stearinezuur is – heeft dit ook nog eens een neutraliserend effect op je LDL cholesterol levels.

Cacao bevat enorm veel polyfenolen

Wanneer we praten over anti-oxidanten en polyfenolen dan steekt cacao met kop en schouders boven allerlei “superfoods” uit zoals acai, granaatappel, cranberry, blauwe bessen etc. De polyfenolen zijn goed voor de potentie en zijn erg gezond.

Cacao en bloeddruk

Veel onderzoeken leggen steeds meer een verband tussen donkere chocolade en lagere bloeddruk. Een studie (http://ajcn.nutrition.org/content/81/3/611.full) wees uit dat na vijftien dagen eten van donkere chocolade de bloeddruk was gedaald, en de insuline gevoeligheid was verbeterd. Het eten van witte chocolade heeft minder zin, het bevat beide de gezonde vetten, maar de donkere chocolade is de chocolade die de polyfenolen bevat.

Wanneer je goede chocolade hebt gevonden met minimaal 70% cacao (bv. lovechock), eet dan niet meer als een paar blokjes per keer. Blijf trainen, omdat het uiteindelijk nog steeds een vorm van snoep is. Zorg ervoor dat chocolade geen groot onderdeel van de ingenomen calorieën word. Geniet ervan als een snoepmomentje, en eet het niet vlak voordat je naar bed gaat. Dit omdat je van chocolade een opgewekt gevoel kan krijgen.

Rauwe cacaopoeder is ook ideaal! Ik gebruik het voor een hoop dingen, in smoothies, om een mousse te maken, in mijn ontbijt etc.

Wil je meer lezen over rauwe cacao, ik heb op mijn blog over superfoods wel eens een artikel geschreven over rauwe cacao / rauwe chocolade.

Dat was het voor vandaag! Bedankt voor het lezen en als je een reactie wilt geven op dit artikel – bijvoorbeeld over andere goede producten van cacao of manieren om chocolade / cacao te verwerken in je eten – dan kan dat natuurlijk altijd.

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

5 reacties Plaats reactie

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!