Paleo Dieet Lijst met Voeding

Hier vind je een uitgebreide paleo lijst met voeding die je kunt eten tijdens het Paleo dieet. In deze lijst vind je vlees, groenten, fruit, noten, zaden en olie welke zijn te gebruiken tijdens het paleo dieet. Je vind zelfs wat paleo toetjes (ja, ze bestaan). Deze lijst geeft je een goed startpunt voor het paleo dieet, en waarschijnlijk zul je er trek van krijgen. 🙂

Heb je geen idee wat je moet koken met onderstaande ingrediënten, bekijk dan bijvoorbeeld eens één van onze kookboeken zoals hieronder:

101paleorecepten-banner

 

Hieronder vind je alle soorten Paleo voeding in een grote lijst die je kunt uitprinten en mee kunt nemen naar de supermarkt!

Paleo Dieet Voeding (wat wel en wat niet)

Goedgekeurde Paleo Voeding:

Paleo Dieet Vlees | paleo Dieet Groenten | Paleo Dieet Olie / Vetten | Paleo Dieet Noten | Paleo Dieet Fruit

Afgekeurde Voeding

Zuivel | Frisdrank | Sapjes | Peulvruchten | Granen | Zoute Voeding | Groentes met Zetmeel | Energiedrankjes | Snoepgoed

Paleo Dieet Vlees

Bijna al het vlees is paleo. Natuurlijk wil je uit de buurt blijven van bewerkt vlees en vlees waar veel vet in zit (dingen als hotdogs, ingeblikt vlees etc.) Maar als het Mooo, Oink of Tokt dan is het al gauw goed en ‘paleo proof’. En ja, je kunt dus bacon blijven eten, zolang je het maar met mate doet.

  • Pluimvee
  • Kalkoen
  • Kippenborst
  • Varkenshaas
  • Varkenskoteletten
  • Steak
  • Kalfsvlees
  • Bacon
  • Varkensvlees
  • Rundvlees
  • Kippenpoten
  • Kippenvleugels
  • Lamsrack
  • Garnalen
  • Kreeft
  • Mosselen
  • Zalm
  • Lamsvlees
  • Haas
  • Geit

 

Paleo Dieet Groenten

Bijna alle groenten zijn ook toegestaan tijdens het paleo dieet – maar je moet goed uitkijken en de verschillen weten tussen groenten. Groenten met een hoog zetmeelgehalte – zoals aardappelen, en pompoen – hebben een lage voedingswaarde in vergelijking met de hoeveelheid zetmeel / koolhydraten / suikers dat ze hebben. Hoewel ze niet echt slecht voor je zijn, zijn ze ook niet heel goed voor je.

    • Andijvie
    • Andijvie
    • Artisjok
    • Asperge
    • Avocado
    • Biet
    • Bleekselderij
    • Bloemkool
    • Boerenkool
    • Broccoli
    • Bimi
    • Cassave
    • Courgette
    • Knoflook
    • Knolselderij
    • Komkommer
    • Kool
    • Koolrabi
    • Lamsoor
    • Paksoi
    • Pastinaak
    • Pompoen
    • Postelein
    • Prei
    • Rabarber
    • Radijs
    • Rettich / Rammenas
    • Romanesco
    • Rucola
    • Sla
    • Spinazie
    • Venkel
    • Witlof
    • Wortel
    • Zeekraal
    • Tomaat
    • Paprika
    • Aubergine
    • Pompoen *
    • Zoete aardappel *

Paleo Dieet Olie / Vetten

In tegenstelling als wat we eigenlijk altijd dachten, maakt vet ons NIET vet – koolhydraten wel (en een standaard Nederlands dieet zit er vol mee!). Natuurlijke oliën en vetten zijn oorspronkelijk de brandstof waaruit ons lichaam energie wil vrijgeven dus het is niet verkeerd om dit gewoon aan je lichaam te geven! De volgende oliën en vetten zijn de beste types die je je lichaam kunt geven als het extra energie nodig heeft.

      • Kokosolie
      • Olijfolie
      • macadamia olie
      • Avocado olie

 

Paleo Dieet Noten/zaden

We zijn gek op noten! Noten zijn zeker weten wel paleo. Wees alleen voorzichtig met cashews aangezien ze veel vet bevatten en op een of andere manier je je altijd schuldig maakt aan het leegeten van het hele bakje. 😉 Als je probeert gewicht (of eigenlijk vet) te verliezen, zorg dan dat je niet teveel noten eet.

Pinda’s zijn een ander verhaal, dit zijn niet eens echt noten maar peulvruchten. En er zit een behoorlijke omega 3:6 disbalans in pinda’s plus tevens andere toxische eigenschappen. Het beste is om pinda’s helemaal te vermijden.

Welke noten kun je eten?

      • Amandelen
      • Cashewnoten
      • Hazelnoten
      • Pecannoten
      • Pijnboompitten
      • Pompoenzaden
      • Zonnebloempitten
      • Macadamia noten
      • Walnoten
      • Sesamzaad
      • Pistache
      • Kastanje
      • Chufanoot

 

Paleo Dieet Fruit **

Paleo dieet fruit is niet alleen heel erg lekker, maar is ook nog eens erg goed voor je. Fruit, ook degene die ‘paleo-proof’ zijn, komen met een grote hoeveelheid fructose – en hoeveel het beter is dan allerlei snoepgoed – blijft het wel suiker. Als je doel is om af te vallen met het paleo dieet, dan moet je matig doen met fruit en ipv fruit meer groenten eten. Echter, voel je ook niet bezwaard om elke dag 1 ~ 3 stukken fruit te eten en hier heerlijk van te genieten. Fruit is lekker! Bekijk de lijst van ‘paleo-proof’ fruit en probeer ervoor te zorgen dat je geen trek hebt aan het eind van de lijst. 😉

      • Aalbes
      • Aardbei
      • Abrikoos
      • Ananas
      • Appel
      • Banaan *
      • Bessen
      • Braam
      • Citroen
      • Dadel
      • Druif
      • Framboos
      • Granaatappel
      • Grapefruit
      • Guave
      • Kers
      • Kiwi
      • Kweepeer
      • Limoen
      • Lychee
      • Mandarijn
      • Mango
      • Meloen
      • Moerbei
      • Nectarine
      • Papaja
      • Passievrucht
      • Peer
      • Perzik

* Voeding met een ster zijn heerlijk en goed als energiebron voor paleo dieet atleten welke veel trainen en eigenlijk meer zetmeel rijke producten nodig hebben. Zolang je traint is het geen probleem om deze producten te nuttigen, met name na de inspanning. Echter, als je probeert af te vallen met het paleo dieet, moet je deze voeding proberen te vermijden.

** Matig je fruit inname. Fruit is supergoed voor je, maar het is gemakkelijk om teveel te pakken. Onthou altijd dat je prehistorische grootouders geen toegang hadden tot de aarbeienkassen in Nederland, dus eet geen hele bak aardbeien tijdens je volgende paleo maaltijd.

Bovenstaand is een behoorlijk uitgebreide lijst van voeding welke je kunt nemen tijdens het paleo dieet, en we zullen proberen deze lijst te updaten met ‘nieuwe voeding’. Als je zoekt naar manieren om bovenstaande voeding te eten dan kun je altijd een kijkje nemen in onze paleo dieet recepten pagina.

161 reacties Plaats reactie

  1. Fijn zo’n lijst! Ik twijfel over een ingredient dat ik vaak gebruik over mijn groenten en salades, namelijk balasamico(azijn).. Is dit paleo?

    Beantwoorden
    • Peulvruchten zijn slecht omdat ze heel veel saponinen bevatten. Saponinen zijn zeep, daarom schuimt het ook zo als je peulvruchten kookt. En zeep is heel erg irritant voor je darmen, kan gemakkelijk tot een lekke darm leiden als je het wat vaker eet (bij granen gaat het ook om saponinen, niet alleen om gluten, wat veel mensen denken. Haver bijvoorbeeld bevat veel saponinen, er wordt zelfs shampoo van gemaakt. En bier, dat schuimt ook lekker).

      Verder zijn peulvruchten – bijna als enige groenten – heel erg verzurend, waardoor de zuur-basebalans verstoord raakt en de pH-waarde van je bloed te zuur wordt. Erg ongezond en basis voor veel ziekten. Helaas, maar peulvruchten zijn echt niet goed (vind ik persoonlijk ook heel erg jammer).

      Beantwoorden
  2. Waarom staat er geen tomaten en paprika, valt dit niet onder paleo dieet en waarom niet?
    Mag ik niet of wel alle groente,s?

    Wil graag wat meer weten over paleo dieet?

    Beantwoorden
    • Hi Benjamin,

      Tomaten en paprika behoren tot de nachtschades, deze mogen wel binnen paleo (met mate) maar het is aan te raden uit te zoeken hoe goed jouw lichaam daarop reageert.
      Als je meer wilt weten over paleo staat er erg veel informatie op deze website.

      Gr, Simone – Team Foodie

      Beantwoorden
  3. Hoi

    Misschien een rare vraag maar met betrekking tot alcoholische dranken
    Is het toegestaan? Zo ja wat het beste te drinken.

    Groetjes Dian

    Beantwoorden
    • Hi Lilian,

      Wij zijn wel de laatste die tegen jou zeggen wat precies wel en niet mag.
      Doe wat goed voelt voor jezelf! Dat speltbeschuitje zou bijvoorbeeld in de 20% regel kunnen vallen.

      Gr, Simone – Team Foodie

      Beantwoorden
  4. Groene smoothies met max twee stuks fruit en aangevuld met groenten past dat wel of niet binnen de paleo lifestyle?
    Ter afwisseling van het eitje ’s morgens en max drie keer in de week?

    Vr gr A. S

    Beantwoorden
  5. Ik zie geen kiwi staan in de lijst van Paleo fruit. Deze vitamine bommetjes niet oké? Ik neem ze zelf bijna iedere ochtend met volle biologische yoghurt en dat werkt erg goed voor me.

    Beantwoorden
  6. Mag je alle ingrediënten samen gebruiken, dus fruit met vlees, groenten en vet of moet je rekening houden dat er tijd zit tussen bepaalde voeding?

    En mag je alleen honing of mag je ook agavesiroop. Wat is beter?

    Groetjes Wendy

    Beantwoorden
      • Waarom liever honing/maple syrup dan agave siroop? Ik las eerder al dat agavesiroop niet paleo is??
        Heeft dit alleen met de glycemische index te maken?

        Beantwoorden
  7. Hallo,

    Soms heb ik last van een nare nasmaak van het eten. Wat zou ik hiervoor kunnen gebruiken ipv kauwgom of past kauwgom binnen het Paleo dieet?

    Alvast bedankt!

    Vr. groet,
    Michelle

    Beantwoorden
  8. Goedendag,
    sinds een paar weken volg ik zo goed als mogelijk het Paleo dieet. Ik ben echter nog steeds zoekende wat nu wel of niet in het Paleo dieet thuis hoort. Nu zie ik ook wel dat dit niet zwart/wit is, maar een opvallende vind ik voeding uit de categorie Noten en Zaden. Door jullie maar ook door veel anderen worden noten en zaden als belangrijk onderdeel binnen het Paleo dieet beschouwd. Ik lees echter ook verhalen dat deze maar beter vermeden kunnen worden vanwege de hoge concentratie van fytinezuur. Als voorbeeld, ik neem dagelijks een eetlepel gebroken lijnzaad, maar is dat dan wel goed?
    Graag hoor ik jullie reactie.

    Mvg,
    Rene

    Beantwoorden
  9. Hoi,

    Ik vind jullie inval op het paleo dieet zeer interessant. Ikzelf ben momenteel bezig met een onderzoek naar dit dieet voor mijn profielwerkstuk. Wat ik interessant vind is dat u zegt dat peulvruchten en granen verboden zijn. Archeologisch is dit namelijk wel terug te vinden in de oertijd. Er zijn bepaalde vormen van vijzels en in de tandplak (relatief nieuwe technologie) is ook terug gevonden dat men dit wel at. Het is zo dat de huidige vorm van tarwe not-done is, omdat deze zover is doorgekweekt dat het niet meer natuurlijk is.
    Granen als havermout, spelt ed zijn dus wel “paleo – proof”. Ook bonen zijn juist wel heel gezond om te eten en deze zijn ook terug te leiden naar de tijd van de oermens.

    Ik ben heel erg benieuwd naar uw onderzoek en welke bronnen u heeft geraadpleegd om tot de conclusies te komen dat de granen en peulvruchten niet mogen.

    Ik hoor graag,
    Anouk

    Beantwoorden
  10. Hoi Team Paleo.

    Hoe zit het met champignons en paddenstoelen? Mag dat alleen met mate of helemaal niet? Zo nee, waarom is dat?

    Inderdaad wil ik ook graag weten: omdat je van sperciebonen vooral de buitenste schil eet en vgl dat met bv tuinbonen (eet je binnenste deel, peulvrucht achtige en dat mag niet) zou je verwachten dat sperciebonen en peultjes en sugersnaps, wel mag, maar ik weet het nu niet meer.

    Kan team Paleo dit uitleggen svp.
    Bedankt, Monique

    Beantwoorden
  11. Zuivel? Zuivel is totaal niet paleo. Hoe komt u daarbij? Zuivel is voor baby’s. Granen zijn ook ongezond, lees hier maar een aantal artikelen over. Nochtans veel succes iedereen!

    Beantwoorden
  12. Bedankt voor deze lijst! Het helpt me als nieuweling in het Paleo-landschap een beetje op weg.

    Ik start elke dag met water, een appel, een kiwi én een sinaasappel. De laatste mis ik bij het fruit… Is een sinaasappel wel of niet Paleo-proof?

    Beantwoorden
  13. Hoe staan jullie tegenover Spelt boord?

    Ik eet op het moment namelijk bijna 100% paleo alleen in de ochtend eet ik 1 snee spelt brood omdat ik hierdoor goed naar de wc kan. Altijd veel problemen mee gehad totdat ik spelt brood at.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest