Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Zo Voorkom Je de Jaarlijkse Winterdip Is Jouw Humeur Onder Nul

 

Ken je dat, de winter begint en jouw humeur daalt plots ook onder nul. En hoe langer de winter duurt… hoe slechter jij in je vel zit.

De ideale oplossing lijkt me om lekker in een zonnig en warm land te gaan wonen (Mexico lijkt me wel wat!), maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom vandaag 5 tips waar je ook gewoon thuis mee aan de slag kan.

  1. Eet gezond!

OK, klinkt logisch natuurlijk, maar je lichaam moet nu eenmaal roeien met de riemen die het heeft. Geef jij je lichaam lege calorieën en voedingsstoffen (zoals granen, of zuivel) die het moeilijk kan verwerken, natuurlijk heeft dat dan een impact op je lichaam én geest! Hoe meer goede voedingsstoffen je je lichaam geeft, hoe beter je je zal voelen. Volg je bij de meeste van je maaltijden de Paleo Principes, dan ben je goed bezig!

  1. Laat je testen op Vitamine D

Vitamine D is een heel belangrijke vitamine die je bijna exclusief kan binnenkrijgen via de zon. Het zit in mindere mate ook in bepaalde vette voedingsmiddelen zoals grasgevoerd vlees, maar dat is sowieso onvoldoende. Vitamine D heeft enorm veel functies in het lichaam, maar de twee belangrijkste vind ik dat het bijdraagt aan een goede weerstand en de aanmaak van serotonine (het gelukshormoon dus).

In het ideale geval kom je tijdens de zomermaanden heel vaak buiten en bouw je een ruime voorraad vitamine D op, waar je de winter vlotjes mee doorkomt. Maar wees even eerlijk: zit jij in de zomer écht voldoende buiten? Waarschijnlijk niet… Het handigste is dat je je vitamine-D niveau laat testen bij de huisarts en dan gaat supplementeren 1 indien nodig. Veilig zonnebanken helpt ook. 2

  1. Ga naar buiten!

Het is belangrijk dat je elke dag even wat écht daglicht ziet, dus niet enkel het licht binnen op kantoor. Zo blijft je serotonine makkelijker op een gezond niveau. Naarmate de zon steeds vroeger ondergaat, wordt dat soms moeilijk. Maak er dus een gewoonte van om ’s middags even te gaan wandelen in de lunchpauze, óók als het regent. Dat brengt ons overigens meteen bij punt nummer 4:

  1. Blijf bewegen!

In de winter heeft je lichaam de neiging om energie te conserveren. Een van de manieren om energie te besparen is natuurlijk om minder te bewegen. Daar wordt je echter niet gelukkiger van… Probeer dus om tegen die neiging in te gaan en toch regelmatig te bewegen. Je hoeft daarom niet zwaar te gaan sporten, een dagelijkse wandeling, spelen met de kinderen of de hond, dansen, … het is allemaal goed!

  1. Probeer iets nieuws

In de winter heb je vaak minder sociale verplichtingen, dus dat is het ideale moment om een nieuwe hobby te zoeken die bij jou past. Zoek iets nieuws waar je echt blij van wordt. Prentjes kleuren is tegenwoordig heel hip, en werkt enorm stressverlagend, maar als dat niets voor jou is, dan probeer je natuurlijk gewoon iets anders. Indoorklimmen, een muziekinstrument bespelen, kooklessen volgen, musea bezoeken, wat het ook is dat jou blij maakt: doe daar meer van!

Wat helpt jou door de winter heen zonder winterdip?

Media / Wetenschappelijke studies:

  1. http://www.groenevrouw.nl/vitamine-deel-2-hoe-krik-je-dat-op/
  2. http://www.groenevrouw.nl/vitamine-deel-3-zonnebank-wrapup/

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

4 reacties Plaats reactie

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest