Paleo Dieet Lijst met Voeding

Hier vind je een uitgebreide paleo lijst met voeding die je kunt eten tijdens het Paleo dieet. In deze lijst vind je vlees, groenten, fruit, noten, zaden en olie welke zijn te gebruiken tijdens het paleo dieet. Je vind zelfs wat paleo toetjes (ja, ze bestaan). Deze lijst geeft je een goed startpunt voor het paleo dieet, en waarschijnlijk zul je er trek van krijgen. 🙂

Heb je geen idee wat je moet koken met onderstaande ingrediënten, bekijk dan bijvoorbeeld eens één van onze kookboeken zoals hieronder:

101paleorecepten-banner

 

Hieronder vind je alle soorten Paleo voeding in een grote lijst die je kunt uitprinten en mee kunt nemen naar de supermarkt!

Paleo Dieet Voeding (wat wel en wat niet)

Goedgekeurde Paleo Voeding:

Paleo Dieet Vlees | paleo Dieet Groenten | Paleo Dieet Olie / Vetten | Paleo Dieet Noten | Paleo Dieet Fruit

Afgekeurde Voeding

Zuivel | Frisdrank | Sapjes | Peulvruchten | Granen | Zoute Voeding | Groentes met Zetmeel | Energiedrankjes | Snoepgoed

Paleo Dieet Vlees

Bijna al het vlees is paleo. Natuurlijk wil je uit de buurt blijven van bewerkt vlees en vlees waar veel vet in zit (dingen als hotdogs, ingeblikt vlees etc.) Maar als het Mooo, Oink of Tokt dan is het al gauw goed en ‘paleo proof’. En ja, je kunt dus bacon blijven eten, zolang je het maar met mate doet.

  • Pluimvee
  • Kalkoen
  • Kippenborst
  • Varkenshaas
  • Varkenskoteletten
  • Steak
  • Kalfsvlees
  • Bacon
  • Varkensvlees
  • Rundvlees
  • Kippenpoten
  • Kippenvleugels
  • Lamsrack
  • Garnalen
  • Kreeft
  • Mosselen
  • Zalm
  • Lamsvlees
  • Haas
  • Geit

 

Paleo Dieet Groenten

Bijna alle groenten zijn ook toegestaan tijdens het paleo dieet – maar je moet goed uitkijken en de verschillen weten tussen groenten. Groenten met een hoog zetmeelgehalte – zoals aardappelen, en pompoen – hebben een lage voedingswaarde in vergelijking met de hoeveelheid zetmeel / koolhydraten / suikers dat ze hebben. Hoewel ze niet echt slecht voor je zijn, zijn ze ook niet heel goed voor je.

    • Andijvie
    • Andijvie
    • Artisjok
    • Asperge
    • Avocado
    • Biet
    • Bleekselderij
    • Bloemkool
    • Boerenkool
    • Broccoli
    • Bimi
    • Cassave
    • Courgette
    • Knoflook
    • Knolselderij
    • Komkommer
    • Kool
    • Koolrabi
    • Lamsoor
    • Paksoi
    • Pastinaak
    • Pompoen
    • Postelein
    • Prei
    • Rabarber
    • Radijs
    • Rettich / Rammenas
    • Romanesco
    • Rucola
    • Sla
    • Spinazie
    • Venkel
    • Witlof
    • Wortel
    • Zeekraal
    • Tomaat
    • Paprika
    • Aubergine
    • Pompoen *
    • Zoete aardappel *

Paleo Dieet Olie / Vetten

In tegenstelling als wat we eigenlijk altijd dachten, maakt vet ons NIET vet – koolhydraten wel (en een standaard Nederlands dieet zit er vol mee!). Natuurlijke oliën en vetten zijn oorspronkelijk de brandstof waaruit ons lichaam energie wil vrijgeven dus het is niet verkeerd om dit gewoon aan je lichaam te geven! De volgende oliën en vetten zijn de beste types die je je lichaam kunt geven als het extra energie nodig heeft.

      • Kokosolie
      • Olijfolie
      • macadamia olie
      • Avocado olie

 

Paleo Dieet Noten/zaden

We zijn gek op noten! Noten zijn zeker weten wel paleo. Wees alleen voorzichtig met cashews aangezien ze veel vet bevatten en op een of andere manier je je altijd schuldig maakt aan het leegeten van het hele bakje. 😉 Als je probeert gewicht (of eigenlijk vet) te verliezen, zorg dan dat je niet teveel noten eet.

Pinda’s zijn een ander verhaal, dit zijn niet eens echt noten maar peulvruchten. En er zit een behoorlijke omega 3:6 disbalans in pinda’s plus tevens andere toxische eigenschappen. Het beste is om pinda’s helemaal te vermijden.

Welke noten kun je eten?

      • Amandelen
      • Cashewnoten
      • Hazelnoten
      • Pecannoten
      • Pijnboompitten
      • Pompoenzaden
      • Zonnebloempitten
      • Macadamia noten
      • Walnoten
      • Sesamzaad
      • Pistache
      • Kastanje
      • Chufanoot

 

Paleo Dieet Fruit **

Paleo dieet fruit is niet alleen heel erg lekker, maar is ook nog eens erg goed voor je. Fruit, ook degene die ‘paleo-proof’ zijn, komen met een grote hoeveelheid fructose – en hoeveel het beter is dan allerlei snoepgoed – blijft het wel suiker. Als je doel is om af te vallen met het paleo dieet, dan moet je matig doen met fruit en ipv fruit meer groenten eten. Echter, voel je ook niet bezwaard om elke dag 1 ~ 3 stukken fruit te eten en hier heerlijk van te genieten. Fruit is lekker! Bekijk de lijst van ‘paleo-proof’ fruit en probeer ervoor te zorgen dat je geen trek hebt aan het eind van de lijst. 😉

      • Aalbes
      • Aardbei
      • Abrikoos
      • Ananas
      • Appel
      • Banaan *
      • Bessen
      • Braam
      • Citroen
      • Dadel
      • Druif
      • Framboos
      • Granaatappel
      • Grapefruit
      • Guave
      • Kers
      • Kiwi
      • Kweepeer
      • Limoen
      • Lychee
      • Mandarijn
      • Mango
      • Meloen
      • Moerbei
      • Nectarine
      • Papaja
      • Passievrucht
      • Peer
      • Perzik

* Voeding met een ster zijn heerlijk en goed als energiebron voor paleo dieet atleten welke veel trainen en eigenlijk meer zetmeel rijke producten nodig hebben. Zolang je traint is het geen probleem om deze producten te nuttigen, met name na de inspanning. Echter, als je probeert af te vallen met het paleo dieet, moet je deze voeding proberen te vermijden.

** Matig je fruit inname. Fruit is supergoed voor je, maar het is gemakkelijk om teveel te pakken. Onthou altijd dat je prehistorische grootouders geen toegang hadden tot de aarbeienkassen in Nederland, dus eet geen hele bak aardbeien tijdens je volgende paleo maaltijd.

Bovenstaand is een behoorlijk uitgebreide lijst van voeding welke je kunt nemen tijdens het paleo dieet, en we zullen proberen deze lijst te updaten met ‘nieuwe voeding’. Als je zoekt naar manieren om bovenstaande voeding te eten dan kun je altijd een kijkje nemen in onze paleo dieet recepten pagina.

121 reacties Plaats reactie

  1. Hallo
    Mijn dochter van 21 j heeft primair oedeemprobleem.
    Het advies van onze homeopaat is een brousse dieet volgen (wellicht is Palio idem)
    Kan dit dieet haar helpen aub?
    Groetjes

    Beantwoorden
    • Beste Mieke,

      Van Brousse dieet heb ik zelf niet eerder gehoord.
      Het paleo dieet lost in veel gevallen balansverstoringen, ontstekingen en dergelijke op. Omdat het hier om een complexere aandoening gaat zou ik persoonlijk wel voorstellen om eens te duiken in ‘the Wahls protocol’. Dit dieet is helemaal gebaseerd op Paleo, maar dan strikter. Ik denk dat ze hier echt baat bij kan hebben.

      Bij twijfel natuurlijk altijd uw eigen arts raadplegen.

      Ik hoop dat jullie verder kunnen met dit antwoord.

      Groetjes Charlotte

      Beantwoorden
  2. Ivm een slokdarm en maagprobleem dien ik de rest van mijn leven overdag vloeibaar te eten. Ik heb hiervoor 2x daags eiwitshakes. Nu “mag” zuivel niet, dus ben ik met sojamelk gaan mixen daar ik amandeldrink echt niet kan verdragen. Dacht hier goed aan te doen, maar nu lees ik dus dat soja helemaal niet goed is. Wat kan ik nu dan gebruiken??

    Beantwoorden
    • Hoi Suus,

      Soja behoort inderdaad ook niet tot het Paleo dieet. Probeer eens kokosmelk of amandelmelk 🙂 misschien vind je dat een goede optie?

      Beantwoorden
  3. Hallo,

    Is Chiazaad Paleo? Vind ik erg lekker als ontbijt in een overnight oat. Ben me nou aan het oriënteren op Paleo.
    Alvast bedankt voor jullie reactie!

    Beantwoorden
    • Hi Joëlle, deze behoren inderdaad niet tot het Paleo dieet.
      Maar als jij blij wordt van af en toe eens een glaasje rijstmelk, dan zou ik dat gewoon doen 😉

      Beantwoorden
    • Hallo Erik,

      Bedankt voor je vraag.

      Rozijnen zijn Paleo. Maar natuurlijk wel heel rijk aan suikers (fructose + glucose). Als je ze in combinatie met sporten neem om een suikerboost te krijgen dan is dat prima! Je gebruikt de suikers dan direct tijdens je workout.

      Een hoge hoeveelheid eiwitten kun je verkrijgen uit vis, vlees, eieren, noten, zaden (met name hennepzaad en chiazaad zijn rijk aan eiwitten), collageenpoeder (verkregen uit kraakbeen en huid van runderen en vissen).

      Paleo eiwitpoeders bestaan ook in de vorm van hennepzaadeiwit, pompoeneiwitpoeder en dus ook collageenpoeder. Een shake met wat hennepzaad, chiazaad en een van deze eiwitpoeders bevat dus al gauw 40 tot 50 gram eiwit.

      Je kunt dus op een makkelijke manier (plantaardige) Paleo eiwitten binnenkrijgen zonder dat je grote hoeveelheden vlees naar binnen hoeft te werken.

      Heb je iets aan dit advies Erik? Mochten er nog onduidelijkheden zijn, laat het ons weten!

      vriendelijke groet,
      Dennis

      Beantwoorden
  4. Ik zie taugé niet in de lijst toegestane groente staan (want hoort bij de peulvruchten), maar ik kom wel paleo recepten tegen waar taugé in zit. Mag dit nu wel of niet?

    Beantwoorden
    • Hoi Martin,

      Taugé is afkomstig van mungbonen en dit type boon heeft een zeer laag fytaatgehalte. Technisch gezien is een ontkiemde mungboon – tauge dus – wellicht niet Paleo, want het is inderdaad afkomstig van een peulvrucht. Maar vanwege het zeer lage fytaatgehalte is het een uitzondering op de regel.

      Beantwoorden
  5. Ik heb een vraagje.

    Ik ben vaganist, en ik eet voor mijn proteïne “seitan” het is laag in carbs en hoog in eiwit.

    Kan ik dat blijven eten als ik wil gaan beginnen aan paleo?

    Alvast hartelijk dank.

    Beantwoorden
    • Hoi Nadia,

      Seitan is gemaakt uit tarwegluten en dus helaas niet geschikt om binnen een Paleo eetwijze te gebruiken. Maar als je terug wil vallen op dit product om je eiwitten binnen te krijgen dan kun je natuurlijk gewoon volledig Paleo eten ..op de seitan na. Dan ben je 90% Paleo, wat ook al prima is natuurlijk!

      Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest