Paleo Dieet Lijst met Voeding

Hier vind je een uitgebreide paleo lijst met voeding die je kunt eten tijdens het Paleo dieet. In deze lijst vind je vlees, groenten, fruit, noten, zaden en olie welke zijn te gebruiken tijdens het paleo dieet. Je vindt zelfs wat paleo toetjes (ja, ze bestaan). Deze lijst geeft je een goed startpunt voor het paleo dieet, en waarschijnlijk zul je er trek van krijgen. 🙂

Hieronder vind je alle soorten Paleo voeding in een grote lijst die je kunt uitprinten en mee kunt nemen naar de supermarkt!

Paleo Dieet Voeding (wat wel en wat niet)

Goedgekeurde Paleo Voeding:

Paleo Dieet Vlees | paleo Dieet Groenten | Paleo Dieet Olie / Vetten | Paleo Dieet Noten | Paleo Dieet Fruit | Paleo Dieet Vis

Afgekeurde Voeding

Zuivel | Frisdrank | Sapjes | Peulvruchten | Granen | Zoute Voeding | Groentes met Zetmeel | Energiedrankjes | Snoepgoed

Paleo Dieet Vlees

Bijna al het vlees is paleo. Natuurlijk wil je uit de buurt blijven van bewerkt vlees en vlees waar veel vet in zit (dingen als hotdogs, ingeblikt vlees etc.) Maar als het Mooo, Oink of Tokt dan is het al gauw goed en ‘paleo proof’. En ja, je kunt dus bacon blijven eten, zolang je het maar met mate doet.

  • Pluimvee
  • Kalkoen
  • Kippenborst
  • Varkenshaas
  • Varkenskoteletten
  • Steak
  • Kalfsvlees
  • Bacon
  • Varkensvlees
  • Rundvlees
  • Kippenpoten
  • Kippenvleugels
  • Lamsrack
  • Garnalen
  • Kreeft
  • Mosselen
  • Zalm
  • Lamsvlees
  • Haas
  • Geit

Paleo Dieet Vis

Probeer vissoorten die uit grote kweekvijvers komen (zoals Pangasius en Tilapia) te vermijden. Ze moeten in een zo kort mogelijk tijd zo groot mogelijk groeien en worden daarom helemaal vetgemest, bovendien hebben ze geen tot nauwelijks bewegingsruimte wat de kwaliteit van de vis niet ten goede komt. Om te voorkomen dat er ziekten uitbreken worden er vaak grote hoeveelheden antibiotica gebruikt.

  • Ansjovis
  • Baars
  • Bot
  • Botervis
  • Brasem
  • Dorade
  • Forel
  • Griet
  • Haai
  • Haring
  • Heek
  • Heilbot
  • Inktvis
  • Kabeljauw
  • Makreel
  • Meerval
  • Nijlbaars
  • Paling
  • Poon
  • Rog
  • Roodbaars
  • Sardine
  • Schar
  • Schelvis
  • Schol
  • Snoek
  • Snoekbaars
  • Spiering
  • Sprot
  • Tarbot
  • Tong
  • Tonijn
  • Zalm
  • Zeebaars
  • Zeeduivel
  • Zeewolf
  • Zonnevis
  • Zwaardvis

Paleo Dieet Groenten

Bijna alle groenten zijn ook toegestaan tijdens het paleo dieet – maar je moet goed uitkijken en de verschillen weten tussen groenten. Groenten met een hoog zetmeelgehalte – zoals aardappelen, en pompoen – hebben een lage voedingswaarde in vergelijking met de hoeveelheid zetmeel / koolhydraten / suikers dat ze hebben. Hoewel ze niet echt slecht voor je zijn, zijn ze ook niet heel goed voor je.

    • Andijvie
    • Andijvie
    • Artisjok
    • Asperge
    • Avocado
    • Biet
    • Bleekselderij
    • Bloemkool
    • Boerenkool
    • Broccoli
    • Bimi
    • Cassave
    • Courgette
    • Knoflook
    • Knolselderij
    • Komkommer
    • Kool
    • Koolrabi
    • Lamsoor
    • Paksoi
    • Pastinaak
    • Pompoen
    • Postelein
    • Prei
    • Rabarber
    • Radijs
    • Rettich / Rammenas
    • Romanesco
    • Rucola
    • Sla
    • Spinazie
    • Venkel
    • Witlof
    • Wortel
    • Zeekraal
    • Tomaat
    • Paprika
    • Aubergine
    • Pompoen *
    • Zoete aardappel *

Paleo Dieet Olie / Vetten

In tegenstelling als wat we eigenlijk altijd dachten, maakt vet ons NIET vet – koolhydraten wel (en een standaard Nederlands dieet zit er vol mee!). Natuurlijke oliën en vetten zijn oorspronkelijk de brandstof waaruit ons lichaam energie wil vrijgeven dus het is niet verkeerd om dit gewoon aan je lichaam te geven! De volgende oliën en vetten zijn de beste types die je je lichaam kunt geven als het extra energie nodig heeft.

      • Kokosolie
      • Olijfolie
      • macadamia olie
      • Avocado olie

 

Paleo Dieet Noten/zaden

We zijn gek op noten! Noten zijn zeker weten wel paleo. Wees alleen voorzichtig met cashews aangezien ze veel vet bevatten en op een of andere manier je je altijd schuldig maakt aan het leegeten van het hele bakje. 😉 Als je probeert gewicht (of eigenlijk vet) te verliezen, zorg dan dat je niet teveel noten eet.

Pinda’s zijn een ander verhaal, dit zijn niet eens echt noten maar peulvruchten. En er zit een behoorlijke omega 3:6 disbalans in pinda’s plus tevens andere toxische eigenschappen. Het beste is om pinda’s helemaal te vermijden.

Welke noten kun je eten?

      • Amandelen
      • Cashewnoten
      • Hazelnoten
      • Pecannoten
      • Pijnboompitten
      • Pompoenzaden
      • Zonnebloempitten
      • Macadamia noten
      • Walnoten
      • Sesamzaad
      • Pistache
      • Kastanje
      • Chufanoot

 

Paleo Dieet Fruit **

Paleo dieet fruit is niet alleen heel erg lekker, maar is ook nog eens erg goed voor je. Fruit, ook degene die ‘paleo-proof’ zijn, komen met een grote hoeveelheid fructose – en hoeveel het beter is dan allerlei snoepgoed – blijft het wel suiker. Als je doel is om af te vallen met het paleo dieet, dan moet je matig doen met fruit en ipv fruit meer groenten eten. Echter, voel je ook niet bezwaard om elke dag 1 ~ 3 stukken fruit te eten en hier heerlijk van te genieten. Fruit is lekker! Bekijk de lijst van ‘paleo-proof’ fruit en probeer ervoor te zorgen dat je geen trek hebt aan het eind van de lijst. 😉

      • Aalbes
      • Aardbei
      • Abrikoos
      • Ananas
      • Appel
      • Banaan *
      • Bessen
      • Braam
      • Citroen
      • Dadel
      • Druif
      • Framboos
      • Granaatappel
      • Grapefruit
      • Guave
      • Kers
      • Kiwi
      • Kweepeer
      • Limoen
      • Lychee
      • Mandarijn
      • Mango
      • Meloen
      • Moerbei
      • Nectarine
      • Papaja
      • Passievrucht
      • Peer
      • Perzik

* Voeding met een ster zijn heerlijk en goed als energiebron voor paleo dieet atleten welke veel trainen en eigenlijk meer zetmeel rijke producten nodig hebben. Zolang je traint is het geen probleem om deze producten te nuttigen, met name na de inspanning. Echter, als je probeert af te vallen met het paleo dieet, moet je deze voeding proberen te vermijden.

** Matig je fruit inname. Fruit is supergoed voor je, maar het is gemakkelijk om teveel te pakken. Onthou altijd dat je prehistorische grootouders geen toegang hadden tot de aarbeienkassen in Nederland, dus eet geen hele bak aardbeien tijdens je volgende paleo maaltijd.

Bovenstaand is een behoorlijk uitgebreide lijst van voeding welke je kunt nemen tijdens het paleo dieet, en we zullen proberen deze lijst te updaten met ‘nieuwe voeding’. Als je zoekt naar manieren om bovenstaande voeding te eten dan kun je altijd een kijkje nemen in onze paleo dieet recepten pagina.

199 reacties Plaats reactie

  1. Hoi!
    Een paar vragen:
    – Hoe schadelijk is het, voor de opbouw van het dieet, als ik 2 keer per week Franse magere kwark eet als onderdeel van mijn ontbijt?
    – Mag haver-/amandel melk wel?
    – Kan glutenvrij brood? En glutenvrije havermout? (Niet voor dagelijks, maar soms)
    Het lukt mij goed om m’n eetpatroon aan te passen naar paleo, maar een kom Franse magere kwark of een kom glutenvrije Brinta met haver-/amandelmelk zitten er zo ingebakken op de ochtenden dat ik werk…
    Alvast dank voor reactie!

    Beantwoorden
    • Hee Jinte! Lekker bezig hoor 🙂 Als jij geen last hebt van de Franse magere kwark dan kan je dat gerust eten. Amandelmelk wel. Havermelk niet. Glutenvrije producten voor soms mag. Paleo staat ook voornamelijk voor onbewerkte voeding. Dus een product kan glutenvrij zijn maar als het nog mega bewerkt is dan hebben we dat liever niet 🙂 Kan je hier wat mee?

      Beantwoorden
  2. Ik zie geen haring , kabeljauw , makreel en andere vissoorten in de lijst staan , wat is er mis met deze vis?

    Beantwoorden
    • Hi Loek, dank voor het doorgeven! Niks mis mee 🙂 We hebben het artikel nu geupdate!

      Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest