Paleo Dieet Lijst met Voeding

Hier vind je een uitgebreide paleo lijst met voeding die je kunt eten tijdens het Paleo dieet. In deze lijst vind je vlees, groenten, fruit, noten, zaden en olie welke zijn te gebruiken tijdens het paleo dieet. Je vind zelfs wat paleo toetjes (ja, ze bestaan). Deze lijst geeft je een goed startpunt voor het paleo dieet, en waarschijnlijk zul je er trek van krijgen. 🙂

Heb je geen idee wat je moet koken met onderstaande ingrediënten, bekijk dan bijvoorbeeld eens één van onze kookboeken zoals hieronder:

101paleorecepten-banner

 

Hieronder vind je alle soorten Paleo voeding in een grote lijst die je kunt uitprinten en mee kunt nemen naar de supermarkt!

Paleo Dieet Voeding (wat wel en wat niet)

Goedgekeurde Paleo Voeding:

Paleo Dieet Vlees | paleo Dieet Groenten | Paleo Dieet Olie / Vetten | Paleo Dieet Noten | Paleo Dieet Fruit

Afgekeurde Voeding

Zuivel | Frisdrank | Sapjes | Peulvruchten | Granen | Zoute Voeding | Groentes met Zetmeel | Energiedrankjes | Snoepgoed

Paleo Dieet Vlees

Bijna al het vlees is paleo. Natuurlijk wil je uit de buurt blijven van bewerkt vlees en vlees waar veel vet in zit (dingen als hotdogs, ingeblikt vlees etc.) Maar als het Mooo, Oink of Tokt dan is het al gauw goed en ‘paleo proof’. En ja, je kunt dus bacon blijven eten, zolang je het maar met mate doet.

  • Pluimvee
  • Kalkoen
  • Kippenborst
  • Varkenshaas
  • Varkenskoteletten
  • Steak
  • Kalfsvlees
  • Bacon
  • Varkensvlees
  • Rundvlees
  • Kippenpoten
  • Kippenvleugels
  • Lamsrack
  • Garnalen
  • Kreeft
  • Mosselen
  • Zalm
  • Lamsvlees
  • Haas
  • Geit

 

Paleo Dieet Groenten

Bijna alle groenten zijn ook toegestaan tijdens het paleo dieet – maar je moet goed uitkijken en de verschillen weten tussen groenten. Groenten met een hoog zetmeelgehalte – zoals aardappelen, en pompoen – hebben een lage voedingswaarde in vergelijking met de hoeveelheid zetmeel / koolhydraten / suikers dat ze hebben. Hoewel ze niet echt slecht voor je zijn, zijn ze ook niet heel goed voor je.

    • Andijvie
    • Andijvie
    • Artisjok
    • Asperge
    • Avocado
    • Biet
    • Bleekselderij
    • Bloemkool
    • Boerenkool
    • Broccoli
    • Bimi
    • Cassave
    • Courgette
    • Knoflook
    • Knolselderij
    • Komkommer
    • Kool
    • Koolrabi
    • Lamsoor
    • Paksoi
    • Pastinaak
    • Pompoen
    • Postelein
    • Prei
    • Rabarber
    • Radijs
    • Rettich / Rammenas
    • Romanesco
    • Rucola
    • Sla
    • Spinazie
    • Venkel
    • Witlof
    • Wortel
    • Zeekraal
    • Tomaat
    • Paprika
    • Aubergine
    • Pompoen *
    • Zoete aardappel *

Paleo Dieet Olie / Vetten

In tegenstelling als wat we eigenlijk altijd dachten, maakt vet ons NIET vet – koolhydraten wel (en een standaard Nederlands dieet zit er vol mee!). Natuurlijke oliën en vetten zijn oorspronkelijk de brandstof waaruit ons lichaam energie wil vrijgeven dus het is niet verkeerd om dit gewoon aan je lichaam te geven! De volgende oliën en vetten zijn de beste types die je je lichaam kunt geven als het extra energie nodig heeft.

      • Kokosolie
      • Olijfolie
      • macadamia olie
      • Avocado olie

 

Paleo Dieet Noten/zaden

We zijn gek op noten! Noten zijn zeker weten wel paleo. Wees alleen voorzichtig met cashews aangezien ze veel vet bevatten en op een of andere manier je je altijd schuldig maakt aan het leegeten van het hele bakje. 😉 Als je probeert gewicht (of eigenlijk vet) te verliezen, zorg dan dat je niet teveel noten eet.

Pinda’s zijn een ander verhaal, dit zijn niet eens echt noten maar peulvruchten. En er zit een behoorlijke omega 3:6 disbalans in pinda’s plus tevens andere toxische eigenschappen. Het beste is om pinda’s helemaal te vermijden.

Welke noten kun je eten?

      • Amandelen
      • Cashewnoten
      • Hazelnoten
      • Pecannoten
      • Pijnboompitten
      • Pompoenzaden
      • Zonnebloempitten
      • Macadamia noten
      • Walnoten
      • Sesamzaad
      • Pistache
      • Kastanje
      • Chufanoot

 

Paleo Dieet Fruit **

Paleo dieet fruit is niet alleen heel erg lekker, maar is ook nog eens erg goed voor je. Fruit, ook degene die ‘paleo-proof’ zijn, komen met een grote hoeveelheid fructose – en hoeveel het beter is dan allerlei snoepgoed – blijft het wel suiker. Als je doel is om af te vallen met het paleo dieet, dan moet je matig doen met fruit en ipv fruit meer groenten eten. Echter, voel je ook niet bezwaard om elke dag 1 ~ 3 stukken fruit te eten en hier heerlijk van te genieten. Fruit is lekker! Bekijk de lijst van ‘paleo-proof’ fruit en probeer ervoor te zorgen dat je geen trek hebt aan het eind van de lijst. 😉

      • Aalbes
      • Aardbei
      • Abrikoos
      • Ananas
      • Appel
      • Banaan *
      • Bessen
      • Braam
      • Citroen
      • Dadel
      • Druif
      • Framboos
      • Granaatappel
      • Grapefruit
      • Guave
      • Kers
      • Kiwi
      • Kweepeer
      • Limoen
      • Lychee
      • Mandarijn
      • Mango
      • Meloen
      • Moerbei
      • Nectarine
      • Papaja
      • Passievrucht
      • Peer
      • Perzik

* Voeding met een ster zijn heerlijk en goed als energiebron voor paleo dieet atleten welke veel trainen en eigenlijk meer zetmeel rijke producten nodig hebben. Zolang je traint is het geen probleem om deze producten te nuttigen, met name na de inspanning. Echter, als je probeert af te vallen met het paleo dieet, moet je deze voeding proberen te vermijden.

** Matig je fruit inname. Fruit is supergoed voor je, maar het is gemakkelijk om teveel te pakken. Onthou altijd dat je prehistorische grootouders geen toegang hadden tot de aarbeienkassen in Nederland, dus eet geen hele bak aardbeien tijdens je volgende paleo maaltijd.

Bovenstaand is een behoorlijk uitgebreide lijst van voeding welke je kunt nemen tijdens het paleo dieet, en we zullen proberen deze lijst te updaten met ‘nieuwe voeding’. Als je zoekt naar manieren om bovenstaande voeding te eten dan kun je altijd een kijkje nemen in onze paleo dieet recepten pagina.

163 reacties Plaats reactie

    • Beste,
      Ik heb fibromyalgie,ben onlangs bij een hormonen dokter geweest en die zei me dat ik paleo moet gaan doen,in principe zou iedereen dit moeten doen zei hij, ik heb dit geprobeerd en lukte vrijgoed om de koolhydraten te laten, maar binnen het jaar ben ik 10 kg bijgekomen omdat ik eigenlijk terug veel zin had in zoet, ik wil daar echt terug van af, de kilo’s en de zoetigheid 😃, ik heb een schildklier probleem,ze werkt te traag, hier dus iemand die graag jullie hulp kan gebruiken, is Paleo ook geschikt voor een meisje van 14? Bedankt alvast voor de informatie en hulp
      Groetjes Sandra

      Beantwoorden
      • Hee Sandra, thnx voor je reactie! Wat goed dat het je was gelukt. Dit betekent dat je het in je hebt om het weer op te pakken. Wat voor specifieke vraag heb je voor ons?

        Yes, het is ook geschikt voor 14 jarigen, 8 jarigen, 50 jarigen 🙂

        Beantwoorden
  1. Hallo
    Mijn dochter van 21 j heeft primair oedeemprobleem.
    Het advies van onze homeopaat is een brousse dieet volgen (wellicht is Palio idem)
    Kan dit dieet haar helpen aub?
    Groetjes

    Beantwoorden
    • Beste Mieke,

      Van Brousse dieet heb ik zelf niet eerder gehoord.
      Het paleo dieet lost in veel gevallen balansverstoringen, ontstekingen en dergelijke op. Omdat het hier om een complexere aandoening gaat zou ik persoonlijk wel voorstellen om eens te duiken in ‘the Wahls protocol’. Dit dieet is helemaal gebaseerd op Paleo, maar dan strikter. Ik denk dat ze hier echt baat bij kan hebben.

      Bij twijfel natuurlijk altijd uw eigen arts raadplegen.

      Ik hoop dat jullie verder kunnen met dit antwoord.

      Groetjes Charlotte

      Beantwoorden
  2. Ivm een slokdarm en maagprobleem dien ik de rest van mijn leven overdag vloeibaar te eten. Ik heb hiervoor 2x daags eiwitshakes. Nu “mag” zuivel niet, dus ben ik met sojamelk gaan mixen daar ik amandeldrink echt niet kan verdragen. Dacht hier goed aan te doen, maar nu lees ik dus dat soja helemaal niet goed is. Wat kan ik nu dan gebruiken??

    Beantwoorden
    • Hoi Suus,

      Soja behoort inderdaad ook niet tot het Paleo dieet. Probeer eens kokosmelk of amandelmelk 🙂 misschien vind je dat een goede optie?

      Beantwoorden
  3. Hallo,

    Is Chiazaad Paleo? Vind ik erg lekker als ontbijt in een overnight oat. Ben me nou aan het oriënteren op Paleo.
    Alvast bedankt voor jullie reactie!

    Beantwoorden
    • Hi Joëlle, deze behoren inderdaad niet tot het Paleo dieet.
      Maar als jij blij wordt van af en toe eens een glaasje rijstmelk, dan zou ik dat gewoon doen 😉

      Beantwoorden
    • Hallo Erik,

      Bedankt voor je vraag.

      Rozijnen zijn Paleo. Maar natuurlijk wel heel rijk aan suikers (fructose + glucose). Als je ze in combinatie met sporten neem om een suikerboost te krijgen dan is dat prima! Je gebruikt de suikers dan direct tijdens je workout.

      Een hoge hoeveelheid eiwitten kun je verkrijgen uit vis, vlees, eieren, noten, zaden (met name hennepzaad en chiazaad zijn rijk aan eiwitten), collageenpoeder (verkregen uit kraakbeen en huid van runderen en vissen).

      Paleo eiwitpoeders bestaan ook in de vorm van hennepzaadeiwit, pompoeneiwitpoeder en dus ook collageenpoeder. Een shake met wat hennepzaad, chiazaad en een van deze eiwitpoeders bevat dus al gauw 40 tot 50 gram eiwit.

      Je kunt dus op een makkelijke manier (plantaardige) Paleo eiwitten binnenkrijgen zonder dat je grote hoeveelheden vlees naar binnen hoeft te werken.

      Heb je iets aan dit advies Erik? Mochten er nog onduidelijkheden zijn, laat het ons weten!

      vriendelijke groet,
      Dennis

      Beantwoorden
  4. Ik zie taugé niet in de lijst toegestane groente staan (want hoort bij de peulvruchten), maar ik kom wel paleo recepten tegen waar taugé in zit. Mag dit nu wel of niet?

    Beantwoorden
    • Hoi Martin,

      Taugé is afkomstig van mungbonen en dit type boon heeft een zeer laag fytaatgehalte. Technisch gezien is een ontkiemde mungboon – tauge dus – wellicht niet Paleo, want het is inderdaad afkomstig van een peulvrucht. Maar vanwege het zeer lage fytaatgehalte is het een uitzondering op de regel.

      Beantwoorden
  5. Ik heb een vraagje.

    Ik ben vaganist, en ik eet voor mijn proteïne “seitan” het is laag in carbs en hoog in eiwit.

    Kan ik dat blijven eten als ik wil gaan beginnen aan paleo?

    Alvast hartelijk dank.

    Beantwoorden
    • Hoi Nadia,

      Seitan is gemaakt uit tarwegluten en dus helaas niet geschikt om binnen een Paleo eetwijze te gebruiken. Maar als je terug wil vallen op dit product om je eiwitten binnen te krijgen dan kun je natuurlijk gewoon volledig Paleo eten ..op de seitan na. Dan ben je 90% Paleo, wat ook al prima is natuurlijk!

      Beantwoorden
      • Beste,
        Hoe zit het met de adem?
        En hoe gaan jullie om met etentjes etc.?
        Als je eenmaal slechte dag heb gehad begin je dan weer helemaal van voren af aan?

        Beantwoorden
        • Hee Angela,

          1) Wat bedoel je met slechte adem?

          2) stel je bent bij een etentje waarbij er rijst, groente en vlees is gemaakt. Dan schep je alleen groente en vlees op. Ben je in restaurant dan vraag je of ze bijv. de aardappel willen weg laten. Zie hiervoor dit artikel: https://www.paleo.nl/paleo-en-uit-eten/

          3) Nee, je pakt de draad gewoon weer op. Zorg er alleen niet voor dat slechte dagen een routine wordt.

          Beantwoorden
  6. Mijn orthomoleculair arts raad mij paleo dieet aan als basis om naast medicatie ook energie te “ eten” ivm mijn chronische Lyme.
    Kunnen jullie mij vertellen of er positieve reacties zijn met dit dieet t.o.v. Chronische Lyme? Of een ander idee?.,..ik sta natuurlijk overal voor open!

    Beantwoorden
  7. Hallo. Ik heb fibromyalgie. De laatste tijd weinig energie, moe en veel pijn en ontstekingen in mijn lichaam. Mijn chiropractor raadde paleo aan. Waar ik al gedeeltelijk mee bezig ben. Wat kan je mij vertellen of dit voor mij een goede eetstijl is en wat kan betekenen voor mij. Alcast bedankt

    Beantwoorden
  8. Is lecithine granulaat paleo? Zonder gentechniek. (Staat op de doos)

    Ik geef namelijk borstvoeding en mijn lactatiekundige adviseert dit voor de meer vloeibaarheid van de melk.

    Beantwoorden
    • Hoi Grace,

      Het is natuurlijk gemaakt van soja, en technisch gezien niet Paleo. Het kan in dit geval echter dermate specifieke gezondheidsvoordelen dat je kunt overwegen het te gebruiken in je dieet.

      Het is natuurlijk niet alsof je nu opeens grote blokken tofu en sojaburgers gaat weg gaat knabbelen 😉

      Beantwoorden
    • Hoi Berit,

      Dit hangt af van het recept. Als de kokosolie wordt gebruikt om in te bakken kun je het vrijwel altijd vervangen door olijfolie.

      Beantwoorden
  9. Hoi,

    Ik lees dat verschillende “kiponderdelen” paleo proof zijn. Hoe zit dat met kipfilet en gerookte kipfilet? (Op de verpakking van de gerookte kipfilet staat dat er ook suiker in zit 😬)

    Groetjes Petra

    Beantwoorden
    • Hee Marion, goeie opmerking. Hoewel gierst en sorghum glutenvrij zijn reageren mensen met een glutenintolerantie erop alsof er gluten inzitten. Vandaar dat we die er ook uit laten.

      Beantwoorden
  10. Ik lees, dat je chiazaad prima kan gebruiken, maar dit zit toch net als boekweit hoog in de koolhtdraten en Boekweit wordt afgeraden. Hoe zit het nu precies?

    Beantwoorden
    • Hee Petra, bedankt voor de vraag! Ik snap de verwarring. Het verschil zit hem toch wel in de koolhydraten en in de glycemische index. Chiazaad heeft 4,9 gram koolhydraten per 100 gram. En boekweit 72 gram! Dat is 14x zoveel. Ook heeft chiazaadjes een lage glycemische lading en een boekweit een hoge glycemische lading. Kan je hier wat mee?

      Beantwoorden
  11. Ik heb zo’n twintig jaar geleden – met groot en blijvend succes – drie maanden lang, strikt het Montignac-dieet gevolgd. Bij Montignac gaat het er vooral om, om zetmelen/suikers en koolhydraatrijke producten met een hoge glycemische waarde te scheiden van vetrijke producten, zoals vlees, vis, kaas en boter/olie.
    Ik herken veel van het Paleo-concept in Montignac, of andersom.
    Ik begrijp, dat het Paleo-dieet een andere basis heeft. Maar dankzij mijn studie van het Montignac-dieet toentertijd, snap ik het principe van Paleo wel heel goed.

    De eiwitbron van Paleo is voornamelijk dierlijk, terwijl men i.v.m. duurzaamheid spreekt van een voedselomslag naar voornamelijk plantaardig in de toekomst.
    Ik vind dit lastig/moeilijk.
    Hoe kijken jullie aan tegen het duurzaamheidsaspekt t.b.v. veeteelt en visserij?

    Beantwoorden
    • Hoi Marion,

      De duurzaamheid van veeteelt en visserij staat inderdaad onder druk door een groeiende wereldbevolking. Persoonlijk ben ik niet overtuigd van een dieet dat voornamelijk gebaseerd is op plantaardige voedingsbronnen. Vaak betekent dit dat je je eiwitten moet gaan halen uit soja/peulvruchten, waar behoorlijk bewerkte vleesvervangers van worden geproduceerd.

      Persoonlijk koop ik mijn vlees biologisch in bij veehouderijen op de Veluwe. Op die manier probeer ik in ieder geval de afstand die mijn vlees aflegt zoveel mogelijk te beperken.

      Veeteelt en visserij zijn op zichzelf niet funest voor de planeet/klimaat, het is echter de explosieve bevolkingsgroei die duurzaamheid tot een thema maakt. Idealiter zouden we simpelweg met minder mensen op deze aardbol rondlopen. Dan blijven veeteelt en visserij duurzaam, en zijn we niet veroordeeld tot het nuttigen van hevig bewerkte plantaardige voeding om aan onze eiwitten te komen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk..

      Beantwoorden
  12. Hallo,Een arts van het biologisch centrum raadde mij het paleo dieet aan.Omdat ik een intolerantie van koemelkproducten heb ,raadde hij me havermelk aan voor in de koffie,maar is dat dan ook nog paleo?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest