Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Eieren Zijn Goed voor Je Het Verhaal Achter de Mythe

Als je al even in het paleo wereldje zit is het niet zo verwonderlijk.

Maar voor sommige mensen is het nog steeds moeilijk te begrijpen dat het elke dag eten van eieren goed voor je is. Eieren tijdens je ontbijt (ook het eigeel) is een gezondere keuze dan een boterham met kaas.

Een ei bevat alle nutriënten die nodig zijn om van 1 cel een kuiken te maken. Best bijzonder toch? Waarom dan toch die ‘negatieve’ reputatie? Vanwege de hoeveelheid cholesterol in de eidooier. Een gemiddeld ei bevat ongeveer 186 mg cholesterol, wat 62% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is.

MAAR: hoe meer cholesterol je eet, hoe minder cholesterol je lichaam aanmaakt. Dit terwijl cholesterol echt noodzakelijk is voor het functioneren van je lichaam. Cholesterol is een structureel molecuul dat een essentieel deel is van ieder celmembraan. Cholesterol is ook betrokken bij het aanmaken van hormonen zoals testosteron, oestrogeen en cortisol. De lever maakt zelf cholesterol aan. Wanneer jij opeens je ei inname verhoogt, gaat de lever automatisch minder produceren.  Het is dus niet zo dat EN je lichaam cholesterol aanmaakt EN je cholesterol binnen krijgt via voeding. Dat wordt allemaal keurig in balans gehouden door je eigen lichaam.

Tot zover het taboe gedeelte!

Wat zijn de positieve eigenschappen van eieren?

  • Vitamines!, waaronder de vitamines A, B, C, D, E, K.
  • Verlaagt de bloeddruk, peptiden in het ei helpen een hoge bloeddruk te verlagen.
  • Bomvol eiwitten, logisch;-)
  • Omega 3, eieren bevatten een hoog gehalte aan essentiële omega 3 vetzuren, een voedingsstof dat goed is voor je hart.
  • Negen essentiële aminozuren, het ei is de enige voedingssoort dat alle negen essentiële aminozuren bevat.
  • Cholesterolverlagend, hoewel eieren cholesterol bevatten, hebben studies dus uitgewezen dat eieren het LDL cholesterol verlagen en het HDL (goede cholesterol) verhogen.
  • Goed voor de hersenen, een ei bevat twintig procent van de dagelijks aanbevolen inname van insuline en choline. Een voldoende hoeveelheid aan choline is essentieel voor de hersenen en het zenuwstelsel
  • Luteïne en zeaxanthine, dit zijn essentiële stoffen voor de ogen en ze beschermen tegen de schadelijke effecten van vrije radicalen.
  • Tryptofaan en trypsine, Tryptofaan is belangrijk omdat het wordt omgezet in serotonine, een stof die je humeur verbetert en wordt omgezet in melatonine, wat een goede slaap bevordert.
  • Hartproblemen, de choline in eieren is cruciaal in het verlagen van ontstekingen die tot hartkwalen leiden.
  • Geboorteafwijkingen, eieren bevatten foliumzuur, een stof die geboorteafwijkingen helpt te voorkomen tijdens de zwangerschap. Een ei bevat 44 milligram (elf procent) foliumzuur.
  • Vitamine A, een ei bevat negentien procent vitamine A van de AHD (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid), dat een belangrijke rol speelt in de bevordering van het immuunsysteem.
  • Goed voor je haar, nagels en ogen.
  • Eieren verzadigen, terwijl ze in verhouding helemaal niet veel calorieën bevatten.
  • Je kunt eieren op enorm veel manieren bereiden, it never gets boring 🙂

Hoeveel eieren per dag is veilig om te eten?

Houd 2/3 eieren per dag aan, en wissel lekker af met je eetpatroon, zo hoef je niet snel bang te zijn dat iets nadelig kan werken voor je gezondheid of dat je er teveel van eet. Grappig; de man in deze link at 25 eieren per dag en is kerngezond! http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199103283241306

eieren

Welke eieren kun je het beste kopen?

Altijd biologisch! De gezondste eieren zijn Omega-3 verrijkte eieren, of eieren van vrije uitloop kippen. Deze eieren bevatten veel meer Omega-3 en belangrijke vet oplosbare vitaminen. Je wilt ook wel dat de kippen die de eieren geproduceerd hebben lief behandeld zijn toch!

Het is het zeker waard om de onderstaande link even aan te klikken. Een super goed en onderbouwd artikel!
http://authoritynutrition.com/how-many-eggs-should-you-eat/

Onderzoek naar eieren

Er is een onderzoek gedaan http://www.nature.com/ijo/journal/v32/n10/abs/ijo2008130a.html in Amerika naar het eten van eieren als ontbijt in tegenstelling tot het eten van een bagel (wat veel in Amerika gegeten word). 152 testpersonen gezonde testpersonen met overgewicht werden opgedeeld in 4 groepen.

  1. Ei groep – Deze groep nam als ontbijt minimaal 2 eieren
  2. Bagel groep – Deze groep nam als ontbijt bagels maar in precies dezelfde hoeveelheid calorieën als de ei-groep
  3. Ei dieet – Deze groep nem het ei-ontbijt in combinatie met een dieet welke -1000 calorieën van het totaal afhaalde.
  4. Bagel dieet – Deze groep nam het bagel ontbijt en ook het calorie tekort dieet.

Testpersonen moesten zich tenminste 5 dagen per week aan deze richtlijnen houden.

Na acht weken, zagen de testpersonen van het ei dieet een daling van 61% van hun BMI. Maar we weten allemaal dat BMI niet zoveel zegt over een gezond gewicht. Dus hierbij nog een aantal testresultaten:

In vergelijking met de bagel dieet groep heeft de ei dieet groep 65% meer gewichtsverlies geconstateerd, 34% meer verlies van buikomtrek, en 16% verlies van lichaamsvet (dat zijn resultaten). Waar je wel op moet letten, vertellen de onderzoekers, is dat het gewichtverlies tijdens het ei-dieet alleen werkt als je ook je calorieën naar beneden schroeft.

Wanneer je gewoon hetzelfde blijft eten, dan gebeurd er niet veel zoals tussen groep 1 en 2.

Veel mensen die de paleo levensstijl volgen eten sowieso al minder calorieën door de toename van calorieën uit vet / eiwit en het verminderen van koolhydraten (wat ervoor zorgt dat je geen insuline-feestje krijgt in je lichaam met bijbehorende vreetaanvallen).

Gebaseerd op deze resultaten kun je concluderen dat het eten van een ontbijt met eieren helpt om volwassen mensen met overgewicht, meer gewicht te laten verliezen en zich energieker te laten voelen als volwassenen die als ontbijt een boterham met kaas eten (of een bagel).

Ohh.. en om het nog even af te maken… De onderzoekers zagen geen verschil in cholesterol, zowel HDL (High Density Lipoprotein) als LDL (Low Density Lipoprotein) en triglyceridenspiegels (waar een hoop mensen onterecht bang voor zijn). Het eten van eieren verhoogt absoluut niet je cholesterol, dit is een fabeltje.

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!