Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Starten met Paleo, zo Doe Je Dat! 3 Motiverende Redenen om te Beginnen

Wat is jouw reden om te starten met Paleo? Wil je afvallen of heb je migraine, een schildklierziekte of een ander gezondheidsprobleem? Weet dan dat Paleo meer is dan een voedingspatroon. Het is zelfs gemakkelijker om eerst volgens de Paleo leefstijl te gaan leven en dan pas met het Paleo dieet te beginnen. Hoe je dat doet, leggen we hieronder uit.

Paleo staat bekend als een manier van eten. De meeste mensen starten dan ook met Paleo door alle granen en suiker uit hun keuken te verwijderen en hun koelkast te vullen met zetmeelarme groenten en gras gevoerd vlees. Zo kun jij ook starten:

  • Zorg dat je iedere nacht acht uur slaap krijgt. Zelfs al heb je dingen te doen of is er iets leuks op TV.
  • Verminder of controleer stress door meditatie, erover praten of een warm bad. Het maakt niet uit wat je doet, als het je maar ontspant.
  • Ga zo nu en dan bewegen waarbij je gaat zweten.

Zo creëer je weer de slaap, stress en beweging waar je lichaam voor gemaakt is. Eventueel kun je daarna helemaal overstappen naar een Paleo-dieet. Tijdens de eerste twee weken kan het echter al helpen om af te vallen en je gezondheid te verbeteren door je leefstijl te veranderen.

Waarom zou ik met de Paleo leefstijl beginnen?

Door met de Paleo leefstijl te beginnen maak je daarna gemakkelijker de stap naar Paleo eten. Bovendien val je hierdoor beter af (als dat je doel is) en verbeter je ook nog eens je gezondheid.

1. Je stapt gemakkelijker over op Paleo eten

Starten met de Paleo leefstijl stoomt je klaar om gezonde eetgewoonten vol te houden. Je dieet veranderen is immers niet gemakkelijk. Het vraagt energie, commitment op de lange termijn en de rust om moeilijke periodes door te komen.
Wie denk je dat hierbij meer succes heeft? De neurotische stressbal die je voorbij raast op vijf uur slaap per nacht? Of degene die goed uitgerust is en zijn dieet ontspannen heeft voorbereid? En wie lukt het het beste om koekjes en chocola te weerstaan? De troost-eter die geen betere manier weet om met haar zorgen om te gaan? Of de doorgewinterde stressmanager die tien manieren weet om problemen aan te pakken zonder naar suiker te grijpen?

oermens

2. Je valt af (als dat je doel is)

Alleen al door meer te slapen en minder te stressen, kun je al afvallen. Dit laten verschillende onderzoeken mooi zien.

Tijdens een slaaponderzoek mochten mensen een week lang negen uur slapen per nacht en alles eten wat ze wilden. In vergelijking met mensen die vijf uur sliepen en eveneens alles mochten eten, kwam de groep ‘langslapers’ niet aan, terwijl de kortslapers maar liefst één kilo aankwamen. Ze bleken meer te eten en dan vooral voor fastfood te kiezen.(1) Door slaaptekort heb je namelijk meer honger en meer trek in koolhydraten. Bovendien slaat je lichaam de koolhydraten sneller op als vet in plaats van ze als brandstof te gebruiken.(2)

Ook chronische stress heeft een negatieve invloed op je gewicht

Ook chronische stress heeft een negatieve invloed op je gewicht, blijkt uit onderzoek.(3) Net als bij slaaptekort zorgt voortdurende spanning er namelijk voor dat je lichaam koolhydraten sneller opslaat als vet.(4) Om die reden heeft de stress die armoede met zich meebrengt ook een direct verband met obesitas.(5) Daarentegen helpt stressmanagement om af te vallen, zelfs zonder dieet.(6)

Oefeningen zijn een vorm van stressmanagement. Bewegen zorgt er niet alleen voor dat je beter in je vel zit. Ook je stofwisseling verbetert en je lichaam zet koolhydraten weer om in energie in plaats van ze als vet op te slaan.

3. Je versterkt je gezondheid

Gaat het jou niet om afvallen, maar zoek je naar een oplossing voor migraine, een schildklierziekte of chronische darmprobleem? Weet dan dat een ongezonde levensstijl precies dezelfde problemen kan veroorzaken als een ongezond dieet. Slaaptekort en chronische stress bevorderen het ontstaan van ontstekingen, tasten de darmflora aan, onderdrukken de werking van de schildklier en verlagen je weerstand. De lijst van gezondheidsproblemen door chronische stress en slaaptekort is lang: van obstipatie tot prikkelbare darmsyndroom en acne.

Een stress gerelateerd probleem oplossen met voeding werkt niet. Je pakt immers het verkeerde probleem aan. Het antwoord ligt niet in iets dat je (niet) eet, maar de slaap die je niet krijgt, de baas die je niet met rust laat of de stoel waar je maar niet vanaf komt (of alle drie).

Wanneer kan ik aan de slag met Paleo eten?

Met Paleo eten begin je als je leefstijlgewoontes inmiddels deel uitmaakt van je dagelijks leven. Voor sommigen duurt het een week om op tijd naar bed te gaan, tijd vrij te maken voor yoga en meditatie en zo nu en dan de sportschool te bezoeken. Voor de meesten duurt het wat langer. Misschien geef je er de voorkeur aan om één leefstijlverandering per keer aan te pakken. Begin bijvoorbeeld met slaap en wacht totdat het een nieuwe gewoonte wordt. Pak dan je stress aan.

Als je je levensstijl steeds gezonder wordt, is het natuurlijk prima om naar je voedingsverandering te kijken. Kijk eens in een Paleo receptenboek of op www.paleorecepten.nl en verzamel recepten die je lekker lijken. Koop nieuwe ingrediënten en begin ermee te koken als toevoeging op je gewone maaltijen om te zien of ze je bevallen. Bezoek de markt in de buurt en maak het jezelf gemakkelijk om naar een gezonde snack te grijpen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je gemakkelijker bij een banaan kunt dan bij koekjes en snoep. Zo ben je klaar om de sprong naar het Paleo dieet te maken. Je hebt immers gezorgd voor een stevig fundament.

Hulp nodig bij het omschakelen naar de Paleo leefstijl? Schrijf je gratis in voor de Paleo cursus en ontdek in 11 dagen hoe jij kunt werken aan een gezond gewicht en een fit lijf.


Bronnen

  1. ‘Lost Sleep Can Lead to Weight Gain’, Parker-Pope, T. The New York Times, March 18, 2013.
  2. ‘Impaired Insulin Signaling in Human Adipocytes After Experimental Sleep Restriction: A Randomized, Crossover Study’. Josiane L. Broussard, PhD; David A. Ehrmann, MD; Eve Van Cauter, PhD; Esra Tasali, MD; and Matthew J. Brady, PhD. Ann Intern Med. 2012;157(8):549-557.
  3. ‘The appraisal of chronic stress and the development of the metabolic syndrome: a systematic review of prospective cohort studies’. Bergmann N, Gyntelberg F, Faber J. Endocr Connect. 2014 Jun;3(2):R55-80.
  4. ‘Chronic unpredictable stress regulates visceral adipocyte-mediated glucose metabolism and inflammatory circuits in male rats.’ Karagiannides I, Golovatscka V, Bakirtzi K, Sideri A, Salas M, Stavrakis D, Polytarchou C, Iliopoulos D, Pothoulakis C, Bradesi S. Physiol Rep. 2014 May 12;2(5)
  5. ‘A new model of the role of psychological and emotional distress in promoting obesity: conceptual review with implications for treatment and prevention’. Hemmingsson E. Obes Rev. 2014 Sep;15(9):769-79.
  6. ‘Stress management can facilitate weight loss in Greek overweight and obese women: a pilot study.’ Christaki E, Kokkinos A, Costarelli V, Alexopoulos EC, Chrousos GP, Darviri C. J Hum Nutr Diet. 2013 Jul;26 Suppl 1:132-9.

 

 

 

 

 

 

 

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest