Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Help, een Lekkende Darm Wat Kun Je het Beste Vermijden en Wat Niet

Een lekkende darm is een in Nederland nog vrij onbekend syndroom.

Reden waarom ik er aandacht aan wil besteden is dat voor mensen met dit symptoom een Paleo-levenswijze klachten kan verlichten. Wat is een lekkende darm en hoe kun je ermee omgaan?

Onze darmen zijn een kronkelig geheel. Dat moet ook wel als je bedenkt dat, wanneer uitgestrekt, je darmen ongeveer 8,5 meter zijn. Het langste deel van je darmen is je dunne darm. Het is ook in dat gedeelte waar een lekkende darm voorkomt.

Lekkende darm en PaleoWat is een lekkende darm?

De darmwand in je dunne darm heeft een geplooide structuur. Misschien weet je het nog van biologieles dat deze plooien lijken op vingers. Deze ‘vingers’ heten ‘darmvili’. Deze darmvili kunnen om verschillende redenen gaan ontsteken. De belangrijkste reden echter is: Eten. Of eigenlijk zijn het de voedselresten die achterblijven en voor infecties zorgen. Hierdoor kan de darmwand weer gaan ontsteken en beschadigt de darmvili. Het gevolg daarvan is weer dat je darmwand gevoeliger en permeabeler wordt, waardoor er makkelijk stoffen de wand doorkomen die er eigenlijk niet thuishoren.

Hoe weet je of je een lekkende darm hebt?

De klachten bij een lekkende darm zijn divers: voedselallergie, chronische infecties, gewrichtspijn, continue moe zijn en onverklaarbare uitslag. Mensen die eraan lijden zijn vaak al bij verschillende dokters geweest, echter conventionele testen zeggen keer op keer niks. Frustrerend, want als er geen diagnose is, is er vaak ook geen oplossing…

darmvilliVolgens de VIDA (Verenigde Immunologische Disorders Alimentair-geïnduceerd) wordt een lekkende darm niet zomaar ‘ontdekt’. “Bij een kijkje in de darm (endoscopie) is een lekkende darm niet waar te nemen. Alleen wanneer er een stukje darm wordt weggenomen (biopt) en onder de microscoop wordt gelegd, kan de onderzoeker de ‘gaten’ zien en kan een lekkend darm syndroom worden vastgesteld.”

Een lekkende darm wordt geassocieerd met een scala aan losse symptomen en kent daarom ook de nodige sceptici. Waar of niet, het bewijs dat de symptomen sterk samenhangen met voeding neemt steeds verder toe.

Voeding en een lekkende darm

Volgens Robynne K. Chutkan (Assistant Professor of Medicine, Georgetown University Hospital) is er “Nog steeds veel te leren”. “Dieet, chronische stress, bepaalde medicijnen en een bactieriële inbalans lijken een belangrijke rol te spelen. Het eten van veel gerafineerde suikers kan leiden tot de groei van bepaalde gistersoorten die geassocieerd worden met een lekkende darm. Conserveermiddelen en toevoegingen in bewerkte levensmiddelen kunnen de wand beschadigen als ook het eten van gluten”, aldus de Professor.

Kan een lekkende darm genezen?

Volgens Datis Kharrazian wel. In zijn boek “Why do I still have Thyroid symptoms” geeft hij aan welk voedsel je beter kunt vermijden om van je lekkende darm af te komen. Daarbij staat luisteren naar je eigen lijf voorop. Kharrazian adviseert om eerst een aantal weken alle voeding uit onderstaande lijst te vermijden. Daarna kun je langzaam voedsel herintroduceren en kijken hoe je lichaam hier op reageert. Begin met één ding tegelijk, anders weet je nog niet goed wat wel en niet werkt. En, misschien onnodig om te zeggen, laat de geraffineerde producten en suikers gewoon staan en kies voor echt voedsel. Reageer je hier goed op dan kun je daarna overschakelen op Paleo (met jouw eventuele intoleranties in acht nemend natuurlijk).

Vermijd

  • Alle suikers en zoetstoffen, zelfs honing of agave.
  • Hoge glycemisch fruit: watermeloen, mango, ananas, rozijnen, druiven, ingeblikt fruit, gedroogd fruit, enz.
  • Tomaten, aardappelen, of paddestoelen (Zie ook ‘Lectines’).
  • Granen: tarwe, haver, rijst, gerst, boekweit, maïs, quinoa, enz.
  • Zuivel: melk, room, kaas, boter, wei. Ghee mag wel overigens.
  • Eieren of voedingsmiddelen die eieren (zoals mayonaise) bevatten
  • Soja: Sojamelk, sojasaus, tofu, tempeh, soja-eiwit, enz.
  • Alcohol.
  • Lectines: Lectines zijn een belangrijke promotor van lekkende darm. Vermijd noten, bonen, aardappelen, tomaten, aubergines, peper, pindaolie, pindakaas, sojaolie, etc.
  • Koffie… Tja, auw voor veel mensen…
  • Bewerkte voedingsmiddelen en ‘blikvoer’.

Eet

  • De meeste groenten (behalve tomaten, aardappelen en champignons): Asperges, spinazie, sla, broccoli, bieten, bloemkool, wortelen, selderij, artisjokken, knoflook, uien, courgette, pompoen, rabarber, komkommers, rapen, waterkers, enz.
  • Gefermenteerde levensmiddelen: Zuurkool, kimchi, ingelegde gember, gefermenteerde komkommers, kokos yoghurt, kombucha, enz.
  • Vlees: Vis, kip, rundvlees, lamsvlees, orgaanvlees, etc. Beste keuze is grasgevoerd en/of biologisch. Ander vlees bevat vaak antibiotica en hormonen.
  • Lage glycemische vruchten: abrikozen, pruimen, appel, perzik, peer, kersen, bessen, etc.
  • Kokosnoot: Kokosolie, kokos boter, kokosmelk, kokos.
  • Kruidenthee.
  • Olijven en olijfolie.

Heb jij zelf een lekkende darm? Deel je ervaringen met de overgang naar een Paleo-levensstijl.

Bronnen

  • Kiefer D, Ali-Akbarian L (2004). “A brief evidence-based review of two gastrointestinal illnesses: irritable bowel and leaky gut syndromes”. Alternative Therapy Health Medicine
  • Pike, M. G.; Heddle, R. J.; Boulton, P.; Turner, M. W.; Atherton, D. J. (1986). “Increased Intestinal Permeability in Atopic Eczema”. Journal of Investigative Dermatology
  • Humbert, P.; Bidet, A.; Treffel, P.; Drobacheff, C.; Agache, P. (1991). “Intestinal permeability in patients with psoriasis”. Journal of dermatological science
  • Maes M, Leunis JC (2008) ‘Normalization of leaky gut in chronic fatigue syndrome (CFS) is accompanied by a clinical improvement: effects of age, duration of illness and the translocation of LPS from gram-negative bacteria’, Journal of Neuro Endocrinology

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

18 reacties Plaats reactie

  1. Na het zoeken op darmklachten en leaky gut op jullie site terechtgekomen. Ik lees bij het kopje ‘vermijden’ dat je geen noten en bonen mag. Als vegetariër en parttime veganist is het dan moeilijker om aan je eiwitten te komen. Tips hiervoor? Hartelijke groet, Susan

    Beantwoorden
  2. Hmmm, geen aardappelen, geen rijst.. geen granen, geen bonen. Waar moet je nu nog je koolhydraten uithalen? Er staat nogal veel op het internet over leaky gut en wat je moet doen om dit te genezen. Het schijnt dat de lectines in aardappelen makkelijk af te breken zijn en er in witte rijst erg weinig lectines zitten en om deze reden beperkt gegeten mogen worden. Kan iemand dit bevestigen

    Beantwoorden
  3. Op kokus vet /olie en MCT olie kun heel veel km lopen
    10 % van je energie haal je koolhydraten met een lage GI
    De rest uit gezonde vetten in prioriteit volgorde
    Kokus vet
    MCT olie
    Grasboter
    Olijfolie
    Lijnzaadolie
    2 of 3 maaltijden binnen 8 uur De rest van de dag water/thee

    Beantwoorden
  4. Ik had een lekkende darm met héél véél pijnklachten. Ik heb van een voedingsdeskundige een dieet gekregen wat idd gluten en zuivel meed , evenals zware dingen zoals kolen,uien,bonen etc. (kon ik toch al niet verdragen door allergie). Erbij heb ik heel veel getrokken rundvleessoep gegeten en een probiotica uit de apotheek voor een lekkende darm (die ik nu sinds december gebruik en van de DOKTER door moet gebruiken).

    Het grappige van dit verhaal is is dat mijn huisarts mij nog eens op lactose heeft laten testen en deze nu eindelijk verdwenen is 🙂 ik zou dus geitenzuivel (ben allergisch voor koe) mogen eten! Dit durf ik echter nog niet maar wel af en toe het nieuwe geitenroomijs vanille van de albert heijn of een plakje kaas. GLuten moet ik nog een tijdje laten staan omdat dat nog wat klachten veroorzaakt, wel 3 keer per week iets van spelt gaat prima.

    mijn bijvoeding (astronauten voeding) heeft de meeste klachten in stand gehouden. Ben nu enkele dagen zonder en merk aanzienlijk minder buikklachten.

    Voor mensen met een lekkende darm adviseer ik om een x aantal maanden door de zure appel heen te bijten en je voeding aan te passen en een preparaat tenemen. Zelf kon ik niet tegen LGLUTAMINE omdat ik ook super reageer op vetsin. (blijkbaar gaat dit hand in hand)

    er is veel te koop, en het is het waard! Ben zelf nog benieuwd of mijn allergieen ook verminderen nu de lekkende darm hersteld is maar ik gok er nog niet op. dat zal wel nog dik een jaar duren

    groetjes

    Beantwoorden
  5. Hoi Janine, welke voedingsdeskundige heeft jou geholpen als ik vragen mag? Er zijn weinig deskundigen echt op de hoogte van een lekkende darm en hoe deze zo snel mogelijk te behandelen, helaas duurt het superlang is de zogenaamde orthomoleculaire arts zijn zakken aan het vullen omdat het proces lang duurt, in principe kun je in 2-3 maanden geheel van een lekkende darm afkomen als je maar het juiste doet, heb helaas nog niet echt iemand kunnen vinden die dit kan ondersteunen, iemand ideeen suggesties?

    Beantwoorden
  6. mijn orthomoluculaire diëtiste heeft mij een ontlastingstest laten doen en die test op zonuline. Zodoende weet ik dus dat ik een lichte lekkende darm heb. en ik wist al dat ik, vanuit bloedtesten, geen gluten, koemelk, kippenei en alle kazen niet mag (hoofdvoedingsmiddelen eerst kwamen er 68 voedingsmiddelen uit…) heb nu na een jaar een nieuwe test gedaan omdat ik zelf wil weten of er verbetering is. Ik krijg namelijk na foute dingen te eten niet gelijk last…. dus lastig te traceren…

    Beantwoorden
  7. Sinds gisteren het labeltje, ernstig lekke dam opgeplakt gekregen. Het verklaard een hoop, dus aan de ene kant een opgeluchting dat er een aandoening gevonden is, maar aan de andere kant toch ook geschrokken (het is niet niets). Dus op een mega streng “dieet” (eigenlijk mijn eetpatroon veranderen) en preparaten gebruiken. Ik doe dit onder begeleiding van een orthomoleculair geneeskundige en ja dat is prijzig wat niet geheel vergoed wordt door de zorgverzekering (een klein gedeelte maar helaas). Deze testen zijn zo duur, daar ze bestaan uit meerdere intensieve testen en die je een duidelijke beeld geven van je lichamelijke gestel (inwendig). Ik had mijn geld echt liever ergens anders aan gegeven, maar weten wat er met mijn lichaam is en daardoor goed kunnen aanpakken, vind ik toch belangrijker.
    Ik had me al ingelezen in Paleo, nu nog 1 test ondergaan en dan moet ik er echt aan gaan geloven. Maar ik ga er van uit dat ik mezelf straks meer dan dankbaar ben, dat ik deze stap heb genomen. Ik kijk uit naar de tijd, dat ik me weer fris en fruitig ga voelen. Hatcheeeee

    Beantwoorden
  8. Ik heb ook een leaky gut en deze dingen waarvan gezegd wordt dat je ze krijgt wil ik graag:
    Meer Energie
    Betere sportprestaties en herstel
    Mooiere, zachtere huid
    Sterker immuunsysteem (niet meer ziek)
    Soepelere gewrichten

    Maar ik mag absoluut geen gewichtsverlies daar ik al ondergewicht heb. Hoe ga ik dat oplossen?

    Beantwoorden
    • Als jij straks 100% glutenvrij eet en je goed aan het Paleo principe houdt krijg jij jouw oerlichaam. Je lichaam zou heel goed moeite kunnen hebben om vetreserves op te slaan. Als alles in balans is en je darmen zijn in staat alle voedingsstoffen goed op te nemen gaat er een hoop veranderen!

      Ik zou adviseren een voedingscoach in de arm te nemen die achter het Paleo principe staat.

      Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest