Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Low carb flu, hoe komt het en wat kun je er tegen doen Soms Verloopt de Overgang Naar Paleo Niet Vlekkenloos

Vol goede moed ben je begonnen met Paleo. Alle recepten zijn uitgezocht, de koelkast is gevuld en jij denkt “Ik ga ervoor”!  Maar in plaats van bergen energie heb je last van hoofdpijn, concentratieverlies, misselijkheid ,vermoeidheid en raak je door alles en iedereen geïrriteerd! Dit fenomeen wordt ook wel de “low carb flu” genoemd.

Voor veel mensen verloopt de overgang naar het Paleo dieet niet vlekkeloos. Dit komt omdat het lichaam even wat tijd nodig heeft om zich aan te passen aan de nieuwe levensstijl. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Een veel voorkomende oorzaak is een te hoog natrium verlies.

Veel mensen komen van een voedingspatroon dat hoog is in koolhydraten. Brood, muesli, pasta, aardappelen,rijst en koek maakten een groot deel uit van de dagelijkse voeding. Koolhydraten houden in het lichaam vocht vast. Wel 2 ½ keer zoveel!
Dit betekend dat 1 gram koolhydraten 2,5 gram vocht vasthoud. Veel mensen voelen zich dan ook opgeblazen! Als er wordt overgestapt op het Paleo-dieet wat veel lager is in snelle koolhydraten zal het lichaam al het extra vocht afdrijven. Je zult merken dat je veel vaker naar het toilet moet.

Griepachtige klachten verminderen

Een nadeel hiervan is dat er naast het vocht veel natrium wordt uitgescheiden. Natrium is een belangrijk elektrolyt in het lichaam. Het zorgt voor de vochtbalans van je lichaam, regelt je bloeddruk en de prikkeloverdracht in spier- en zenuwcellen. Als hier een tekort van ontstaat kun je last krijgen van “griepachtige” klachten. Meestal duren deze niet langer dan een aantal dagen. Om de klachten te verminderen zijn er zeker een aantal dingen die je kunt doen;

Tip 1: Water en zout.

Drink iedere ochtend een groot glas water met een snufje Zee- of Himalaya zout. Dit kan het natrium tekort aanvullen.

Tip 2: Kokoswater.

Kokoswater is rijk aan elektrolyten. Het wordt ook vaak als sportdrank gebruikt om de vochtbalans te herstellen en stimuleert bovendien de vetverbranding. 2 vliegen in 1 klap dus!

Tip 3: Bouillon.

Een goede bouillon getrokken uit botten is ook een goede manier om het natriumtekort aan te vullen. Het bevat mineralen en helpt ook bij de spijsvertering.
(klik op de foto voor een recept)runderbouillon

 

Koolhydraatverbranding naar vetverbranding

Een andere oorzaak kan zijn dat je lichaam moeite heeft met de omschakeling van koolhydraatverbranding naar vetverbranding.

Een mens hoort makkelijk te kunnen switchen tussen koolhydraat en vetverbranding. Zo kan het lichaam in tijden van overvloed koolhydraten verbranden en het overschot opslaan als vet, om vervolgens in schaarse tijden deze vetreserves weer te verbranden en te gebruiken als energie.
Dit is de zogenaamde metabole flexibiliteit. Als voor een langere tijd koolhydraten de belangrijkste bron van energie uit de voeding is, verliest je lichaam deze flexibiliteit.

Je lichaam geeft de voorkeur aan het verbranden van koolhydraten.

Je lichaam geeft namelijk de voorkeur aan het verbranden van koolhydraten. Dat komt omdat dit de snelste manier is om aan energie te komen. Als deze koolhydraten constant aanwezig zijn zal het lichaam niet  snel overgaan op vetverbranding. Dit gebeurd pas als de opgeslagen glucosevoorraad in de spieren is opgebruikt. Je kunt jezelf tijdens deze overgang uitgeput voelen en merken dat sporten ook minder gaat. De vet verbranding vindt plaats in de energiefabriekjes (mitochondriën) van de cellen. Voor dit proces is ook zuurstof nodig. Dit betekend dat hoe meer mitochondriën en zuurstof er aanwezig is in de cellen hoe beter de vetverbranding zal verlopen. Om dit proces te stimuleren zou je de volgende dingen kunnen doen;

Tip 1: Nuchter bewegen.

In de oertijd moest de mens als hij honger had ook eerst bewegen (jagen, verzamelen) voordat hij kon eten. Nuchter bewegen stimuleert de vetverbranding, stabiliseert je bloedsuikerspiegel en verbeterd je concentratievermogen. Dit heb je allemaal nodig om met succes op zoek te gaan naar voedsel. Een goede wandeling zorgt al voor aanmaak van nieuwe mitochondriën. Dus lopend naar de supermarkt voor de boodschappen in plaats van met de auto of s’ochtends de hond uitlaten voor je gaat ontbijten zijn simpele dingen die je kunt doen om het vetverbrandingsproces te versnellen.

Tip 2: Intermittend fasting.

Probeer het aantal maaltijden dat je eet te beperken tot 3 per dag (dus ook geen tussendoortjes!). Je kunt ook de maaltijd zo lang mogelijk proberen uit te stellen of zelfs over slaan. Zo simuleer je net als in de oertijd overvloed en schaarste aan voedsel. Hierdoor train je jouw metabole flexibiliteit.

Het belangrijkste is natuurlijk om naar je lichaam te luisteren. Rome is immers ook niet in 1 dag gebouwd! Misschien heeft jouw lichaam iets langer de tijd nodig om zich aan te passen. Het kan wel een aantal weken duren voordat je lichaam gewend is aan jouw nieuwe levensstijl.

Als je na een aantal weken nog steeds klachten ervaart  kan dit ook liggen aan een aantal andere factoren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je immuunsysteem constant actief is, er een tekort is aan een bepaald(-e) nutriënt(-en) of dat er een ander fysiologisch proces in het lichaam niet goed verloopt. Neem in dit geval contact op met een deskundige.

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest