Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Vergeten Paleo Groenten Super Voedzame Koolhydraten

Ik krijg via de klantenservice regelmatig de vraag of je niet enorme trek hebt met Paleo. En waar je dan precies je energie uit moet halen nu je geen koolhydraten meer eet.

Nou, het is NIET zo dat je helemaal geen koolhydraten eet. Koolhydraten zitten namelijk ook in groente en fruit. JA ook in groente! Ikzelf eet bij 1 maaltijd per dag koolhydraten in de vorm van pompoen, bakbanaan, knolselderij, pastinaak, cassave of taro. Allemaal koolhydraatbronnen die veeeel voedzamer zijn dan granen. Er bestaan nogal wat vergeten Paleo groenten die je prima bij je avondmaaltje kunt eten. Lees je mee?

Knolselderij

Knolselderij kan gegeten worden als alternatief voor aardappels. De knol is veel voedzamer dan aardappels. Knolselderij is een ondergronds groeiend gewas wat familie is van de wortel, anijs, pastinaak en peterselie. De witte knol heeft diverse medicinale eigenschappen. Knolselderij is verwant aan selderij en bleekselderij. Knolselderij is qua vitamines vooral heel hoog in K. In mineralen steekt fosfor erbovenuit. Ik persoonlijk vind knolselderij heel lekker als frietjes in de oven(op de manier van zoete aardappel of pompoen), maar je kunt er ook een lekkere puree of zelfs een soep van maken.

Pastinaak

Oorspronkelijk komt Pastinaak(lijkt op een grote wortel) uit het Middellandse zeegebied. De Romeinen en Grieken gebruikten deze wortel veel in de keuken. Toen Pastinaak in Europa terecht kwam, bleek het dat deze groentesoort veel beter groeit bij koude temperaturen. De pastinaak werd toen natuurlijk geintroduceerd in ons koude kikkerlandje. Wij Hollanders aten vooral pastinaak in het tijdperk vóór de aardappel helemaal hip werd, nou da’s al een paar jaartjes geleden inmiddels 😉 Qua voedingswaarde moet je pastinaak niet echt onderschatten. Het is een veel gezondere optie als de aardappel, juist vanwege de vezels(wat je bloedsuiker stabiel houdt), daarnaast is pastinaak laag in calorieën, en de hoogte waarde foliumzuur in pastinaak beschermt je tegen dementie, hartziekten en osteoporose. Ook zit pastinaak bomvol antioxidanten en we weten inmiddels dat dat alleen maar positief is. Let op: je kunt pastinaak NIET rauw eten!

Cassave

Cassave is ook een wortelsoort en vind z’n oorsprong in Midden-en Zuid Amerika. Hij lijkt een beetje op de aardappel, is alleen wat steviger van structuur. Cassave is zetmeelrijk, en daardoor erg voedzaam. Het welbekende tapiocameel wordt gemaakt van cassave en is een bindmiddel wat wij veel gebruiken in sauzen en stoofschotels bijvoorbeeld. Ondanks dat cassave in vergelijking met de andere groente soorten niet heel hoog is in vitaminen en mineralen heeft het natuurlijk ook wel positieve eigenschappen. Het schijnt dat cassavemeel een middel is tegen het prikkelbare darmsyndroom. Het meel van de tropische wortel zou ook goed zijn voor het zenuwgestel en het kan stress meehelpen voorkomen. Als afwisseling van je eetpatroon kan het dus helemaal geen kwaad om af en toe cassave op tafel te zetten. Let op: cassave kan NIET rauw gegeten worden. Je kunt er wel lekkere frietjes of chipjes van maken bijvoorbeeld.

Taro

De vervanger van de ouderwetse patat is min of meer gevonden. Taro! De taro is een plant uit de aronskelkfamilie (volgens wikipedia) en wordt verbouwd in Azië. Het is een wortelknol en meer info kan ik niet echt makkelijk vinden. De taro is een fijne vervanger van patatjes mocht je nachtschades slecht verdragen (zoals ik).

De bovenstaande groentesoorten zijn veelal te koop in Toko’s of misschien wel op de markt bij jou in de buurt. Woon je in de stad dan moet het helemaal geen probleem zijn om deze vergeten groenten een keer tegen te komen.

De volgende keer zal ik een blogje schrijven over koolhydraten. Want ik prijs nu zetmeelrijke groenten aan, maar hoe weet je nou hoeveel (gezonde!!) koolhydraten je gemiddeld kunt eten om een beetje op gewicht te blijven? To be continued!

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

7 reacties Plaats reactie

  1. Omdat er zo positief wordt geschreven over de gezondheid van pastinaak ben ik die gaan eten. Ik verbouw ze zelfs in m’n moestuin.
    Mitchel beveelt de pastinaak aan vanwege stabiele bloedsuikers. Ik ben diabeet dus dat past me wel. Maar hoe verhoudt dit verhaal zich tot de glycemische index van pastinaak. Die is namelijk heel hoog. 97 of zo. Dat leidt toch tot pieken in je bloedsuiker. En hoe kan het dat een groente met zo’n hoog GI wordt aanbevolen in Paleo?

    Beantwoorden
  2. Hallo,

    Ik ben op zoek naar een groente die het meeste lijkt op de structuur van een knolselderij en niet té veel afwijkt van de smaak van de knolselderij. Kunt u mij hierover informeren?

    Ik hoor graag van u.

    Beantwoorden
    • Hoi Eline,

      Bedankt voor je berichtje.

      Misschien de pastinaak? Je zou ook eens de Koolraap, knolraap en koolrabi kunnen proberen. Succes!

      Groetjes Myra Team Paleo

      Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest