Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Minder Training en toch Meer Vetverlies 7 Simpele Tips

Eerst een kleine mededeling:

Eindelijk heb ik weer tijd gevonden om een artikel te schrijven… Het is erg druk op de Foodie Headquarters – zelfs met deze warmte. Want Paleo is hot.

Afgelopen vrijdag plaatste ik een kleine video op Facebook toen we de 1500 likes hadden bereikt met de Facebook pagina en de interesse in Paleo lijkt echt te zijn aangewakkerd in Nederland. Yeahh!

Ik ben dankbaar dat ik hier onderdeel van kan / mag zijn en dat ik de mogelijkheid heb om via internet vele mensen te helpen. Maar met zoveel aandacht voor Paleo, komen ook veel vragen. Zelf krijg ik niet alle vragen meer in mijn eentje weggewerkt. 😉

Het is teveel. Dus al snel werd duidelijk dat ik een extra Paleo-enthousiast moest aantrekken om alle vragen van een goed antwoord te voorzien.

En dat hebben we gedaan. We hebben Ramon aangenomen. Hij kent “de Paleo Revolutie” van binnen en van buiten, en zal samen met mij alle vragen gaan beantwoorden die we binnen krijgen. Geef hem een warm welkom door een leuke reactie achter te laten op dit artikel.

Lopen in het bos

Gisteren liep ik in de ochtend in het bos, en kwam ik een man tegen met behoorlijk wat overgewicht. We raakten aan de praat. In het verleden bleek hij een professioneel wielrenner te zijn geweest.

Toch heeft hij altijd last gehad van zijn gewicht vertelde hij me. Als het wielrenseizoen was afgelopen kwam hij standaard 10 ~ 15 kg aan. En toen hij helemaal stopte groeide hij dicht. Nu sportte hij elke dag tussen de twee en drie uur om zijn gewicht naar beneden te krijgen.

Heel zijn leven doet deze man eigenlijk al cardio. Ik vertelde hem over Paleo en over de juiste manier van sporten. Veel mensen realiseren zich niet dat training en cardio een enorme stress voor het lichaam is.

Het autonome zenuwstelsel 1 weet het verschil niet tussen een boete voor te snel rijden, een slechte nacht slaap of een uur op de airwalker in de sportschool. Als je lichaam teveel stress moet verwerken dan gaan andere functies zoals spijsvertering, vet verbranding, spiergroei en immuniteit voor ziektes op een laag pitje.

Je zenuwstelsel, aangewakkerd door stress, neemt je lichaam over en gebruikt al je energie om te overleven en te ontsnappen “aan de beer” die je achterna zit.

Ons Westerse dieet plus te weinig slaap, een flinke to-do lijst en een dikke dosis cardio oefeningen zorgt voor een prima conditie binnen je lichaam om vet vast te houden.

Als je vet wilt verliezen dan moet je ervoor zorgen dat je aan je lichaam laat zien dat het veilig is om het extra vet te verliezen. Dit doe je door het juiste voedingspatroon te volgen zoals beschreven in de Paleo Revolutie en door te trainen op een slimme manier.

1. Train Minder

Experts raden aan om 2 tot 3 keer per week 20 minuten intensieve training te volgen.

Daarmee bedoelen ze sprints in de buitenlucht (of op een loopmachine) voor 30 seconden vol, om vervolgens weer één of twee minuten rustig te lopen, en dit een aantal keer te herhalen. Voor meer details over deze manier van trainen kun je deze video bekijken 2. Deze manier geeft je spijsvertering een boost door de afgifte van groeihormoon die voor vetverbranding zorgt en ouderdom tegen gaat. Wil je er liever uitzien als een sprinter of een marathon loper?

 

sprintvsmarathon

2. Doe Oefeningen met je eigen Lichaamsgewicht

Heb je geen lidmaatschap van de plaatselijke sportschool? Geen probleem. Doe push-ups, jumping jacks, pull ups, planks, squats, lunges etc. Je kunt touwtje springen, traplopen of burpees doen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Je hebt geen speciale dingen nodig om lekker te kunnen sporten, en ook dat nieuwe gympakje, of die nieuwe schoenen helpen niet perse bij het resultaat. Kom van de bank af en beweeg!

3. Adem in Adem uit

Doe wat yoga, stretch of mediteer tenminste 10 minuten per dag. Dit activeert je zenuwstelsel op de juiste manier en zorgt voor een betere hormoonbalans en meer vetverlies. Een diepe ademhaling zorgt voor energie in je cellen en zal je scherper en meer helder in je hoofd maken.

4. Loop Rustig

Neem de tijd om eens rustig buiten te lopen, en te genieten van het weer en de zon (als hij er in Nederland is). Ik loop gemiddeld 4 a 5 keer per week een uurtje in de ochtend in het bos. Het is allemaal niet moeilijk, maar je moet het wel blijven doen.

De laatste jaren ben ik hiken in de natuur zelfs leuk gaan vinden.

Schermafbeelding 2013-07-18 om 13.25.34

5. Leg je Focus op Grote Spiergroepen

Als je in de sportschool traint, ga dan geen 30 minuten aan je biceps lopen werken. Gebruik je tijd goed, en focus je op de grote spiergroepen met oefeningen als squats, dead lifts, dips, pull ups, push ups, shoulder presses en rows. Deze oefeningen spreken namelijk zowel de grote als de kleine spiergroepen aan.

6. Crunches

Buikspieroefeningen zijn slecht voor je ruggengraat, en zorgen daarnaast ook niet voor een platte gespierde buik. In plaats daarvan zou ik persoonlijk planks doen.

7. Doe iets Nieuws

Je lichaam went erg snel aan oefeningen. Als je elke dag dezelfde oefeningen doet dan zul op een gegeven moment op een plateau komen waarbij je niet meer verder komt. Probeer of de oefeningen zwaarder te maken, of andere oefeningen te doen.

Hoe ik dit alles in het vat zou gieten? Ik zou twee dagen trainen met gewichten in de sportschool, twee dagen sprints trekken in het bos. En de andere dagen zou ik mijn focus leggen op rustig in het bos wandelen, wat yoga en stretchoefeningen. Elke dag doe ik wat ademhalingstechnieken, en probeer ik mijn stress onder controle te houden.

Hoe train jij?

Laat het ons weten door een reactie achter te laten op dit artikel, en maak direct even van de gelegenheid gebruik om Ramon gedag te zeggen. 😉

Media / Wetenschappelijke studies:

  1. http://nl.wikipedia.org/wiki/Autonoom_zenuwstelsel
  2. http://www.youtube.com/watch?v=_NmNS75w9hI

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

14 reacties Plaats reactie

  1. Ik doe 2 keer per week bootcamp. we trainen eigen lichaamsgewicht. Oefeningen die we doen zijn ook wat je hierboven hebt aangegeven namelijk;
    squats, dead lifts, dips, pull ups, push ups, shoulder presses en rows planks ect.

    Ik vind het trouwen ook een goeie tip van je bij 6. crunches (Buikspieroefeningen zijn slecht voor je ruggengraat, en zorgen daarnaast ook niet voor een platte gespierde buik. In plaats daarvan zou ik persoonlijk planks doen.)

    Ik heb nu ramadan, en na de ramadan wil ik gaan starten aan de Paleo dieet. mijn trainer van bootcamp die heeft me Paleo dieet aangeraden en hij gaat me dr ook bij helpen.

    Beantwoorden
  2. Ik trainde 1x per week cardio and 1x per week of body balance of Xco maar ben al een week of 6 door mijn rug heen dus bij de fysio and krijg nu de dry needling behandling. Wat wij (mijn man en ik) nu wel veel doen is 10-15 km lopen op een zondag en dan een deel van een route lopen – op dit moment de waterlinie route.
    Ik hoef niet echt veel af te vallen misschien 2 kilo maar het is voor mij een deel van mijn therapie. Mijn chiropractor raden het mij aan om deze of anders een anti ontstekings dieet te volgen.
    Dus bij deze ga ik er voor.
    Ik ga er van uit dat indien Ramon mij perfect kan helpen.

    Beantwoorden
    • Vasten is een interessant iets, en het schijnt echt goed te zijn voor je hormoonhuishouding. Het fijne weet ik er nog niet van, maar ik ben me een beetje aan het inlezen.

      Succes in ieder geval!

      Beantwoorden
  3. Ik die fit20 1x 20 minuten per week 1 op 1 met een trainer. Goed vol te houden en principes liggen in het verlengde van Paleo. Je krijgt er veel energie van en wordt er erg sterk van aangezien je grote spiergroepen iedere week tot spierfalen gepushed worden en je spieren steeds groter worden. Manier van trainen is ook heel anders dan fitness op de sportschool. Dit is 20 minuten high intensity op grote spiergroepen.

    Beantwoorden
  4. Hoi, leuke tips. Ik ben zelf nu ruim twee jaar bezig met paleo en ik voel me daar heerlijk bij.
    Trainen doe ik op de manier die je boven beschrijft en altijd korte sessies. Hiken hebben laatst gedaan door de west Highland Way te lopen en dan voel je je lijf sterker en fitter worden. Bovendien is het heerlijk en leuk om in de natuur bezig te zijn. Ik hoop dat ik nog veel hikes mag gaan maken.

    Welkom Ramon en veel plezier!

    Beantwoorden
  5. Hoi Mitch,
    ik heb je mailtje gekregen en ben er in gedoken …veel te lezen op zich doe ik dat niet graag maar …. het had mijn aandacht zelf ben ik ook met gezongheid bezig op gebied van stamcel technologie en telemore …

    Het spreekt mij allemaal wel aan ..ook het affiliate program. ik doe al best veel online…Tan marketing ….

    Ik loop wat vast in mijn kennis ofte wel te weinig kennis qau autoresponder en opstellen van de mailing, hoewel ik dat miss wel via TAN kan doen

    Betreft het paleo…op zich wil ik afvallen moet ik ook echt afvallen,ik heb erg last van mijn gewrichten mogelijk reuma…of zelfs wel fibromialgy…ik zit veel achter de pc , eigelijk wil ik dat gaan verminderen en afvallen en erbij sporten .. wat raad jij mij aan …..groet Anneke

    Beantwoorden
  6. Hoi Mitch en Ramon,

    Ik heb een andere vraag.

    Ik ben nu 2 maanden bezig met Paleo en het bevalt mij prima. Ik ben 6 kilo kwijt en wordt langzaam aan behoorlijk fitter.

    Er is wel een ander probleempje.

    ik was vorige week bij mijn reuma specialist en die zag een verandering in mijn eiwitgehalte in mijn bloed. De waarde was nu 4.2 en zij wil dat eigenlijk, door mijn jicht, onder de 3,6 hebben.

    Met andere woorden, kan een verhoogde eiwitgehalte in je bloed kwaad? Ik voel mij oké en zou graag doorgaan met Paleo….

    Gr.
    Kees.

    Beantwoorden
  7. Hallo Mitch en Ramon,

    Kwam op jullie site via Crossfit Amersfoort maar volg het Paleo dieet 50%.
    Hoewel ik zelf veel sport, zaalvoetbal,mountainbike en wat hardlopen deed miste ik iets om een beter getraind lichaam te krijgen. Door internet kwam ik in aanraking met bootcamp en startte voor mezelf, later startte een bootcampclubje bij ons in de buurt.
    Doe zelf bootcamp 2 x in de week en train daarnaast volgens Maxworkout .com welke gebaseerd is op ook inderdaad max 30 minuten trainen.Vooral interval geeft een boost aan je conditie. Nu na inmiddels 1.5 jaar intensief trainen ben ik van ca 82 kg naar 76 kg gegaan en ook kunnen stoppen met een bloeddruk medicatie welke ik al sinds 2004 gebruikte. Ben net 53 jaar en voel me beter dan 10 jaar terug.
    Inmiddels nu redelijk afgetraind. Nu heb ik alleen de vraag moet ik bij 4 dagen intensief trainen extra supplementen innemen zodat mijn spieren beter herstellen en wat zou ik dan kunnen gebruiken. Alvast bedankt John

    Beantwoorden
  8. Hee hallo Ramon,
    Wat ontzettend leuk om je hier op deze site te zien. Geweldig wat jullie doen en ook super om te zien dat Noortje er zo goed en slank uitziet. Ik heb de volgende vraag, medjoul dadels en vijgen en ongezwavelde abrikozen mag dat tijdens paleo in combinatie met een handje ongebrande noten?
    Ik hoor graag van jullie.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest