Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

5 Tekenen dat Koolhydraatarm Paleo Niets Voor Jou Is En Hoe Je Hier Wat Aan Kunt Doen

Koolhydraatarm en Paleo worden vaak in 1 adem genoemd. Ik snap het wel: Paleo schrapt alle granen en daarmee ook de belangrijkste bron van koolhydraten in de schijf van vijf. Paleo bevat dus zéker minder koolhydraten dan de schijf van vijf. Maar is het ook koolhydraatarm? Niet noodzakelijk!

En daar zit dan ook vaak het probleem, veel mensen die starten met Paleo willen ook hun koolhydraten beperken, meer dan dat noodzakelijk is. Dat doen ze door fruit te schrappen, en ook natuurlijke suikers zoals honing en zetmeelrijke groenten zoals (zoete) aardappelen, pompoen, pastinaak en soms zelfs wortelen!

Ik snap dat wel hoor – koolhydraatarm en Paleo zijn vaak de succesformule voor snel gewichtsverlies. Tenminste voor sommige mensen. Bij anderen, vooral vrouwen, loopt dat sneller fout. Eet jij ook koolhydraatarm Paleo, maar bekom je niet de gewenste resultaten? Vandaag leg ik je uit hoe dat komt!

  1. Koolhydraten nodig tijdens paleo

Bij sommige personen geeft een koolhydraatarm dieet het lichaam heel veel stress, wat ervoor zorgt dat de celverbrandende cellen minder efficiënt kunnen werken. Zelfs een kleine hoeveelheid extra koolhydraten kan de stress binnenin verlichten zodat het proces weer vlotter gaat werken en je opnieuw begint af te vallen.

  1. Je bent heel snel moe

Als je bij het opstaan al moe bent, amper twee trappen kan doen zonder buiten adem te zijn, of aan het einde van de dag altijd doodop bent, dan heb je misschien meer koolhydraten nodig. Koolhydraten zijn de primaire brandstof voor je lichaam. Zoals je hier al eerder kon lezen, kan je lichaam deze ook zelf aanmaken, maar niet elk lichaam is daar even goed in…

  1. Je sportprestaties verbeteren er niet op

Koolhydraten worden opgeslagen in de spieren als glycogeen wat door je lichaam verbrandt wordt als je sport. Dat is meteen ook de reden waarom atleten vaak zo’n groot bord pasta naar binnen spelen voor een grote wedstrijd: ze willen hun spieren extra voeding geven.

Als je vaak sport, is het dus een goed idee om de glycogeen voorraden in je lichaam wat op peil te houden, zodat je prestaties verbeteren. Zo kan je extra koolhydraten eten na een zware training of je dagelijkse inname verhogen.

sporten

  1. Je hebt altijd koud

Dit heeft te maken met schildklierproblemen waar koolhydraten een grote invloed op hebben. Zowel te weinig als te veel koolhydraten liggen erg moeilijk, en de schildklier is vaak een stuk gevoeliger over dit evenwicht bij vrouwen.

  1. Je stoelgang is onregelmatig

De darmflora in je verteringsstelsel hebben nood aan verschillende types vezels om je spijsvertering vlot te doen werken, voldoende koolhydraten zijn daarbij dus essentieel.

Hoeveel meer koolhydraten?

OK, misschien heb je nu de conclusie getrokken dat je meer koolhydraten moet nemen. Maar hoeveel meer? Moeilijk te zeggen: elke persoon is een beetje anders. Ga niet ineens je inname verdubbelen maar verhoog je inname stapsgewijs en kijk naar je symptomen. Je lichaam is superslim en zal je gewoon zelf vertellen wanneer het genoeg is – als jij tenminste écht gaat luisteren 🙂

En een kleine disclaimer: elk van die symptomen kan ook een andere oorzaak hebben. Maar als je erg weinig koolhydraten eet (pakweg minder dan 50 gram per dag), dan is dit natuurlijk een erg makkelijke oplossing die je kan bekijken voor je het verder gaat zoeken. Helpt het niet om meer koolhydraten te gaan eten, overweeg dan ook eens om een bloedonderzoek te doen, misschien heb je een vitamine- of mineraaltekort.

Welke koolhydraten?

Ga nu niet meteen naar de pasta en boterhammen grijpen! Ook binnen het paleo dieet kan je heel wat geschikte koolhydraatbronnen vinden. Denk aan zetmeelrijke groenten zoals pompoenen, (zoete) aardappelen, rode biet, pastinaak, … En ook alle fruit is natuurlijk prima, mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar bananen in de winter maar kiwi’s en rood fruit in de zomer, maar vind vooral je eigen favorieten.

Als je het goed verdraagt, dan zijn kleine porties rijst, boekweit en quinoa ook handig, hoewel niet helemaal Paleoproof natuurlijk.

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

1 reactie Plaats reactie

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest