Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Hoe Zorg Ik dat Mijn Kinderen Gezondere Keuzes Maken? Geef het Goede Voorbeeld

In Nederland neemt het aantal kinderen met overgewicht steeds verder toe.

Marketingmachines zijn volop gericht op jongeren met de vetste games, energydrinks en snacks. Ouders zijn drukker dan druk. Zou er een verband zijn? En wat kan jij doen als ouder om dit tij te keren?

Toen ik vijftien was, werden er in onze school abri’s (reclameborden) opgehangen. Een bepaald frisdrankmerk maakte hier volop gebruik van. Echter na een paar weken waren deze posters ineens verdwenen. In zijn Nieuwjaarsspeech vertelde de conrector dat hij het als “niet positief ervoer” dat er reclame voor frisdrank werd gemaakt op school. Mooi, zou je denken… Nog geen jaar later kwam het eerste frisdrankautomaat in de kantine en konden we daarnaast kiezen voor roze koeken, stroopwafels, aangemaakte soepjes en… o, ja, een melige appel.

Koken met je kinderenDe laatste jaren zie ik op scholen gelukkig steeds betere initiatieven ontstaan om kinderen te helpen bewustere keuzes te maken en meer te bewegen. Dat het nog beter kan, laat ik in deze blog even buiten beschouwing. Want, leuk die school, maar kinderen nemen als grootste voorbeeld nog altijd hun ouders. Gezinnen zijn druk en nemen vaak niet de tijd voor gezonde maaltijden. En denk je als ouder nog steeds dat een plak peperkoek ‘een gezonde keuze’ is of Vitamine water vast goed is voor de weerstand, wat zal je kind dan denken?

Het goede voorbeeld, ook als het bewegen betreft

Goed voorbeeld doet goed volgen. Als je je als ouder meer verdiept in wat je eet, de tijd gaat nemen om weer echt zelf te koken en je bevindingen bespreekbaar maakt met je kinderen, draagt dit allemaal bij hun gezondheid én keuzes. En dit is niet alleen het geval wat eten betreft. Overgewicht, lichamelijke, maar ook geestelijke klachten of vermoeidheid bij kinderen kunnen voortkomen uit te weinig lichamelijke activiteit. Een kind dat van huis uit niet actief is en hier geen voorbeeld in krijgt, zal echter vanuit zichzelf niet zo snel actief worden. Ook hier heb je als ouder een voorbeeldfunctie.

Maak bewegen leuk en geen verplichting

Wil je je kinderen meer aan het bewegen krijgen, kijk dan wat ze leuk vinden. Laat ze klimmen, klauteren, springen, kruipen. Focus niet te veel op het moeten beoefenen van een sport. Veel belangrijker is dat ze dagelijks actief zijn met wat ze leuk vinden. Zeker kinderen met overgewicht missen vaak coördinatie of vaardigheden om goed te presteren in sporten. Door ze dan tot een sport te dwingen, kan ze eerder demotiveren dan motiveren.

Ga samen een uitdaging aanZijn je kinderen al wat ouder, dan kan het motiveren om samen een uitdaging aan te gaan en hier naartoe te trainen. Zelf doe ik regelmatig aan survivalruns en obstacle-runs. Ik vind het altijd geweldig om te zien dat er ouders met hun kinderen hier aan deelnemen. Ze helpen elkaar, hebben lol en vieren nadien het behaalde succes.

Ben jij een ouder? Probeer te doen wat je kunt om een je kinderen aan te moedigen tot een gezonde levensstijl. Dat is niet altijd eenvoudig, maar met kleine stapjes tegelijk, wel mogelijk. Forceer niet onnodig, maak het leuk, betrek je kinderen bij het koken en laat ze meedenken met leuke activiteiten om samen te ondernemen.

Wat doe jij om je kinderen te betrekken in een bewuste en actieve levensstijl?

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

1 reactie Plaats reactie

  1. Sinds ik zelf overgestapt ben op een Paleo leefstijl (veel bewegen, gezonde vetten, groenten, en beperkt in suiker, fruit, gluten), zijn er veel leuke discussies thuis met mijn kinderen (twee jongens van 12 en 14). Het feit dat met deze Paleo leefstijl nogal flink afwijkt van de ‘normale’ ideeën over wat gezond is, brengt gewoon veel gesprekstof mee.

    Mijn methode is om kinderen zelf bewust te maken dat bewegen en voeding voor een groot deel je gezondheid bepaalt, en veel kennis over te dragen tijdens die discussies: Wat zit er in kant-en klaar eten? Waarom eet ik zelf zo veel mogelijk zelf bereid voedsel? Wat doet een overdosis suiker met je lijf? Welke gevolgen hebben overmatige intake van koolhydraten met je? Waarom wordt je niet dik van veel goede vetten eten? Wat doet bewegen en sporten met je lijf?

    Langzaam zie ik mijn kinderen (en mijn partner) als vanzelf ideeën en keuzes overnemen. Ik dring ze niets op maar stel wel vragen als ze keuzes maken voor slecht eten en bankhangen. Uiteindelijk moeten mijn kinderen zelfstandig hun keuzes kunnen maken, en nu al ben ik er meestal niet bij als ze op school de kantine induiken, of thuis de kast of de koelkast ingaan.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!