Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Vitamine D Tekort? 12 Kwaaltjes Waar Je Last Van Kunt Krijgen

Naast het feit dat goede voeding echt heel veel voor je gezondheid kan betekenen, heb je op sommigen dingen wat minder invloed. Verschijnselen en kwaaltjes waarvan je ze misschien niet weet te verklaren. Vitamine D tekort is 1 van die tekorten waar je flink last van kunt hebben. Dit zijn de feiten:

  • Zwakke spieren, botten en tanden: heb je hier last van dan zou je weleens een tekort aan vitamine D kunnen hebben.
  • Neerslachtigheid: onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen die een tekort aan vitamine D hebben, zich vaak neerslachtig voelen en wisselende stemmingen hebben.
  • Mensen die last hebben van chronische pijn, duidt ook op een vitamine D tekort.
  • Tandvleesproblemen: heb je vaak last van zwellingen, pijnlijke tanden en/of bloedend tandvlees? Vitamine D!
  • Vitamine D is heel belangrijk voor je hart. Heb je hier een tekort aan dan kan je bloeddruk stijgen.
  • Slapeloosheid: voel je je vaak moe en futloos, en heb je slaapproblemen? Dit probleem kan zomaar opgelost zijn door wat vitamine D aan je leven toe te voegen šŸ™‚
  • Vitamine D is heel belangrijk voor de productie van serotonine, wat zorgt voor een gelukkig gevoel. Heb je een tekort hieraan dan produceert je lichaam dus ook minder happy feelings en kun je heel erg last hebben van stemmingswisselingen. Verklaart gelijk waarom heel veel mensen in de zomer een stuk vrolijker en opgewekter zijn.:-)
  • Studies hebben aangetoond dat sporters op hoog niveau aanzienlijk minder presteren(minder uithoudingsvermogen) wanneer zij een tekort aan vitamine D hebben.
  • Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine, die zich opslaat in je vetcellen. Mensen met obesitas hebben dus meer vitamine D nodig.
  • Last van chronische darmproblemen? Ook daar kan een tekort aan vitamine D een aandeel in hebben.
  • Heb je altijd zweet op je voorhoofd? Dat is een heel duidelijk signaal in een vroeg stadium dat je wel wat meer zonlicht kunt gebruiken
  • Last van vele soorten allergieen? Een onderzoek onder 6000 mensen heeft aangetoond dat mensen met een te lage vitamine D voorraad veel gevoeliger zijn in het creĆ«ren van allergieĆ«n.

Wat kun je eraan doen? Heel simpel. Meer zonlicht. Je vangt pas vitamine D wanneer je onbeschermd zont (dus zonder je in te smeren) Dit kan absoluut niet de hele dag, dus beperk het tot 15 tot 20 minuten.
Als advies word gegeven elke dag tussen 11 en 3 minimaal een kwartier tot een half uur buiten te zijn. Wat er meestal niet bij vermeld word is dat in Nederland ongeveer de helft van het jaar de zon niet of nauwelijks schijnt waardoor je die vitamine wel kunt vergeten. Dan kun je het volgende doen:

Vitamine D in voedingsmiddelen:

  • Zalm/makreel/paling
  • Sardientjes
  • Eigeel
  • Garnalen

Je kunt ook capsules slikken. Belangrijk: wanneer je extra vitamine toevoegt (dmv zon, capsules of bepaalde voeding), let dan ook op je inname van vitamine K(voor goede bloedstolling en sterke botten) want dat staat daarmee in verband.

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

1 reactie Plaats reactie

  1. Vitamine D kan zo veel voor je lichaam doen. Ik gebruik een megadosering en heb meer energie, geen spierkramp meer en ik kan voor het eerst in jaren mijn lichaam warm houden. Na een vastgesteld tekort heb ik lange tijd 10.000 IE geslikt, maar nu ik nĆ³g veel meer neem (via apotheek), merk ik pas echt verschil. De combinatie met vitamine K2 is inderdaad belangrijk, dat wordt vaak vergeten.
    Misschien interessant om te lezen: Vitamin D3 miracle van Jeff T Bowles. Heel Amerikaans geschreven, maar het geeft weer wat een verschil deze vitamine/dit hormoon kan maken.

    Ps. Het werkt bij mij ook tegen menstruatiekramp ?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest