Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Maakt slaapgebrek je dik? En hoe belangrijk is slaap

Hoeveel slaap heb jij afgelopen nacht gehad? De kans is groot dat je niet zoveel hebt gehad als je eigenlijk nodig hebt.

Misschien denk je dat het enige gevolg hiervan is dat je je vandaag een beetje chagrijnig en moe voelt, maar als je wat meer weegt dan je zou willen, dan zou je slaapgebrek ook verantwoordelijk kunnen zijn voor de buik die je probeert kwijt te raken. Hoewel een slecht dieet en gebrek aan beweging de verdachten zijn die normaal gesproken worden genoemd als het gaat om een teveel aan lichaamsgewicht, kan ook een gebrekkige nachtrust een belangrijke rol spelen.

Het is makkelijk de rol die slaap in ons leven speelt te onderschatten, maar dat zouden we niet moeten doen; tenslotte brengen we een derde van onze levens slapend door, wat betekent dat slaap behoorlijk belangrijk is.

Gelukkig hoeven we op dit vlak nergens naar te raden – onderzoek toont onomstotelijk aan dat slaap een belangrijke bepalende factor is voor onze gezondheid. Daarnaast speelt slaap, hoe onwaarschijnlijk het misschien ook klinkt, eveneens een grote rol in hoeveel we wegen.

Waarom slaap belangrijk is

Als je ’s nachts slaapt, is je lichaam druk doende zichzelf te herstellen van alles waar je het overdag aan hebt blootgesteld. Misschien denk je dat je sterker wordt tijdens je work-out, maar in werkelijkheid word je sterker als je slaapt, aangezien op dat moment je groeihormonen toenemen.slapen

Terwijl dit groeihormoon verondersteld wordt toe te nemen terwijl je slaapt, zou er tegelijkertijd een ander hormoon minder moeten worden vanwege de ‘corticotropine-releasing factor’. Dat is kort gezegd een boodschap van je hersenen die je adrenalineklieren vertelt rustig aan te doen zodat jij kunt ontspannen en kunt gaan slapen.

Het is ook in onze slaap dat we nieuwe kennis opslaan en nieuwe neurale verbindingen vormen. Als je overdag dingen leert, dan wordt veel daarvan geconsolideerd tijdens je slaap.

Helaas betekent het hoge levenstempo van het moderne leven dat we veel minder slaap krijgen dan vroeger. De ‘National Institutes of Health’ (NIH) bevelen zeven tot negen uur slaap per nacht aan en geven aan dat minder slaap geassocieerd wordt met een groot aantal gezondheidsproblemen. Jammer genoeg melden deze instituten ook dat een derde van de Amerikanen minder slaap krijgt dan het aanbevolen minimum van zeven uur per nacht.

Er zijn twee andere belangrijke hormonen die beïnvloed worden door het begin van je slaap:

  • melatonine, het ‘slaaphormoon’
  • cortisol, het ‘stresshormoon’

Als de nacht aanbreekt en je gaat slapen, neemt de melatonine toe, terwijl de cortisol afneemt. ’s Ochtends is het precies andersom. Wij mensen zitten al zo in elkaar vanaf het moment dat we bestaan. Tot laat in de avond of nacht achter de computer of tv zitten kan deze kwetsbare cyclus echter verstoren, met als gevolg dat veel van ons niet langer de hoeveelheid slaap krijgen die we eigenlijk nodig hebben. In feite meldt het eerder genoemde NIH dat vijftig tot zeventig miljoen Amerikanen lijden aan slaapstoornissen of slapeloosheid.

Wat dit betekent is dat veel van ons niet genoeg slaap krijgen en dat we worstelen met gezondheidsproblemen die misschien eenvoudig aangepakt zouden kunnen worden door meer te slapen. Gewichtstoename is een van deze problemen.

Hoe slaap je gewicht beïnvloedt

Slaap is erg belangrijk voor de regulatie van je hormonen. Als je niet voldoende slaapt, gaat het heel snel mis met deze cruciale hormonen en dan kan gewichtstoename snel volgen. Een voorbeeld:

  • Groeihormonen helpen de vetverbranding en houden je spiermassa in stand.
  • Een overmaat aan cortisol is een belangrijke voorspellende factor als het gaat om de ontwikkeling van diepliggend vet of buikvet.
  • De hormonen leptine en ghreline zijn verantwoordelijk voor het activeren of afremmen van honger; als ze in de war zijn, bestaat de kans dat je meer gaat eten.

Dit nieuws bezorgt de meeste mensen een schok. Het betekent ook dat het, als je gezond eet en regelmatig traint zonder ook maar enig gewichtsverlies van betekenis, misschien tijd wordt om je slaappatroon eens nader te bekijken. Het klinkt misschien raar, maar kwaliteitsslaap zou wel eens precies kunnen zijn wat je nodig hebt om die vervelende pondjes kwijt te raken!

Hoe je zorgt voor een betere nachtrust

Er zijn twee belangrijke tips die ik deel met iedereen die graag beter wil slapen. Onderschat dit advies alsjeblieft niet; het is simpel, maar tegelijkertijd erg effectief.

Tip 1: Slaap in een volledig donkere slaapkamer. Melatonine, het ‘slaaphormoon’, wordt geactiveerd door het donker. Als je met je gordijnen open slaapt, kan het dus zijn dat de buitenlamp van je buren de kwaliteit van je slaap beïnvloedt. Zelfs het schijnsel van je eigen nachtlampje of wekker kan effect hebben. Verban, om dit tegen te gaan, alle lichtbronnen uit je slaapkamer en investeer in donkere gordijnen. Idealiter wil je je slaapkamer eruit laten zien als een koude, donkere grot; dit zal je helpen om je beste nachtrust ooit te ervaren.

klokTip 2: Ga iedere dag op dezelfde tijd naar bed en sta iedere dag op dezelfde tijd op. Ik heb geleerd om de werkzaamheid van een consequent slaapschema nooit te onderschatten. Het is een van de meest impactvolle veranderingen die ik in mijn dagelijkse patroon heb doorgevoerd, aangezien het zorgt voor een betrouwbaar biologisch ritme en een eveneens regelmatige hormonale cyclus. Het resultaat is meer rust en een grotere alertheid overdag. Je krijgt ook ‘bonuspunten’ als je gaat slapen en opstaat als het buiten donker is. Dit beveel ik iedereen aan.

Onthoud dat het vooral belangrijk is om te zorgen dat je het aanbevolen aantal uren slaap per nacht krijgt – zeven tot negen uur. Dit alleen heeft al een substantieel effect op zowel je slapende als je wakende leven. Bovendien zal het ook doorwerken in allerlei gezondheidsvoordelen, vooral in je vermogen om af te vallen.

Ik hoop dat dit artikel je heeft geholpen het belang van slaap in te zien. Als je graag meer wilt weten over hoe belangrijk slaap is, schaf dan mijn volgende boek, The All-Day Fat-Burning Diet, aan als het in december verschijnt. Je kunt het alvast reserveren door te klikken op de Afbeelding onderaan het artikel van onderstaande link.

Oorspronkelijke titel: Is Sleep Deprivation Making You Fat?
Bron: http://yurielkaim.com/is-sleep-deprivation-making-you-fat/

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!