Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Kokosmeel Met een Superhoog Percentage Voedingsvezels

Zeg je Paleo dan zeg je amandelmeel. Maar wellicht ben je allergisch voor noten, vind je amandelmeel te duur of vind je het gewoon niet zo lekker.

Dan is daar kokosmeel. Dagelijks ontvang ik vragen van mensen die willen weten of amandelmeel 1 op 1 vervangen kan worden door kokosmeel. Dit kan NIET. En dus heb ik daar even een artikeltje over geschreven.

Kokos meel wordt gemaakt van het vlees van verse kokosnoten. Het gedroogde vlees wordt geraspt en wat overblijft is een soort meel achtige textuur; kokosmeel! Het heeft een licht zoete smaak van kokos, maar is absoluut niet overheersend in recepten. Hou je niet zo van kokossmaak wees dan niet bang, je proeft er vrij weinig van!

Voedingswaarde

Kokosmeel bevat een super hoog percentage voedingsvezels (48%) en belangrijke essentiële eiwitten, dus ook goed voor de mensen die werken aan spieropbouw. Daarnaast is het koolhydraatarm, en past ‘ie dus prima in de Paleo lifestyle. Kokosmeel bevat zelfs minder koolhydraten als sommige groenten soorten. Daardoor is het ook perfect voor mensen met insulineresistentie, waaronder diabetes, omdat het niet zal leiden tot pieken in de bloedsuikerspiegel. De vetten en vezels in het meel zorgen voor een stabiele bloedsuiker, dus ook al maak je gebruik van bijvoorbeeld bananen en kokosbloesemsuiker in je recept, dan nog zal je lichaam daar amper op reageren. 

Kokosmeel is glutenvrij, ook heel erg fijn, want steeds meer mensen ondervinden last na het eten van gluten (buikpijn, krampen, diarree, opgezette buik). Voor mensen met coeliakie is het noodzakelijk gebruik te maken van amandel of kokosmeel in plaats van tarwebloem of witte bloem, omdat zij anders doodziek worden.

Kokosolie is rijk aan laurinezuur, die je lichaam omzet in monolaurine. Dit zuur heeft antivirale, antibacteriële en antiprotozoaire eigenschappen en ondersteunt het immuunsysteem. Kokosolie is ook rijk aan caprinezuur, die je beschermt tegen infecties.

Zoals je inmiddels misschien wel weet, bevorderen de middellange-keten vetzuren uit kokos (olie en meel) het metabolisme, wat zorgt voor een snellere vetverbranding. 🙂 Waar je van andere verzadigde vetten vaak aankomt (omdat ze lange-keten vetzuren bevatten) is dat bij dit meel dus het tegenovergestelde! 

Bakken met kokosmeel

Kokospannenkoekjes. Klik op de foto voor het recept.

Doordat het meel voornamelijk uit vezels bestaat, werkt het meel ook als een soort spons in bakrecepten. Dit is dan ook meteen de reden dat je bloem of meel niet 1 op 1 kunt vervangen met kokosmeel. Doe je dat wel dan krijg je 1 grote droge klonterige massa ;-).

Als algemene regel geldt (maar ik geef geen garanties) dat je maar 20% van de hoeveelheid bloem in het oorspronkelijke recept hoeft te vervangen door kokosmeel met een gelijke hoeveelheid vloeistof (dus plantaardige melk of eieren, bananen). Dit betekent dat je bij een normaal recept meestal 200/300 gram meel nodig hebt, waar je in dit geval dus maar 40-60 gram kokosmeel hoeft te gebruiken in combinatie met 3-4 eieren.

Gebruik je 100 gram kokosmeel, dan zul je merken dat je minimaal 6 eieren + een flinke hoeveelheid plantaardige melk of bananen nodig hebt om het beslag een beetje vloeibaar te houden. Als je aan de slag gaat met een recept, denk dan nooit ‘het beslag is te dun, er zit te weinig kokosmeel in’, dus ik gooi er nog maar wat bij. Kokosmeel moet zeker even een paar minuten staan, en dan absorbeert het al snel super veel vocht en is je beslag gelijk een stuk dikker. Even geduld dus!

Kokosmeel is ook handig als bindmiddel voor soepen, stoofschotels of curry’s. Hier heb je dan ook zeker maar 1 eetlepel van nodig.

Even op een rijtje:

Amandelmeel:

  • Bestaat enkel uit gezonde vetten
  • Hoog in eiwitten
  • Veel mineralen
  • Koolhydraatarm
  • Neutraal van smaak
  • Let op je porties in verband met de calorieën
  • Best prijzig

Kokosmeel:

  • Koolhydraatarm(nog armer dan amandelmeel)
  • Glutenvrij
  • Bomvol vezels(vult goed!)
  • Caloriearmer als amandelmeel
  • Bevat 8 essentiële eiwitten(goed voor de spieren!)
  • Het bakt heel lastig. Je hebt heel weinig meel nodig, en veel eieren/plantaardige melk
  • Ook klontert het beslag heel snel. Bakken met kokosmeel is een vak apart 🙂
  • Stuk goedkoper als amandelmeel

Ik hoop je zo weer een beetje wijzer gemaakt te hebben wat betreft kokosmeel! Ik ga in de keuken aan de slag, en als het lukt dan komt het receptje morgen op de Facebook 😉

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

14 reacties Plaats reactie

  1. ik dacht dat amandelmeel ook niet ideaal is wegens:
    – te veel omega6
    – lectine/fytine zuur
    – oxidatie

    ook mee matigen dus? (en inderdaad erg duur!)

    Beantwoorden
  2. Als ik in een recept voor bananenbrood het amandelmeel wil vervangen voor kokosmeel dan heb ik maar 20% van het gewicht van het amandelmeel nodig in kokosmeel?

    Beantwoorden
  3. Beste Willemijn /….,

    Nu kwam ik deze getallen tegen op een website… 21,5% koolhydraten. Dat kan dan toch nooit in het Paleo-dieet passen?
    Of zit er mogelijk veel verschil in het aantal koolhydraten per kokosmeel product?

    Voedingswaarde van Kokosmeel

    Voedingswaarde per 100g
    Energie 1313 kJ
    Energie 313 kcal
    Koolhydraten 21.5g
    waarvan suikers 15.5g
    Eiwitten 19.4g
    Vetten 16.7g
    Verzadigde vetten 15.26g
    Enkelvoudig onverzadigde vetten 0.85g
    Meervoudig onverzadigde vetten 0.14g
    Vezels 40g
    Natrium 60mg

    Beantwoorden
      • Jullie zeggen wel dat het koolhydraatarm is en dat het door amandelmeel te vervangen is maar mensen die de koolhydraten wel moeten tellen klopt dit niet. Hoe zit dit??

        Beantwoorden
        • Kokosmeel is niet 1 op 1 te vervangen door amandelmeel. Kokosmeel ”zuigt” meer, hierdoor wordt het beslag dan dikker.
          Kokosmeel is koolhydraatarm ja 🙂 het bevat zelfs minder koolhydraten als sommige groenten.

          Beantwoorden
  4. Hallo,

    Ik doe de paleo challenge en snap het niet.
    Je zegt op 100gr kokosmeel moet je al minimum 6 eieren gebruiken maar in het volgende recept is dit niet:
    http://klanten.paleo.nl/paleo-kokosbrood/
    Ik moest daar zogezegd mixen om de klonters weg te doen, maar dit is een heel dik deeg en uiteindelijk als je dit eet is dit gewoon heel droog.

    groetjes,
    Katia

    Beantwoorden
    • Hallo Katia,

      Kokosmeel zuigt zeg maar de vloeibare bestanddelen op wanneer het te lang staat. Misschien was dit het geval?
      Er zitten 5 eieren in maar ook een goede hoeveelheid kokosmelk + olie.

      Je kan het natuurlijk altijd eens proberen met meer van de melk of een ei meer. Dit heb ik zelf nooit geprobeerd, dus ik kan helaas niet aangeven hoe dit uit gaat pakken.

      Groetjes, Myra Team Paleo

      Beantwoorden
  5. Ik gebruik kokosmeel 400gr,boekweitmeel 400gr,en wat amandelmeel 200 grote.
    Gooi alles Door elkaar in een grote glazen pot.
    Maak daar mn pannenkoeken van.
    400 gram meel, 3 eieren 500 ml kokosmelk, 500ml amandelmelk ongezouten.
    Snufje zout 1 theelepel kaneel en 100 gram goibessen. Dit alles laat ik 24 uur rusten in de koelkast,bak dan in kokosolie mijn pannenkoeken.gelijk voor een paar dagen.
    Wil het ook nog proberen met gepureerde ananas.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest