Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Intermittent Fasting – Wat is het?

Intermittent Fasting Wat is het?

2014 is on fire! En ik wens je natuurlijk een fantastisch jaar toe!

In onderstaande video graag aandacht voor intermittent fasting 1 (IF) of in het Nederlands ook wel periodiek vasten genoemd.

Ik weet er zelf nog te weinig van en ben ook nog te kort bezig om er echt iets zinnigs over te zeggen, maar hou deze term in de gaten. Ik ga er in ieder geval aankomende periode mee experimenteren.

Het zou ideaal zijn voor als je bijvoorbeeld een plateau bereikt hebt waarin je met je Paleo levensstijl plus je benodigde sportprestaties toch niet van dat laatste beetje vet af kunt komen.

Wat is Intermittent Fasting?

Als je niet bekend bent met de term, fasting (vasten) is het integreren van vastmomenten binnen je levensstijl. Dit zijn dus periodes dat je niks eet. Je kunt dit dagelijks doen, of opdelen in een aantal keer per week.

Van wat ik heb gelezen heeft het vasten een positief effect op:

  • Het verlagen van de glucose en insulineniveau’s
  • Het behouden van vetvrije massa
  • Verbeterde gezondheid in de vorm van lagere bloeddruk en werkt ontstekingsremmend
  • Behoud van een sterke stofwisseling (om de twee / drie uur eten zorgt niet voor een snellere stofwisseling)

Er zijn ook andere voordelen te bedenken zoals dat je niet elke dag een “slaaf” bent van eten en dat je wellicht meer kunt genieten van je eten, omdat je écht trek hebt.

Hoe begin je met Intermittent Fasting?

De twee meest gebruikte IF opties die je tegenkomt zijn:

  • Een lange IF voor 1 á 2 keer in de week: Dit betekent dat je een lange periode van zeg 24 uur niks eet, en dit 1 of 2 keer per week herhaalt. Stop je bijvoorbeeld om 6 uur in de middag met eten, dan kun je pas weer eten de volgende dag om 6 uur in de middag. Dit betekent dus niet perse dat je altijd een hele dag overslaat.
  • Een korte dagelijkse IF: Dit kan een aantal keer per week (of elke dag). Je gebruikt een feeding window van bijvoorbeeld 6~8 uur waarin je al je maaltijden en calorieën eet om vervolgens de rest van de tijd te vasten.

Mijn voorkeur gaat uit naar de korte IF. Ik eet bijvoorbeeld mijn maaltijden om 12 uur in de middag en 7 uur in de avond, en rondom die maaltijden eet ik dus niks.

Omdat ik een echte vetverbrander ben geworden word ik ook niet wakker met een hongergevoel. Voor mij is het niet zo’n probleem om het ontbijt over te slaan. (Dat wil niet zeggen dat ik niet liever gewoon ontbijt) 🙂

Ik wil alleen kijken wat IF met mijn lichaam doet. En hoe ik erop reageer.

Wie van de Paleo-ers heeft er ervaring met intermittent fasting? Ik ben benieuwd!

Media / Wetenschappelijke studies:

  1. http://www.intermittentfasting.nl

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

9 reacties Plaats reactie

  1. Lees dat ik dat eigenlijk al doe.
    Rond 7 uur ’s avonds eet ik mijn avondeten, daarna eet ik niks meer. Tot ongeveer de volgende ochtend rond een uur of 10.
    Terwijl ik dit schrijf merk ik toch wel dat ik trek begin te krijgen 🙂

    Beantwoorden
  2. Guys,

    Ben 2 weken geleden ongeveer begonnne met IF, 16 uur vasten of meer en dan de rest alle nutrticienten nuttigen.
    Hoelang duurt het voordat je lichaam is aangepast aan dit systeem? Hongergevoel heb ik op vaste tijdstippen, geen honger na het wakker worden daar geniet ik al van.

    Is het aanpassen een kwestie van weken of maanden?

    Beantwoorden
  3. Er is nog een manier: één dag gewoon Paleo eten. De dag daarna maar één Paleo maaltijd van hooguit 400 cal. voor vrouwen en 500 cal voor mannen. Die maaltijd moet voor 25% uit eiwitten bestaan.
    Dit is heel goed vol te houden.
    Ik doe dit, behalve in het weekend. Dan eet ik dus twee dagen drie Paleo maaltijden.

    Beantwoorden
  4. Hallo,

    Ik doe sinds augustus 2014 aan Paleo en sinds oktober 2014 aan IF. Ik eet vanaf 12.00 uur tot 19.00 uur. Elke dag! Dus ’s morgens geen ontbijt en na 19.00 uur ook niets meer. Ongeveer 1x per twee weken eet ik dan wel een keer na 19.00 uur, omdat ik dan een (zakelijk) diner hebt.
    Het bevalt mij prima en ik kan op deze manier mijn eetverslaving goed onder controle houden. Het is elke dag weer een overwinning.
    Recent ben ik naar een alternatief genezer geweest en mijn darmflora is overstuur, dus de komende weken even geen Paleo om darmen weer te laten herstellen (nieren ook, ik heb een eitwitlekkage) en dan kan ik daarna het Paleo weer oppakken.

    Groetjes Belinda

    Beantwoorden
  5. Hallo ik doe al twee jaar paleo en het bevalt me goed.Alleen ja op een gegeven moment kom je op een punt dat je niet meer afvalt.Nu ik dit gelezen heb ga ik dat ook es proberen.Om 1-2 keer te vasten maar dan s,ochtend s wel goed ontbijten en dan niet eerder weer dan de volgende dag weer te gaan eten.Ben benieuwd hoe het voelt. GR

    Beantwoorden
  6. Ik doe met periodes aan korte IF: de eerste maaltijd rond 13:00u en de laatste om 18:30u. Binnen die uren eet ik alles waar ik zin in heb; gezond en gevarieerd, maar niet altijd paleo (gebruik matig volvette zuivel, peulvruchten en wel eens wat pasta of rijst). Ook gebruik ik ’s avonds voordat ik naar bed ga aardappelzetmeel.
    Wanneer ik een periode (te)veel koolhydraten eet, gaat mijn bloedsuiker met me aan de haal. Dan heb ik constant honger, een opgeblazen buik, ben ik prikkelbaar en krijg ik na 15:00u niets fatsoenlijks meer uit mijn vingers. Ook ben ik dan vaak misselijk en draaierig.
    Ik vind het lastig om een anders-dan-normaal eetstijl aan te houden in mijn dagelijks leven; paleo kost veel tijd en die salades elke dag eveneens. Vandaar dat ik zelfs na jaren nog periodes heb dat ik er even met de pet naar gooi. Maar iedere keer kom ik weer terug bij IF en soft-paleo: dat is het enige wat mijn bloedsuikerspiegel in balans kan houden en ervoor zorgt dat ik die verdomde honger en ‘babybuik’ niet steeds heb. Vooral door IF heb ik bovendien het gevoel dat ik dagen zonder eten kan, wat een heuse verademing is als je gewend bent om niet zonder eten van huis te kunnen!

    Beantwoorden
  7. Ik ben nog niet zo lang op de Paleo manier aan het eten en tot nu toe vind ik eigenlijk alles best logisch. Alleen dit punt verbaast me toch. Ik lees hier dat het helemaal niet erg is om je ontbijt over te slaan of überhaupt maaltijden over te slaan. Terwijl ik altijd geleerd heb dat je dat vooral niet moet doen omdat je lijf dan op het moment dat het dan wat binnen krijgt het vooral zou opslaan. Is dit een achterhaald theorie?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest