Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Hoe Paleo Kan Helpen Bij Bijnieruitputting 4 Praktische Tips Om Meteen Mee aan de Slag te Gaan

In dit artikel vertellen we je meer over bijnieruitputting.

Heb jij last van onderstaande symptomen? Dan geven we je meteen 5 goede tips vanuit Paleo die je meteen kunt toepassen.

Herken jij deze symptomen?

  • Je bent altijd moe, zelfs ’s morgens na een goede nacht slaap
  • Je hebt een grote energiedip na de lunch of in de late namiddag
  • Je kampt met een lage bloeddruk
  • Je hebt altijd zin in zoet
  • Je hebt moeite om te herstellen van een training
  • Telkens een verkoudheid of griep de ronde doet op kantoor, ben jij erbij
  • ’s Avonds laat krijg je nog een dosis energie waardoor je moeilijk in slaap valt
  • Je wordt regelmatig wakker rond 2 uur ’s nachts en valt dan moeilijk weer in slaap
  • Je libido is lager dan ooit (of helemaal verdwenen)
  • Je hebt moeite om je te concentreren of dingen te onthouden
  • Je hebt moeite om het gewicht boven je heupen te verliezen
  • Je kan moeilijk stress verdragen
  • Je hebt koffie nodig om ’s morgens op gang te raken
  • Je voelt je even duizelig net nadat je bent opgestaan
  • Je hebt een sterke nood aan zout
  • Je hebt het altijd koud

Dan kamp jij misschien wel met bijnieruitputting (Adrenal Fatigue in het Engels).

De bijnieren zijn amper groter dan een erwt en zitten bovenop onze nieren. Ze scheiden onder andere cortisol, adrenaline en noradrenaline uit en hebben dus een grote invloed op ons stressniveau, metabolisme, bloeddruk en ontstekingen in het lichaam.

Bijnieruitputting ontstaat wanneer je levensstijl en eetpatroon je bijnieren constant actief houden en ze zo dus uitgeput raken. Om van bijnieruitputting te genezen is het dus zaak om ze zo veel mogelijk rust te geven tot de batterijen van je bijnieren opnieuw opgeladen zijn.

Met zo’n grote variatie aan symptomen is het natuurlijk niet te verwonderen dat dit syndroom niet altijd een correcte diagnose krijgt… Als jij echter deze diagnose krijgt, of je herkent jezelf in deze lijst met symptomen, probeer dan zeker eens de volgende tips:

Eet voldoende koolhydraten

Ik weet het, Paleo heeft vaak de naam koolhydraatarm te zijn, maar dat is echt niet noodzakelijk zo. Zorg dat je voldoende fruit eet doorheen de dag (2-3 stuks, steeds in combinatie met vetten en of proteïnen) en eet ook bij je hoofdmaaltijden een portie zetmeelrijke groenten (aardappel, pompoen, pastinaak, …). (Nee dit is geen excuus om boterhammen te gaan eten natuurlijk)

Eet meer proteïne, vooral ’s morgens

Proteïnen hebben een stabiliserend effect op je bloedsuikergehalte dat vaak ontregeld is als je kampt met bijnieruitputting. Een goede start van de dag kan hierbij écht een gigantisch verschil maken. Eet dus gerust een paar eitjes, vis of vlees bij je ontbijt en hou het niet enkel bij de paleo versie van havermout of gelijkaardige ontbijtrecepten.

Eet meer dan 3 keer per dag

Meestal adviseren we om de maaltijden te beperken tot 3 keer per dag, omdat dit helpt bij afvallen, om de bloedsuiker te reguleren én om je maag en darmen wat rust te geven. Maar bij bijnieruitputting is dit dus niet zo’n goed idee, omdat je lichaam dan meer moeite heeft om je bloedsuiker stabiel te houden en ook cortisol (het stresshormoon) gaat produceren. Let wel op dat je snacks niet teveel koolhydraten bevatten maar maak er eerder kleine maaltijden van met vetten en proteïnen. Een portie nootjes zijn prima, maar je kan dus net zo goed een kleine portie van een hoofdmaaltijd eten. Zoek uit wat bij jou past!

Vermijd cafeïne en alcohol

Cafeïne verhoogt het stressniveau in je lichaam en kan je best helemaal vermijden. Afhankelijk van hoe erg je symptomen zijn, bevelen we ook aan om niet meer dan 2 tot 3 porties alcohol per week te drinken en liefst helemaal geen, zodat je lever minder belast wordt.

Pak ook de rest van je leven aan

Hoe gezond je ook eet, als je niet gezond leeft, dan ga je misschien nooit helemaal herstellen van bijnieruitputting. Daarentegen, als je gewoon Paleo eet en focust op deze lifestyletips, dan zou het best kunnen dat je ook herstelt van bijnieruitputting. Zoek uit wat werkt voor jouw lichaam en jouw leven!0o1a3895-1270-1

  • Zoek uit hoe vroeg je in bed moet kruipen om élke nacht 8 uur te slapen.
  • Als je voelt dat je overdag een dutje nodig hebt, probeer dat dan mogelijk te maken.
  • Kan je je stressniveau verminderen? Bijvoorbeeld door vaker nee te zeggen, je agenda strenger te bewaken, meer te delegeren (je kinderen kunnen ook stofzuigen en groenten snijden, en samen koken is nog eens gezellig ook 😉 )
  • Als je vaak sport (en dan denk ik vooral aan hardlopen, zware krachttraining, crossfit, …) , wees dan eerlijk met jezelf, zou het kunnen dat je sport bijdraagt aan je bijnieruitputting? Probeer eens tijdelijk niet of minder te sporten maar beweeg wel meer doorheen de dag. Experimenteer ook eens met rustigere sporten die ontspannend werken zoals yoga, zwemmen of fietsen.
  • Plan meer plezier in je dag. Wat vind jij leuk, en hoe kan je meer tijd besteden aan plezante activiteiten? Wat vond je leuk als kind, maar heb je al lang niet meer gedaan?

En niet onbelangrijk: overleg dit alles met je dokter! Misschien heeft hij of zij ook nog supplementen waar je iets aan hebt en waarmee je sneller kan herstellen.

Meer tips en informatie kan je hier vinden:

  • Ask the RD: Adrenal Fatigue 1
  • The Real Deal on Adrenal Fatigue 2
  • How to recover from Adrenal Fatigue 3
  • The definitive guide to stress, cortisol and the adrenals. 4

Media / Wetenschappelijke studies:

  1. http://chriskresser.com/ask-the-rd-adrenal-fatigue-2
  2. http://robbwolf.com/2012/04/09/real-deal-adrenal-fatigue/
  3. http://empoweredsustenance.com/adrenal-fatigue-recovery/
  4. http://www.marksdailyapple.com/cortisol/#axzz3HYIF5qn8

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

5 reacties Plaats reactie

  1. Wel Mitchel, ik ben dan één van die Belgen – die met zo’n laag cortisol gehalte zit, dat ze dringend haar voeding moet aanpassen. Hopelijk kan paleo mij terug energie geven!

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!