Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Hoe Gezond is Gedroogd Fruit De Keerzijde van Deze Snack

Een Paleo-voedingspatroon bevat onder andere vlees, groente en fruit! Je zou denken dat je gedroogd fruit dan prima als snack kunt eten. Maar is het wel zo gezond als dat het in eerste instantie doet voorkomen.

In steeds meer winkels ligt er gedroogd fruit in het schap. Bijna even vaak prijkt er een mooi ‘gezonde’ of ‘gezondere’ keus logootje op. Gedroogd fruit levert meer vezels, mineralen en dezelfde hoeveelheid vitamine B als vers fruit. Alleen heeft het ook een keerzijde.

Portiegrootte

gedroogd fruit
Gedroogd fruit, gezonde toevoeging aan je voedingsschema of toch beter van niet?

Wat veel mensen niet weten, of waar ze niet bij stilstaan, is dat gedroogd fruit veel meer calorieën en koolhydraten bevat dan vers fruit. Dit heeft met name te maken met de portiegrootte. Doe maar een verse abrikozen in een kopje. Zet er een zelfde kopje naast en vul dit met gedroogde abrikozen. Waar zitten er meer in?

Suiker

Ook de hoeveelheid suiker in gedroogd fruit is vele malen hoger dan in vers fruit, bijna het dubbele. Daarnaast is er aan sommige varianten nog suiker toegevoegd. Ook wordt gedroogd fruit vaak bewerkt met sulfiet. Iets om extra op te letten als je hier gevoelig voor bent.

Wel of niet eten?

Moet je je gedroogde mango nu maar voor altijd gedag zeggen? Laat ik beginnen met het feit dat gedroogd fruit ook positieve kanten heeft. Het bevat dus meer mineralen dan vers fruit én barst van de ijzer, calcium, magnesium en zinc. Zeker voor sporters zijn dit belangrijke bouwstoffen. Wat ik wil adviseren is om het gedroogd fruit met mate te eten. Zie het echt als een extraatje, een snoepje. Of eet een paar stukjes na een intensieve work-out of tijdens een lekkere dag actief buiten.

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

2 reacties Plaats reactie

  1. Een jaar geleden begon ik gezonder te eten. Koekjes werden vervangen door brood, frisdrank door thee en snoep door gedroogd fruit.

    Het werkte heel erg goed, ik voelde me een stuk fitter en met sporten ging ik heel erg vooruit. Op een gegeven moment at ik bijna alleen nog maar gedroogd fruit tussendoor, veel te veel. Ik had er nooit bij stil gestaan dat je ook geen 20 abrikozen in een keer kan eten, en gedroogd at ik ze zo weg!

    Wat het grootste probleem is, is dat er bijna geen vocht bij zit. Het is een klomp en dat verteert veel lastiger dan vers fruit. Ik kreeg heel erg last van mijn maag tijdens training doordat ik zoveel gedroogd fruit in mijn maag had..

    Sinds nu maak ik lijstjes met wat ik per dag max mag snacken en ik hou me er ook aan, 2 stuks gedroogd fruit per dag is meer dan genoeg!

    Ik hoop dat andere mensen dit lezen en voorzichtig zijn in het nemen van gedroogd fruit. In kleine hoeveelheden is het natuurlijk wel heel gezond, én lekker.

    – Nadine

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!