Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

50 Verrassende Toepassingen van Kokosolie Heel Gezond en Veelzijdig

Kokosolie is heel gezond en bijzonder veelzijdig. Je kunt de olie werkelijk voor alles gebruiken: als natuurlijke lichaamsverzorging, om mee te koken en als zelfzorgmiddel. Ontdek 50 verrassende toepassingen van kokosolie voor een betere gezondheid en meer energie.

Als je kiest voor een gezonde levensstijl, dan mag kokosolie niet in je keuken, badkamer en EHBO-kastje ontbreken. Op welke manieren draagt kokosolie bij aan een betere gezondheid en meer energie?

Gezonde lichaamsverzorging met kokosolie

Met kokosolie verzorg je je lichaam op een natuurlijke manier. De olie hydrateert je huid, beschermt en herstelt het haar en is een goede basis voor massageolie en deodorant. Voor het beste resultaat kies je kokosolie van cosmetische kwaliteit. Deze zogenoemde gefractioneerde kokosolie is ideaal vanwege de lange houdbaarheid en goede stabiliteit. Bovendien laat deze olie je huid ademen en verstopt deze de poriën niet. Gefractioneerde kokosolie heeft bovendien een sterke antioxidatieve werking en is daardoor ook nog eens de perfecte natuurlijke anti-ageing! 20 tips om je lichaam met kokosolie te verzorgen:

  1. Huidolie: Vervang je bodylotion door de verfrissende en helende kracht van kokosolie. De olie is geschikt voor je hele lichaam en vermengt zich goed met etherische olie. Ideaal voor aromatherapie! Alles wat je nodig hebt voor een heerlijke inwrijving is een hoeveelheid kokosolie ter grootte van een munt. Na het inwrijven even een minuut laten intrekken. Een zijdezachte, glanzende huid is het resultaat.
  2. Gezichtsmasker: Geef je gezicht een frisse teint met een zelfgemaakte gezichtsmasker! Meng 1 eetlepel kokosolie en 1 eetlepel ruwe honing. Breng het masker aan op je gezicht (let op: kokosolie smelt bij 25⁰ C en kan gaan druppelen als je het in een dikke laag opbrengt op je huid) en rust 15-20 minuten. Spoel goed af met warm water.
  3. Rimpels verminderen: Door een kleine hoeveelheid kokosolie op je gezicht aan te brengen, help je lijnen en rimpels te verzachten en de textuur van de huid te verbeteren.
  4. Gezwollen oogleden: Breng voor het slapengaan een kleine hoeveelheid kokosolie aan rond je ogen om zwellingen in de ochtend te verminderen.
  5. Conditioner: Er bestaat geen beter ingrediënt om je hoofdhuid te hydrateren en gespleten haarpunten te herstellen. Maak zelf een conditioner voor een gezonde gloed op je lokken:

Doe 2 theelepels kokosolie in een kommetje. Plaats het kommetje in een grotere kom gevuld met water warmer dan 25⁰ C. Breng de gesmolten olie aan op vochtig haar en masseer het in de wortels. Kam de olie daarna door de rest van je haar. Wikkel een handdoek om je hoofd en laat een uur intrekken. Was je haar daarna met shampoo.

  1. Anti-roos: Gebruik kokosolie in plaats van anti-roos shampoo. De toepassing is hetzelfde als de conditioner, maar laat nu de olie de hele nacht intrekken en was je haar in de ochtend.
  2. Haarbescherming: Wrijf ’s ochtends een beetje kokosolie in je haar en borstel je haar daarna. Je haar is de hele dag beschermd tegen de zon.
  3. Antiklit: Haar dat klit, kan vervelend en pijnlijk zijn. Met kokosolie verwijder je klitten pijnloos! Bevochtig je haar met water, wrijf wat kokosolie in je haar en laat het een paar minuten intrekken. Haal dan zachtjes de kam door de klitten.
  4. Lippenbalsem: Kokosolie verzacht en beschermt droge of gebarsten lippen bij koud, droog en zonnig weer. Om de olie gemakkelijk op te brengen, gebruik je het beste kokosolie in vaste vorm. Neem een likje op je vinger en wrijf daarmee over je lippen.
  5. Make-up remover: Met kokosolie verwijder je gemakkelijk make-up, zonder de huid of ogen te irriteren. Breng de olie aan met je vingertoppen en masseer deze in cirkelvormige beweging over de make-up. Spoel af met lauw water en dep je gezicht droog.
  6. Highlighter: Geef je lippen of jukbeenderen natuurlijke highlights door na het opmaken een beetje kokosolie aan te brengen.
  7. Deodorant: Maak je eigen natuurlijke deodorant met kokosolie. Probeer bijvoorbeeld dit recept:

Doe ½ kop kokosolie, sheaboter en bijenwas in een glazen pot met deksel en plaats deze in een pan met water. Kook het water totdat alle ingrediënten gesmolten zijn. Haal van het vuur en voeg een theelepel vitamine E-olie, 3 eetlepels zuiveringszout en ½ kop arrowroot poeder toe. Roer tot alle ingrediënten goed vermengd zijn. Giet het vloeibare mengel in muffinbakjes of andere vormpjes. Laat afkoelen voordat je de deo eruit haalt.

  1. Massageolie: Kokosolie is de perfecte basis voor een massageolie door de combinatie van antioxidanten en hydratatiekracht.
  2. Zachte ellebogen: Droge of gebarsten ellebogen worden weer glad en zacht als je ze ’s ochtends en ’s avonds inwrijft met een beetje kokosolie.
  3. Droge en gebarsten hielen: Kokosolie is een natuurlijke moisturizer die de huid van de hielen verzacht en uitdroging voorkomt.
  4. Nagelriembehandeling: Wrijf iedere avond voor het slapengaan een kleine hoeveelheid kokosolie in de nagelriemen. De olie dringt ’s nachts diep door in de huid en zorgt voor soepele nagelriemen en gezonde nagels.
  5. Minder zichtbare striemen: Hoewel ze misschien niet helemaal verdwijnen, helpt regelmatig inwrijven met kokosolie om striae minder zichtbaar te maken.
  6. Mooie wimpers: Slappe wimpers breng je tot leven door ze aan te stippen met een wattenstaafje gedrenkt in kokosolie.
  7. Cellulitis: Breng regelmatig wat kokosolie aan op de probleemgebieden en zie na een paar maanden het verschil.
  8. Badolie: Er gaat niets boven een lekker warm bad om te ontspannen na een lange dag. Voeg een beetje kokosolie aan het badwater toe om je huid een natuurlijk beschermlaagje te geven. Of maak deze heerlijke bath melts:

Doe 1 kop kokosolie in een pannetje en laat dit op een laag vuur smelten. Haal van het vuur en voeg 15 druppels etherische olie naar keuze toe (bijvoorbeeld lavendelolie voor optimale ontspanning). Meng de oliën goed en giet het mengsel dan in (muffin)vormpjes om af te koelen. Haal de bath melts uit de vormpjes en bewaar ze in een afgesloten bakje op een koele plaats.

Gezond eten met kokosolie

Kokosolie is niet alleen gezond voor huid en haar. Ook gezond (en lekker) eten doe je met kokosolie. Gebruik hiervoor geraffineerde of ongeraffineerde kokosolie. De eerste heeft een typische kokossmaak en -geur. Geraffineerde kokosolie is smaak- en reukloos, maar kan chemicaliën en transvetten bevatten. Check daarom de ingrediëntenlijst om te zien of je een gezonde olie in handen hebt. Je kunt kokosolie werkelijk overal voor gebruiken. Aan deze toepassingen had je misschien nog niet gedacht:

  1. Creamer in koffie of thee: Kokosolie is ideaal om je koffie, thee of soep een heerlijke, romige smaak te geven zonder gebruik van zuivel. Probeer dit recept eens: meng 2 kopjes hete koffie, 2 eetlepels kokosolie en 2 eetlepels ongezouten boter in een blender tot de olie en boter zijn gesmolten en de koffie schuimig is.
  2. Smoothies: Kokosolie maakt smoothies steviger en smeuïger. Een lekker smoothie recept is dit: Doe 2 kopjes kokosmelk, 1/4 kop kokosolie, 2 eetlepels gelatinepoeder, 1/2 theelepel vanille, 1 eetlepel cacaopoeder, ½ kop aardbeien en 1 theelepel kaneel in een blender. Mix en geniet.
  3. Botervervanger: Kokosolie is een gezonde en smakelijke vervanger van boter of margarine. De olie is licht verteerbaar en ook nog eens heel puur. Ideaal voor een gezonde levensstijl.
  4. Saladedressing: Kokosolie geeft niet alleen een heerlijke smaak aan je salade. De olie helpt je lichaam ook nog eens om alle voedingsstoffen in de sla beter op te nemen. Een lekkere saladedressing maak je zo: 2/3 kopje gesmolten kokosolie, 1/3 kopje olijfolie, 1/3 kopje azijn, ½ theelepel rauwe honing, 1 geperst knoflookteentje en ½ theelepel oregano. Meng alle ingrediënten door elkaar en voeg Himalaya-zout en peper naar smaak toe.
  5. Zoetstof: Suiker geeft pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel en dat zorgt voor energieverlies en stemmingswisselingen. Ongeraffineerde kokosolie smaakt licht zoet zonder de nadelen van suiker, zodat je je de hele dag energiek voelt. Bovendien zit de olie ook nog eens vol gezonde voedingsstoffen.
  6. Mayonaise: Mayonaise in de winkel is bijna altijd gemaakt met bewerkte olie. Maak zelf eens mayonaise met kokosolie: meng 2/3 kop kokosolie, 2/3 kopje extra virgine olijfolie, een theelepel mosterd, een eetlepel citroensap of appelazijn en vier eierdooiers door elkaar.

kokosnoot

Gezondheid en zelfzorg

De antibacteriële stoffen en antioxidanten in kokosolie ondersteunen je gezondheid en helpen kwaaltjes te genezen. Voor inwendig gebruik kies je voor kokosolie van voedselkwaliteit. Voor uitwendig gebruik werkt gefractioneerde kokosolie geweldig vanwege de hoge concentratie caprinezuur en caprylzuur. Deze zuren hebben een krachtige antioxidatieve en desinfecterende werking. Bekijk op welke 23 manieren kokosolie een goede gezondheid mogelijk maakt:

  1. Afvallen: Kokosolie helpt je af te vallen als je de olie gebruikt in plaats van andere vetten. Niet direct het doel van een gezonde levensstijl, wel vaak een welkom bijeffect.
  2. Voorkom overeten: Neem voor iedere maaltijd een lepel kokosolie. Zo voorkom je overeten en zorg je voor een gezond gewicht.
  3. Meer energie: Uitgeput? Kokosolie is door zijn unieke samenstelling van verzadigde vetten de optimale energiebron voor je lichaam.
  4. Aromatherapie: Kokosolie is een prima dragerolie voor etherische olie, bijvoorbeeld om te ontspannen en tot rust te komen.
  5. Optimale vertering: Kokosolie is niet alleen zelf heel licht verteerbaar. De olie versnelt ook de stofwisseling en helpt ontlasting te verzachten.
  6. Gezonde darmen: De vetzuren in kokosolie gaan het ontstaan van bacteriën, schimmels, gisten, virussen en parasieten tegen. Voeg 3-5 eetlepels kokosolie aan je dagelijkse voeding voor gezonde darmen.
  7. Sterk immuunsysteem: Kokosolie versterkt je immuunsysteem en bestrijdt virussen en infecties.
  8. Ontstekingsremmend: Uit onderzoek blijkt dat het laurine- en caprinezuur in kokosolie helpt om ontstekingen te onderdrukken. Zonder de bijwerkingen van ontstekingsremmende geneesmiddelen!
  9. Wondjes: Gebruik kokosolie als natuurlijke antibacteriële en schimmelwerende crème om kleine wondjes te genezen. Reinig de wond eerst en breng dan voorzichtig een kleine hoeveelheid olie aan.
  10. Frisse adem: Slechte adem wordt veroorzaakt door bacteriën in de mond. De antibacteriële stoffen in kokosolie verwijderen bacteriën effectief. Voor een frisse adem.
  11. Goede bloedcirculatie: Door kokosolie in te nemen en je lichaam in te wrijven met de olie, stimuleer je de bloedcirculatie op een natuurlijke manier.
  12. Gezonde schildklier: Onderzoek laat zien dat kokosolie een gezonde schildklierfunctie ondersteunt. Neem iedere dag een eetlepel olie in of gebruik de olie om mee te koken, dan profiteer je meteen van deze gezond makende werking.
  13. Sterke botten: Kokosolie helpt je lichaam vitaminen en mineralen, zoals calcium, op te nemen. Hoe beter je lichaam calcium opneemt, hoe sterker je botten.
  14. Schimmelinfecties: De vetzuren in kokosolie bestrijden bacteriën, schimmels, gisten, virussen en parasieten. Behandeling de aangedane huid door een dun laagje olie aan te brengen.
  15. Cholesterol verlagen: Heb je een hoog cholesterol? Neem dan dagelijks één eetlepel kokosolie. De hoge concentratie laurinezuur stimuleert het goede cholesterol (HDL) en verlaagt het slechte cholesterol (LDL). Voor en lager cholesterol.
  16. Koortsblaasjes: Smeer een paar keer per dag wat kokosolie op een koortslip om de jeuk te verzachten en de verspreiding van zweertjes tegen te gaan.
  17. Keelpijn: Last van en zere keel? Laat een lepel kokosolie in je mond smelten en ‘gorgel’ hiermee voor een verzachtend effect.
  18. Hoestdrank: Meng een theelepel honing met een halve eetlepel kokosolie. Voeg warm water toe totdat het kopje voor een kwart is gevuld. Drink het warm en merk dat de hoest verdwijnt.
  19. Insectenspray: Insecten houden niet van kokosolie. Wrijf je lichaam helemaal in, dan blijven de beestjes weg.
  20. Zonnebrand: Kokosolie kalmeert een rode, zonverbrande huid. Maak bijvoorbeeld deze natuurlijke zonnebrandcrème: Meng kokosolie en Aloë Vera gel in een 1:1 verhouding en zet in de koelkast om een beetje af te koelen. Wrijf het voorzichtig op de verbrande huid voor een kalmerend en verkoelend effect.
  21. Kiespijn: Meng 1 deel kokosolie met 2 delen kruidnagelolie en breng dit met een wattenstaafje aan op de pijnlijke tand of kies. Kruidnagelolie werkt verdovend, zodat d pijn afneemt.
  22. Tandpasta: Meng 6 eetlepels kokosolie en zuiveringszout, 25 druppels etherische olie (groene munt is een goede keuze) en je hebt eigengemaakte, volledig natuurlijke tandpasta.
  23. Oil pulling: Spoel je mond iedere dag, bij voorkeur direct als je wakker bent, met een eetlepel kokosolie. Beweeg de olie 15 tot 20 minuten in je mond heen en weer en ‘trek’ deze als het ware door de tanden heen. Hiermee ontgift je je lichaam. Voor een betere gezondheid en meer energie.
  24. Oorsmeer: Om oorsmeer uit je oor te verwijderen druppel je met een pipet twee druppels (gesmolten) kokosolie in het oor. Vervolgens verwijder je de smeer gemakkelijk met een wattenstaafje.

Meer tips en advies voor een betere gezondheid en meer energie? Schrijf je gratis in voor de Paleo cursus en ontdek deze gezonde levensstijl.

 

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

3 reacties Plaats reactie

  1. Mayonnaise met Extra Virgin olijfolie raad ik niet aan. Deze is namelijk te sterk van smaak en zal overheersen in je mayo. Zelf gebruik ik een goede niet olijfolie.

    Beantwoorden
  2. Hoi, ik vraag me af waar u deze informatie over kokosolie vandaan hebt. Zelf ben ik een student Voeding en weet ik dat kokosolie helemaal niet zo gezond is als wordt beweerd. Zo bevat het bijna alleen maar verzadigde vetzuren. Gaat u maar opzoek naar wetenschappelijke artikelen.

    Beantwoorden
    • Hoi Kees,

      Bedankt voor je kritische blik.

      De assumptie dat verzadigde vetten per definitie slecht zijn wordt door moderne wetenschap behoorlijk betwist.

      Ik neem aan dat je het verband tussen verzadigde vetten en cardiovasculaire gezondheid bedoelt. Er is een breed corpus aan gepubliceerde academische artikelen die geen verband leggen tussen verzadigde vetten en cardiovasculaire gezondheid.

      Er zijn zelfs cardiologen die hun mening hebben bijgesteld en de consumptie van kwalitatief hoogwaardige verzadigde vetten en cholesterol prefereren boven industriële plantaardige vetten.

      Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!