Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

4 Redenen Waarom Je Kind een Kieskeurige Eter is En Hoe Je Hier Verandering in Kunt Brengen

Veel ouders hebben te maken met kinderen die lastig willen eten. Een extra uitdaging voor hen die willen overstappen naar een gezondere manier van leven.

Hoe streng moet je zijn voor je kinderen? Feit is dat veel bewerkt voedsel niet goed is voor hun groeiende lichaam. Om een oplossing te bieden, is het vaak zaak om eerst te kijken naar de oorzaak. Waarom is je kind zo kieskeurig?

1. Ouders zijn bang om nee te zeggen

Eten wordt door ouders vaak gebruikt om hun liefde te tonen. En dan is het fijn als je met wafels, frietjes en ijs blije gezichten kunt krijgen. Hierdoor hebben veel ouders moeite met ‘nee’ zeggen. Terwijl die liefde echt niet ineens weg is met gezonde voeding.

2. De invloed van artsen en school

Kieskeurige etersIn america wordt ouders van kleine kinderen geadviseerd om ze Honeyloops te geven. Ze zouden hiermee kunnen oefenen hoe ze kleine dingen kunnen oppakken. Grote onzin denk ik zo. Iedereen die enige ervaring heeft met kleine kids weet dat ze zowat alles kunnen oppakken (en in hun mond stoppen ;P). Zelfs de haren van ‘Minous’, de kat. Van consultatiebureau tot de kinderopvang zijn vaak lovend over ‘de soepstengel’, want daar kunnen ze zo lekker aan sabbelen, in combinatie met een aangezoet sapje. Wordt er iets gevierd, dan zijn er cupcakes om te versieren, helaas wel degene barstensvol suiker. Veel ouders zijn zich niet bewust wat het effect op de smaakbeleving kan zijn wanneer kinderen om zo’n jonge leeftijd al blootstaan aan behoorlijke hoeveelheden suikers, slechte vetten en, steeds vaker ook, smaakstoffen. Natuurlijk is het niet de bedoeling om als een soort voedsel-nazi dan maar alles te dicteren, maar wees je bewust hiervan, zodat je waar mogelijk andere keuzes kan maken.

3. Jouw non-verbale communicatie

Al op jonge leeftijd pikken kinderen signalen op van hun ouders. Hou je zelf niet zo van groente, dan is de kans groot dat je dat ook naar je kind uitstraalt. En er is een nog grotere kans dat je dit niet eens van jezelf doorhebt. Begin al op jonge leeftijd (+6 maanden) met het aanmoedigen van je kids om groente en fruit te eten. Kijk enthousiast, let op je lichaamstaal en stel jezelf voor dat jij broccoli bijvoorbeeld echt het allerlekkerste vindt om te eten. Benadruk dit ook verbaal

4. Kant-en-klaar cultuur

Helaas nemen veel ouders niet meer de tijd om samen eten te koken of boodschappen te doen. Iedereen is druk. Een pakje, zakje of kant-en-klaar maaltijd lijkt dan makkelijk en de kinderen lijken het lekker te vinden. Hierdoor missen veel kinderen tegenwoordig de echte smaak van voedsel.

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

2 reacties Plaats reactie

  1. Was het maar zo simpel 😉 Onze dochter is opgegroeid met borstvoeding, 15 maanden, en vanaf 6 maanden heeft ze leren eten met ‘stukjes’. Ze at alles, proefde alles, geen probleem. Maar ergens heeft ze zichzelf aangeleerd dat ‘door elkaar’ niet lekker is. Ze is dol op aardappels en boontjes, zo lang ik er maar geen schotel van maak. Gewoon, los op het bord. Alles wat ‘door elkaar’ zit is vies, ze kokhalst er zelfs van.

    Beantwoorden
  2. Sorry hoor maar zo simpel is het niet.
    Mijn zoontje at tot 1.5 jaar alle groente en opeens bedacht hij dat groente vies is (wij lusten beide zo wat alles). Hij heeft altijd vers voedsel gehad en zo weinig mogelijk zoetigheid. En toch is het een enorme zeikerd met eten….

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!