Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Auto-immuunziekten en Paleo Wat te vermijden en wat niet?

Zoals iedereen die eraan lijdt je kan vertellen, is een auto-immuunziekte een van de ergste dingen die je kan overkomen als het om je dagelijks leven gaat.

Vermoeidheid, koorts, algehele malaise, gewrichtspijn en huiduitslag zijn maar een paar van de symptomen waar de betrokkenen mee te maken hebben. Onder de noemer ‘auto-immuunziekten’ valt een brede range van aandoeningen. Hier volgt een lange, maar beslist geen uitputtende, lijst:

  • alopecia areata (pleksgewijze kaalheid)
  • auto-immune hemolytische anemie
  • auto-immune hepatitis
  • dermatomyositis
  • diabetes (type 1)
  • sommige vormen van juveniele idiopathische artritis (jeugdreuma)
  • glomerulonephritis
  • de ziekte van Graves
  • het Guillain-Barré-syndroom
  • immuun trombopenie (ITP)
  • myasthenia gravis
  • sommige vormen van myocarditis
  • multiple sclerose
  • blaarziekten als pemphigus en bulleus pemphigoïd
  • pernicieuze anemie
  • polyarteritis nodosa
  • polymyositis
  • primaire biliaire cirrose (PBC)
  • psoriasis
  • reumatoïde artritis
  • lokale/systemische sclerodermie
  • syndroom van Sjögren
  • systemische lupus erythematosus
  • sommige vormen van thyroïditis (schildklierontsteking)
  • sommige vormen van uveïtis
  • vitiligo
  • granulomatose met polyangiitis (GPA) (ziekte van Wegener/granulomatose van Wegener)

Er zijn veel inspirerende verhalen, zoals dat van dr. Terry Wahls, van mensen die een auto-immuunziekte eenvoudigweg overwonnen door hun manier van leven aan te passen. Zo’n vijftig miljoen Amerikanen hebben te maken met auto-immuunziekten en traditioneel gesproken is er voor hen geen geneesmiddel. De emotionele tol die een dergelijke diagnose voor velen eist, is hartverscheurend. Auto-immuunziekten treden op als je lichaam gezonde cellen aan gaat vallen in plaats van antigenen.

Antigenen kunnen voorkomen als bacteriën, toxines, virussen, kankercellen of een andere vorm. Je lichaam produceert antilichamen die helpen deze antigenen te bestrijden. Als je aan een auto-immuunziekte lijdt, kan je immuunsysteem geen onderscheid maken tussen gezonde cellen en antigenen, waardoor het gezonde cellen vernietigt. Dit kan optreden in alle soorten lichaamsweefsel.

Niet alleen is er traditioneel gezien geen geneesmiddel, auto-immuunziekten hebben ook geen algemeen geaccepteerde oorzaak. Er zijn een paar theorieën die proberen de oorzaak van deze ziekten te verklaren. Een theorie is dat micro-organismen of medicijnen veranderingen zouden kunnen veroorzaken die het immuunsysteem verstoren. Dit zou veroorzaakt kunnen worden door genetische factoren.

De wetenschap

Genetische factoren kunnen zeker een rol spelen bij auto-immuunziekten. Foxp3 is een gen dat een centrale rol lijkt te spelen bij de regulatie van de immuunrespons op lichaamseigen antigenen, allergenen en andere microbiota. Als er meer kennis is over dit gen, is er wellicht ook hoop op een beter inzicht in auto-immuunziekten.

Tijdens een recente studie met muizen lukte het de onderzoekers daadwerkelijk een auto-immuunziekte te stoppen. Het experiment sneed zowel diabetes als multiple sclerose de pas af. De hoop is dat dit onderzoek op een dag vertaald kan worden naar mensen. Er zijn veel mechanismen die een bemiddelende rol spelen bij auto-immuniteit. Dit kan plaatsvinden in moleculen of in cellen.

Er is een aantal andere elementen dat mogelijk ook samenhangt met auto-immuniteit. Een element wordt gevormd door tumornecrosefactor-alpha (TNF-alpha). Onderzoekers hebben het potentiële therapeutische effect op auto-immuunziekten laten zien door de actie van TNF-alpha te blokkeren. Waar het uiteindelijk op neerkomt, is echter het gegeven dat er geen geaccepteerde genezing of oorzaak is voor auto-immuunziekten. En het is op dit punt dat aanpassingen van het dieet potentieel gunstig kunnen zijn.

Voedingsmiddelen die je kunt eten

Hoewel het wetenschappelijke perspectief nogal uitzichtloos kan lijken, zijn er veel geweldige verhalen van mensen die deze ziekten tot staan hebben gebracht door niets anders dan veranderingen in hun dieet en hun manier van leven. Als je het nog niet hebt gezien, dan raad ik je met klem aan het verbazingwekkende verhaal van dr. Terry Wahls en de enorme verbetering van haar multiple sclerose alsnog te bekijken. Als je te maken hebt met een auto-immuunziekte, dan is het standaard Paleo-dieet een goed vertrekpunt. Dit betekent dat je onder meer de volgende voedingsmiddelen eet:

  • vleesgroente en fruit
  • groenten
  • fruit
  • gezonde vetten

Het betekent ook dat je andere voedingsmiddelen laat staan:

  • zuivel
  • granen
  • peulvruchten
  • bewerkte voedingsmiddelen

Voedingsmiddelen die je beter kunt laten staan

Terwijl je voornamelijk de bovenstaande voedingsmiddelen eet, die de hoofdbestanddelen zijn van een Paleo-dieet, kun je als je te maken hebt met een auto-immuunziekte het beste ook het gebruik van de volgende producten in ieder geval 30 dagen beperken:

  • notennoten
  • zaden
  • nachtschades
  • eieren
  • pepers
  • kruiden

Waarom zou je deze producten beter kunnen vermijden? Hoewel je dit nu niet direct in de literatuur terugvindt, zijn dit voedingsmiddelen met inflammatoire of anderszins verstorende bestanddelen. Een voorbeeld hiervan zou deze studie kunnen zijn naar de glycoalkaloïden in aardappelen (een nachtschade).

Aubergine is een ander voedingsmiddel dat thuishoort in de nachtschade familie. Opvallend is dat aubergines nicotine bevatten. Op tabak na heeft aubergine de hoogste nicotineconcentratie. De concentratie is in aubergine echter wel veel lager.

Met betrekking tot eieren lijken lysozymen in relatie tot auto-immuniteit de meeste problemen op te leveren. Vooral het eiwit kan problematisch zijn. Deze studie zet het moleculaire nabootsingsproces uiteen dat hier aan het werk zou kunnen zijn. Dr. Cordain, een van de auteurs van deze studie, gaat nog een stap verder door te schetsen dat ieder eiwit dat in potentie een auto-immuunziekte kan veroorzaken of bevorderen, het volgende moet doen:

  • de menselijke spijsvertering overleven;
  • de grens van de ingewanden intact passeren;
  • op het immuunsysteem inwerken op een manier waarvan verondersteld wordt dat deze een auto-immuunziekte kan veroorzaken.

Zoals hij stelt is er een aantal eiproteïnen dat aan deze eisen voldoet. Dit is waarom het binnen een auto-immuunprotocol aan te raden is eieren te vermijden.

Het is wat lastiger om het weglaten van noten te rechtvaardigen op basis van wetenschappelijk bewijs. Zoals dr. Ballantyne uitstekend uitlegt, is er geen wetenschappelijk bewijs dat de lectine in noten en zaden de grens van de ingewanden intact passeert of het immuunsysteem beïnvloedt.

Als we kijken naar het argument van fytinezuur, dan kan het hooguit zinvol zijn om de consumptie van noten te beperken, maar niet om deze helemaal stop te zetten. In feite adviseren zowel dr. Wahls als dr. Cordain niet bepaald noten te vermijden bij een auto-immuunziekte. Ze ondersteunen de consumptie ervan echter ook niet.

Noten zouden het laatste voedingsmiddel kunnen zijn dat je kunt proberen weg te laten als je te maken hebt met een auto-immuunziekte. Ze kunnen nog altijd leiden tot spijsverteringsproblemen, allergieën of voedselovergevoeligheden. Mensen met een auto-immuunziekte hebben meer kans op een voedselallergie.

Pepers bevatten capsaïcine, dat de darmen kan irriteren. Het kan lastig zijn vast te stellen welke andere kruiden een probleem kunnen zijn. Sommige maken deel uit van de nachtschadefamilie, dus die zouden in ieder geval een issue kunnen zijn. De kruiden die het best vermeden kunnen worden zijn:

  • rode peper
  • chilipepervlokken
  • curry
  • paprika
  • cayenne

Zaden kunnen ook een probleem zijn, grotendeels vanwege dezelfde redenen als de pepers. Zaden die vermeden moeten worden zijn onder meer:

  • sesamzaad
  • selderijzaad
  • nootmuskaat
  • korianderzaad
  • komijnzaad
  • dillezaad
  • venkelzaad
  • mosterdzaad
  • maanzaad

Tot slot bevelen sommige bronnen aan niet meer dan 20 gram fructose per dag te gebruiken als je te maken hebt met een auto-immuunaandoening. Er lijkt niet veel documentatie te zijn op dit vlak, maar ik ben het ermee eens dat dit een goede algemene gezondheidsregel is. De wereldwijde obsessie met fructose loopt zo langzamerhand echt uit de hand.

Supplementen

Hoewel er in geen geval supplementen zijn die een zekere mate van betrouwbaarheid kunnen claimen als het gaat om de behandeling van auto-immuunziekten, zijn er veel interessante studies, die optimistische patiënten kunnen proberen. Het spreekt voor zich dat dieet en levensstijl veel belangrijker zijn dan supplementen.

Toch kunnen supplementen de laatste 10% zijn die kan helpen. Dr. Terry Wahls heeft zelfs gesteld dat zij zonder haar supplementen niet eens uit bed kon komen. Het is uiteraard van belang er zeker van te zijn dat onderzoeken naar supplementen deugdelijk zijn uitgevoerd. Idealiter zouden ze ‘in vivo’ uitgevoerd moeten worden, dat wil zeggen dat ze met levende wezens uitgevoerd moeten worden; dit in tegenstelling tot ‘in vitro’.

Het eerste onderzoek dat van enig belang zou kunnen zijn, betreft omega-3 vetzuren. DHA, ofwel docosahexaeenzuur, is de beste vorm van omega-3, aangezien het een omzetting is van EPA. Docosahexaeenzuur heeft onder meer ontstekingsremmende eigenschappen en zou daarom bruikbaar kunnen zijn bij het omgaan met auto-immuunziekten.

De tweede interessante studie betreft L-carnitine. De onderzoekers toonden hier aan dat L-carnitine in staat was om de gereguleerde celdood in beschadigde cellen te voorkomen. Dit is opzienbarende informatie die laat zien hoe supplementen bij kunnen dragen aan de vertraging en mogelijk zelfs aan het terugdraaien van auto-immuunsymptomen.

De volgende studie betreft het co-enzym Q10. Co-enzym Q10 vertoont ontstekingsremmende eigenschappen, zoals vaak wordt omschreven in auto-immuunprotocollen. Een andere studie rapporteert vergelijkbare voordelen. Verdedigbaar verkeerd geïnterpreteerd als een supplement (sommigen beweren dat het een vitamine zou moeten zijn), is CoQ10 noodzakelijk voor een juist functioneren van veel organen, evenals voor een veelheid aan chemische lichaamsprocessen.

Conclusie

Hoewel er geen geaccepteerde oorzaak, of remedie, is voor auto-immuunziekten, hoop ik dat ik een aantal mogelijke methoden heb belicht die kunnen helpen met de symptomen. Er is geen reden waarom iemand die lijdt aan een auto-immuunziekte geen betere levenskwaliteit zou kunnen hebben. Ik ben van mening dat werkelijk iedere methode geprobeerd zou moeten worden die een potentiële remedie zou kunnen zijn of die op zijn minst een verbetering van de symptomen in zou houden.

Ben jij of ken jij iemand die lijdt aan een auto-immuunziekte? Zo ja, heb jij of heeft hij of zij een van de bovenstaande methodes uitgeprobeerd om een aantal van de symptomen te verlichten? Laat het ons weten bij de reacties.

Oorspronkelijke titel: Autoimmune Diseases And Diet
Bron: http://blog.paleohacks.com/autoimmune-diseases-diet/

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

5 reacties Plaats reactie

  1. Ik mis hidradenitis suppurativa. Ik lees op veel hidranitis forums dat het slikken van Kurkurma tabletten verschil kan maken. Ik slik het zelf ook sinds een half jaar. Mijn HS is daar zeker door veranderd. Ik zou graag aan paleo willen beginnen en heb de afgelopen week zoveel mogelijk info proberen te vinden. Ik vraag me het volgende af: waar moet ik vlees en vis kopen? In alle verpakkingen in de winkel zit er rotzooi in het vlees. Maar is het vlees van de slager onbewerkt?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest