Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

11 Redenen Waarom Je Gelatine Zou Eten Het Biedt Verschillende Voordelen

Zoek je een lekker, eiwitrijk en toch verantwoord tussendoortje? Dat ook nog eens voordelen biedt voor je gezondheid en uiterlijk? Gelatine is het antwoord.

Natuurlijk niet die glibberige, suikerrijke groene drilpudding, maar een kwalitatieve en natuurlijke proteïne, zonder onnodige toevoegingen. In dit artikel vind je wat het is, 11 redenen waarom je het zou eten, plus een heerlijk recept!

Wat is gelatine eigenlijk?

Het dagelijks eten van gelatine biedt verschillende voordelen. Maar voordat we hier verder induiken, wil ik eerst even stilstaan bij de vraag: Wat is gelatine eigenlijk? Veel mensen kennen gelatine van de eerdergenoemde (groene) drilpudding. Dit is echter nauwelijks vergelijkbaar met wat gelatine echt is: Alles behalve groen en suikerrijk! Gelatine is een helder, smaakloos eiwit afgeleid van het collageen in de botten, bindweefsel en huid van varkens, rundvee en andere dieren. Collageen uit visgraten wordt soms ook gebruikt.

Belangrijke eigenschappen van gelatine

Nu je weet wat gelatine is, verwacht ik niet dat je meteen denkt: Jammie! ;). Lees echter even verder waarom, en vooral hoe, het te eten.

Gelatine is dus een afgeleide uit collageen. Je weet wel, dat spul dat ook in veel anti-aging crêmetjes zit of dat zelf gebruikt wordt als filler van rimpels. Ongeveer een derde van de proteïne in ons lichaam bestaat uit collageen. De hoeveelheid collageen in ons lichaam is bepalend voor veel dingen: Van de hoeveelheid rimpels die we hebben tot hoe stijf onze spieren zijn na een tijdje zitten. Naarmate we ouder worden, maakt ons lichaam minder collageen aan. Dit begint al vanaf ongeveer het 25ste levensjaar. Door ons lichaam van voldoende collageen te voorzien kunnen we het lichaam helpen vitaler te blijven.
Gelatine bevat daarnaast 18 soorten aminozuren. Waarvan er velen onder de categorie ‘essentiële aminozuren’ vallen. Deze kunnen niet door ons lichaam zelf gemaakt worden, maar dienen verkregen te worden uit voedsel.
De eigenschappen van gelatine bieden niet minder dan 11 goede redenen om het toe te voegen aan je dagelijkse voeding.

11 redenen waarom je gelatine zou eten

  1. Gelatine beschermt je gewrichten tijdens training en helpt bij een beter herstel ervan na een training.
  2. Het aminozuur glycine, dat zich in gelatine bevindt, ondersteunt de lever bij het afvoeren van giftige stoffen.
  3. Gelatine draagt bij aan een betere vertering en zorgt dat het maagslijmvlies in goede staat blijft.
  4. Gelatine helpt om een soort laagje aan te brengen in je dikke darm, waardoor het kan bijdragen in de genezing van een lekkende darm én het zorgt ervoor dat nutriënten beter worden opgenomen.
  5. Gelatine vermindert maagzuur, maagzweren en zure reflux na het eten.
  6. Gelatine levert een enorm hoog percentage aan eiwitten en mineralen per gram. Extra interessant voor sporters.
  7. Gelatine is, mede door het hoge eiwitgehalte, een goede vervanger voor je vlees inname. Hoewel ik zelf gek ben op vlees, heeft het te veel eten ervan zeker zijn nadelen. Het eten van vlees, en dan met name rood vlees, zorgt voor een toename van de aminozuren cysteïne en tryptofaan in je lichaam. Deze kunnen weer zorgen voor ontstekingen. Gelatine bevat deze aminozuren niet, maar wel glycine en proline. Dit zijn op hun beurt weer aminozuren die ontstekingen kunnen tegengaan.
  8. Gelatine ondersteunt het immuunsysteem.
  9. Gelatine kan cognitieve prestaties helpen verhogen. Daarnaast kan het het geheugen en het vermogen om te leren en onthouden van nieuwe informatie verbeteren.
  10. Gelatine kan je helpen om minder te snacken. Het is erg verzadigend.
  11. En last-but-not-least: Gelatine draagt bij in een mooiere huid met minder rimpels en voller haar.

Weet welke gelatine je eet

Voordat je gelatine wilt proberen, is het belangrijk dat je wel weet welke gelatine te eten. Veel van de gelatine die je in de supermarkt koopt is gemaakt van varkensvleesresten uit de bio-industrie. Het is maar de vraag of je dat zo graag wilt binnenkrijgen… Gelukkig zijn er steeds meer goede alternatieven te koop. Great Lakes gelatine en Bernard Jensen gelatine zijn goede merken die online verkrijgbaar zijn. Je kunt natuurlijk ook zelf bouillon van botten maken 🙂

Hoe kun je gelatine eten?

Een goede gelatinepoeder kun je eigenlijk door al je dranken mengen. Zelfs je koffie of thee. Je proeft er niks van. Laat het echter niet afkoelen, dan krijg je een soort gelei! Gelatine staat bekend om haar verdikkende eigenschap. Hierdoor kun je het perfect gebruiken in pudding of desserts of verdik er je yoghurt of kefir mee. Trek je zelf bouillon, dan is het natuurlijk heerlijk als basis voor een goede soep.
Met een beetje creativiteit zijn er nog veel meer toepassingen te bedenken.

Alvast een voorproefje? Een lekkere Paleo snack met gelatine

Sjanett, de schrijfster van 15 minuten Paleo heeft een lekker recept met gelatine. Je maakt het in slechts 5 minuten.

Wat heb je nodig
• 1 mango
• sap van 1 sinaasappel
• sap van ½ citroen
• 3 eetl gelatinepoeder

Wat moet je doen

1. Pureer de mango met een staafmixer.
2. Voeg het sinaasappelsap en citroensap toe aan de mango puree tot je samen 300 ml* hebt.
3. Verwarm dit in een klein steelpannetje en roer hier met een garde de gelatinepoeder doorheen tot alles goed is opgelost.
4. Giet in een leuke siliconenvorm en laat ongeveer 3 uur opstijven in de koelkast.
Eet jij al wel eens gelatine? Of verwerk je het dagelijks in een van je maaltijden of drankjes? Laat mij en anderen weten wat jouw ervaringen zijn.

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo Recepten in je Mailbox!

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in:

Meer Artikelen

18 reacties Plaats reactie

    • ananas bind inderdaad de gelatine niet.
      Maar waar om geen hartige gelatine.
      Kook verschillende groenten in een hoeveelheid bouillion die je nodig hebt om de gela op te laten stijven, als het kookt en gaar is de gela er door heen, verdelen in bakjes en heb je een heerlijk tussenfoortje, en niet zoet. gooi er kruiden doorheen, zelf gebruik ik veel curcema!

      Beantwoorden
  1. Ik heb de voordelen van gelatine inmiddels ook ontdekt, het werkt voor mij uitstekend bij mijn beginnende reuma. Wat ik wel belangrijk vind, in tegenstelling tot wat jullie hier vermelden, is dat je de gelatine niet mag oplossen in heet water! Heet water maakt de belangrijke enzymen kapot, beter is om ’s avonds de gelatine in een beker met koud water aan te maken en dit de hele nacht laten staan. Heb je in de ochtend een mooie stevige gelei die je verder kunt verwerken in je favoriete (drink) ontbijt. Ik gebruik het altijd met All-Bran en koude melk…… Heerlijk!

    Beantwoorden
  2. Hoi Maaike,ik heb me laten vertellen dat je de Gelantine maar een maand mag gebruiken,en dat je dan een half jaar moet wachten.hoop op een antw.gr Yvonne.

    Beantwoorden
    • Hi Yvonne,

      Nee hoor, je kunt makkelijk meerdere keren per week gelatine eten. Wat zou de reden zijn dat je het maar 1 keer per half jaar mag eten?

      Gr, Simone -Team Foodie

      Beantwoorden
  3. ik lees ook dat je juist meer maagzuur aanmaakt door gelantine. kom er niet goed achter dit ivm gebruik maagzuurremmers voor zweer aan twaalfvingerige darm .die ik probeer te genezen o.a. met gelantine

    Beantwoorden
  4. Hallo,
    Ik zit met een dilemma ik ben vegetarisch en eet geen vlees. Ik heb dus in de gaten dat gelantine belangrijk is voor het lichaam. Belangrijk is onder andere het collageen. Is er een andere manier om collageen binnen te krijgen en mijn lichaam gezonder te maken.

    Beantwoorden
  5. Dag

    Ben begonnen aan de gelatine poeder.
    Via de paleo site enthousiast geworden, voor soepele gewrichten.
    Nu is mijn vraag of eigenlijk 2 vragen.
    s,morgens neem ik n dessertlepel in, opgelost in n beetje lauw water, smaakt prima.
    Dat zelfde doe ik voor ik ga slapen.
    Zou het met iets heel anders te maken hebben dat ik er heel slecht van slaap?? Of hebben jullie hier al ervaring mee.
    Laat aub weten of ik het heel anders moet aanpakken.

    Beantwoorden
    • Hi Mieke,

      Vervelend dat je slecht slaapt. Ik heb eens gezocht maar kan helaas geen informatie hierover vinden.
      Wat ik zou denken; gelatine is enorm actief, misschien gaat je lichaam hard werken na het nemen ervan en slaap je daardoor slecht.

      1-2 eetlepels per dag is een mooie dosering als er verder niets met je aan de hand is en je wilt gewoon aanvullen.
      Je zou alleen in de ochtend de gelatine kunnen innemen.

      Groetjes, Myra team Paleo

      Beantwoorden
    • Had precies het zelfde. Ik begon met gelatine s’ morgens en s’ avonds een eetlepel en was iedere nacht iets na 3uur klaarwakker. Ik dacht ook dit komt van de gelatine. Ben er toch mee door gegaan en na anderhalve week sliep ik weer als vanouds. Ik denk dat je lichaam moet wennen of zoiets.

      Beantwoorden

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest